Pedagogy III/IV
General data
Course ID: | 09-PED-III-IV-11 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Pedagogy III/IV |
Name in Polish: | Pedagogika – szkoła ponadpodstawowa (specjalizacja nauczycielska) |
Organizational unit: | Institute of Romance Studies |
Course groups: |
(in Polish) E-learning - przedmioty Neofilologii (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze summer semester 2, full-time MA programme, Philology, Italian Philology summer semester 2, full-time MA programme, Philology, Spanish Philology |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Module type: | elective |
Major: | (in Polish) specjalizacja nauczycielska dla studiów II stopnia filologii romańskiej, włoskiej i hiszpańskiej |
Cycle of studies: | 2nd cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Wyposażenie studenta w wiedzę niezbędną dla świadomego i racjonalnego pełnienia roli wychowawcy i opiekuna uczniów na III i IV etapie edukacyjnym Wykształcenie umiejętności diagnostycznych, a więc pozyskiwania i analizy danych dotyczących ucznia na III i IV etapie edukacyjnym oraz środowisk, w jakich funkcjonuje, jak również formułowania na ich podstawie wniosków Przygotowanie do samodzielnego opracowania projektów oddziaływań wychowawczych i opiekuńczych na III i IV etapie edukacyjnym Kształtowanie empatii, prospołeczności, odpowiedzialności i etyczności |
Year of studies (where relevant): | Year 1 |
Short description: |
(in Polish) Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych : Poświadczone odpowiednimi wpisami, zaliczenie komponentu 1modułu 2 (ogólne przygotowanie psychologiczno – pedagogiczne) |
Full description: |
(in Polish) Opis treści kształcenia Sytuacja ucznia przechodzącego na III i IV etap edukacji; problemy adaptacji do zmian. Poznawanie ucznia będącego na III i IV etapie edukacyjnym i jego środowiska. Metody i techniki określania potencjału ucznia Konstruowanie narzędzi diagnostycznych. Opracowanie diagnozy dla potrzeb edukacji na III i IV etapie edukacyjnym. Etyka w diagnozowaniu Wychowanie w szkole na III i IV etapie edukacyjnym Trudności wychowawcze na II etapie edukacyjnym: rodzaje, przyczyny, skutki. Klasa szkolna jako środowisko życia i rozwoju ucznia będącego na III i IV etapie edukacyjnym. Praca z klasą szkolną na II etapie edukacyjnym. Dyscyplina w klasie szkolnej i jej utrzymywanie. Integracja klasy szkolnej. Klimat społeczny klasy i jego kreowanie. Opieka w szkole na III i IV poziomie edukacyjnym. Działalność opiekuńcza szkoły wobec uczniów będących na III i IV etapie edukacyjnym. Formy opieki. Profilaktyka w szkole. Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych na III i IV etapie edukacyjnym Nieprawidłowości w funkcjonowaniu ucznia: rodzaje, przyczyny skutki. Praca z uczniem o zaburzonym rozwoju i jej projektowanie. Uczeń przewlekle chory i praca z nim. Uczeń zdolny i praca z nim. Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych na III i IV etapie edukacyjnym i praca z nim. Poradnictwo edukacyjno – zawodowe. Wybory i plany edukacyjne i zawodowe Aspiracje, motywacja i jej kształtowanie Nauczyciel jako doradca. Współpraca szkoły ze środowiskiem i nauczyciela z rodzicami na III i IV etapie edukacyjnym. |
Bibliography: |
(in Polish) Babbie E. (2004), badania społeczne w praktyce. Warszawa. Wyd. Naukowe PWN. Clifford H.E. (2006), Dyscyplina i kierowanie klasą. Warszawa Fontana D.(1998), Psychologia dla nauczycieli Gajewska G. (2009), Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki. Zielona Góra, Wyd. PEKW „Gaja”. Janowski A. (2009), Pedagogika praktyczna. Warszawa. Wyd. Fraszka Edukacyjna Janowski A. (20100, Poznawanie uczniów. Zdobywanie informacji w pracy wychowawczej. Warszawa, Wyd. Fraszka Edukacyjna Janowski A. (1995), Uczeń w teatrze życia szkolnego. Warszawa Jundziłł E. Pawłowska R. [red.](2008), Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość – Teraźniejszość – Przyszłość. Gdańsk, Wydawnictwo Harmonia (wybrane rozdz.). Krauze – Sikorska H., Kuszak K. [red.] (2008), Wybrane problemy psychospołecznego funkcjonowania dzieci i młodzieży z utrudnieniami w rozwoju. Poznań, Wyd. naukowe UAM. Kruszewski K. [red.](1998), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. (rozdz.IX-XII) Piorunek M. (2004), Projektowanie przyszłości edukacyjno-zawodowej w okresie adolescencji. Poznan, Wyd. Naukowe UAM Rimm S.B. (1994), Bariery szkolnej kariery. Warszawa, WSiP. Łobocki M.(2003), metody i techniki badan pedagogicznych. Kraków. Wyd. Impuls. Łobocki M. (1985), Współdziałanie nauczycieli i rodziców w procesie wychowania. Warszawa, nasza Księgarnia.. Łuczak B. (2000), Niepowodzenia w nauce. Poznań Materne J.(1988), Opiekuńcze funkcje szkoły. Warszawa, PWN Stemplewska-Żakowicz K., Krejtz K.(2005), Wywiad McWhirter, J.B.T.,A.M.,E.H.(2005), Zagrożona młodzież. Warszawa |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: - posiada wiedzę na temat swoistości wychowania i opieki na III i IV etapie edukacyjnym, - posiada wiedzę na temat swoistości środowiska socjalizacji, wychowania i opieki uczniów na III i IV etapie edukacyjnym, - posiada wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej na III i IV etapie edukacyjnym, w tym uwzględniającą specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzeniami rozwoju, - posiada wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania uczniów będących na III i IV etapie edukacyjnym, w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz uczniów szczególnie uzdolnionych, - potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, - posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów na II etapie edukacyjnym, w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, opracowanie wyników obserwacji i formułowania wniosków, - ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka, - ma świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania uczniów. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Podane na zajęciach. |
Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)
Time span: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
classes, 30 hours, 30 places
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Completion
classes - Completion |
Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)
Time span: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
classes, 30 hours, 30 places
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Completion
classes - Completion |
Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)
Time span: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
classes, 30 hours, 30 places
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Completion
classes - Completion |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.