Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Lektorat II - drugi język nowożytny: francuski

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-L2F-3L-24
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Lektorat II - drugi język nowożytny: francuski
Jednostka: Instytut Języków i Literatur Romańskich
Grupy: filologia rumuńska, studia stacjonarne licencjackie, semestr 3
filologia włoska, studia stacjonarne licencjackie, semestr 3
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla programu S1-FPO
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język francuski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Kierunek studiów:

filologia rumuńska

filologia włoska

Poziom przedmiotu:

I stopień

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Poziom języka: A1

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Gra dydaktyczna/symulacyjna

Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych)

Metoda ćwiczeniowa

Metoda warsztatowa

Metoda projektu

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

Praca w grupach


Skrócony opis:

1/ przekazanie wiedzy o środkach językowych (leksykalnych, gramatycznych i fonetycznych) określonych dla poziomu A2 ESOKJ dla języka francuskiego

2/ rozwijanie umiejętności posługiwania się środkami językowymi określonymi dla poziomu A2 ESOKJ dla języka francuskiego oraz powtarzanie tych nabytych

3/ rozwijanie sprawności rozumienia ze słuchu i mówienia

4/ rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie

5/ rozwinięcie umiejętności samooceny i samodzielnej pracy nad językiem

Pełny opis:

Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:

1/ słownictwo z zakresu następujących dziedzin życia codziennego: podstawowe informacje dotyczące osoby rozmówcy i jego rodziny, zakupów, otoczenia (miasto, dzielnica, środki transportu, zabytki), czasu wolnego i rozrywek, podróży, zdrowia, pracy, pozwalające na porozumiewanie się w rutynowych, prostych sytuacjach komunikacyjnych, wymagających jedynie bezpośredniej wymiany zdań na tematy znane i typowe

2/ struktury gramatyczne określone dla poziomu A2 ESOKJ dla języka francuskiego:

zaimki osobowe (pronoms COD i COI), zaimki en, y, czas przeszły passé récent, czas przeszły imparfait, użycie czasów imparfait i passé composé, wyrażenia służące do określania czasu (pendant, dans, depuis, il y a), stopniowanie i porównania (comparatif, superlatif), zaimki względne qui, que, où

3/ podstawowe zasady fonetyczne – wymowa samogłosek

typy tekstów do rozumienia ze słuchu: komunikaty i ogłoszenia, rozmowy prywatne i z kolegami z pracy, krótkie wywiady, rozmowy dotyczące usług (np. rezerwacja pobytu, rozmowa u lekarza)

4/ zakresy tematyczne dla wypowiedzi ustnych: opis swojej rodziny, innych ludzi, warunków życia, swojego wykształcenia, ewent. swojej pracy, opis codziennych rutynowych czynności, rzeczy lubianych i nielubianych, wydarzeń życia codziennego

Literatura:

Dla pracy zdalnej w semestrze zimowym 2020/2021 obowiązuje podręcznik Défi 1 (poziom A1), wydawnictwo Maison des langues

Ponadto:

1/ Crépieux, G. et autres. Vocabulaire essentiel du français A1/A2. Didier, 2016.

2/ Glaud, L. et autres. Grammaire essentielle du français A1/A2. Didier, 2015.

3/ Grégoire, M., Thiévenaz, O. Grammaire progressive du français, niveau intermédiare. CLE International, 2013.

4/ Miquel, C. Vocabulaire progressif du français, niveau débutant. CLE International, 2018.

5/ Miquel, C. Grammaire en dialogues, niveau débutant. CLE International, 2015.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU

student/ka:

1/ posiada wiedzę z zakresu środków językowych języka francuskiego - leksykalnych, gramatycznych i fonetycznych - zdefiniowanych przez ESOKJ dla poziomu A2

2/ posługuje się nabytymi wcześniej podstawowymi środkami językowymi i dodaje do nich nowe, rozbudowując repertuar środków niezbędnych w codziennej komunikacji

3/ posługuje się słownictwem z zakresu podstawowych dziedzin życia codziennego wyszczególnionych w treściach kształcenia, m.in. dotyczącym osoby rozmówcy i jego rodziny oraz przyjaciół, zakupów, otoczenia, pracy, podróżowania, rzeczy lubianych i nielubianych, porozumiewając się w rutynowych, prostych sytuacjach komunikacyjnych, wymagających jedynie bezpośredniej wymiany zdań na tematy znane i typowe

4/ posługuje się strukturami gramatycznymi języka francuskiego określonymi dla poziomu A2 ESOKJ wyszczególnionymi w treściach kształcenia w rutynowych, prostych sytuacjach komunikacyjnych, wymagających jedynie bezpośredniej wymiany zdań na tematy znane i typowe

5/ rozumie i wyodrębnia główne myśli i wątki zawarte w jasnej, sformułowanej w standardowej odmianie języka wypowiedzi na tematy dotyczące życia codziennego, dotyczące osoby rozmówcy i jego rodziny oraz przyjaciół, zakupów, otoczenia, pracy, podróżowania, rzeczy lubianych i nielubianych, wyodrębnia główne wątki wybranych programów TV i radiowych traktujących o sprawach bieżących pod warunkiem, że wypowiedzi są artykułowane wyraźnie i powoli

6/ formułuje krótkie wypowiedzi ustne w formie ciągu prostych zwrotów i zdań dotyczących podstawowych dziedzin życia codziennego, takich jak tematy dotyczące osoby rozmówcy i jego rodziny oraz przyjaciół, zakupów, otoczenia, pracy, podróżowania, rzeczy lubianych i nielubianych

7/ potrafi współpracować, posiada zdolność pracy w grupie i przejawia inicjatywę

8/ potrafi krytycznie ocenić swoje możliwości w zakresie znajomości języka francuskiego, dostrzega i koryguje własne błędy, samodzielnie pracuje nad rozwijaniem kompetencji językowych

Metody i kryteria oceniania:

TRYB ZDALNY W SEMESTRZE ZIMOWYM 2020/2021

aktywne uczestnictwo w zajęciach zdalnych, z włączonym mikrofonem i kamerą - kontrola postępów w mówieniu, czytaniu i redagowaniu tekstów na poziomie A1/A2

testy poprzez platformę Moodle i/lub Teams

[grupa dr Pirogowskiej i mgr Dzidy-Błażejczyk jest podzielona po 15h - ewaluacja jest realizowana proporcjonalnie do zrealizowanych godzin przez obie wykładowczynie]

Uwaga.

dr Pirogowska: każda nieobecność na zajęciach musi być odrobiona w możliwie najszybszym terminie podczas spotkania indywidualnego na teams.

TRYB STACJONARNY

kolokwium pisemne

Kolokwium ustne

Test

Projekt

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Czubińska, Monika Dzida-Błażejczyk, Ewa Pirogowska
Prowadzący grup: Małgorzata Czubińska, Monika Dzida-Błażejczyk, Ewa Pirogowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Liczba godzin przedmiotu:

30

Pełny opis:

TRYB ZDALNY W SEMESTRZE ZIMOWYM 2020/2021

Literatura:

Podręcznik Défi 1 (poziom A1), w formacie pdf udostępniony studentom wfolderze PLIKI na Teams, wydawnictwo Maison des langues

Uwagi:

TRYB ZDALNY W SEMESTRZE ZIMOWYM 2020/2021

Ewaluacja:

aktywne uczestnictwo w zajęciach zdalnych, z włączonym mikrofonem i kamerą - kontrola postępów w mówieniu, czytaniu i redagowaniu tekstów na poziomie A1/A2

testy poprzez platformę Moodle i/lub Teams

zaliczenie pow. 60%. Siatka oceniania: 60-68 dostateczny, 68,5-74,5 dostateczny plus, 75-84,5 dobry, 85-89,5 dobry plus, 90-100 bardzo dobry.

[grupa dr Pirogowskiej i mgr Dzidy-Błażejczyk jest podzielona po 15h - ewaluacja jest realizowana proporcjonalnie do zrealizowanych godzin przez obie wykładowczynie]

[dr Pirogowska: każda nieobecność na zajęciach musi być odrobiona w możliwie najszybszym terminie podczas spotkania indywidualnego na teams, maksymalnie do świąt Bożego Narodzenia 2020!]

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Izabela Majcher
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Liczba godzin przedmiotu:

30

Pełny opis:

TRYB ZDALNY W SEMESTRZE ZIMOWYM 2020/2021

Literatura:

Podręcznik Défi 1 (poziom A1), w formacie pdf udostępniony studentom wfolderze PLIKI na Teams, wydawnictwo Maison des langues

Uwagi:

TRYB ZDALNY W SEMESTRZE ZIMOWYM 2020/2021

Ewaluacja:

aktywne uczestnictwo w zajęciach zdalnych, z włączonym mikrofonem i kamerą - kontrola postępów w mówieniu, czytaniu i redagowaniu tekstów na poziomie A1/A2

testy poprzez platformę Moodle i/lub Teams

zaliczenie pow. 60%. Siatka oceniania: 60-68 dostateczny, 68,5-74,5 dostateczny plus, 75-84,5 dobry, 85-89,5 dobry plus, 90-100 bardzo dobry.

[grupa dr Pirogowskiej i mgr Dzidy-Błażejczyk jest podzielona po 15h - ewaluacja jest realizowana proporcjonalnie do zrealizowanych godzin przez obie wykładowczynie]

[dr Pirogowska: każda nieobecność na zajęciach musi być odrobiona w możliwie najszybszym terminie podczas spotkania indywidualnego na teams, maksymalnie do świąt Bożego Narodzenia 2020!]

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Buszka
Prowadzący grup: Magdalena Buszka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Majcher
Prowadzący grup: Izabela Majcher
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)