W kręgu adaptacji: literatura-film-gry wideo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-KA-12GRDL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | W kręgu adaptacji: literatura-film-gry wideo |
Jednostka: | Instytut Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | groznawstwo |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i kategoriami badawczymi z zakresu adaptacji, - kształcenie umiejętności analizy tekstów transmedialnych (adaptacji, ekranizacji, przekładów intersemiotycznych i swobodnych transformacji tekstowych), - omówienie zjawisk społecznych i kulturowych odnoszących się do zagadnienia kopii, seryjności oraz reaktualizacji narracji w literaturze, filmie i grach wideo. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Praca z tekstem (literackim, filmowym, interaktywnym), metoda analizy przypadków, metoda ćwiczeniowa, metoda projektu, demonstracje audiowizualne: filmy i gry wideo. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - przedstawienie podstawowych pojęć z zakresu badań nad adaptacjami literackimi oraz audiowizualnymi: adaptacja wierna i swobodna, ekranizacja, transformacja tekstowa, transmedialność, intermedialność, intertekstualność, remediacja, konwergencja, - charakterystyka twórczych konkretyzacji oraz masowych reaktualizacji archetypów, mitów, toposów i motywów zakorzenionych w kulturze literackiej na przykładzie filmu oraz gier cyfrowych, - studium przypadków wybranych kinematograficznych adaptacji gier wideo z uwzględnieniem ich cech swoistych i skonwencjonalizowanych rozwiązań, powtarzających się na przestrzeni różnych tekstów, - zaprezentowanie koncepcji kinofilii oraz grofilii i analiza filmów realizowanych przez grofilów – produkcji transmedialnych i transfikcjonalnych, inspirowanych zarówno światoopowieścią gier (storyworld), jak i gameplayem (np. tzw. filmy „pierszoosobowe”), - analiza wybranych seryjnych wytworów tie-in: gier na licencji filmów oraz literackich nowelizacji gier wideo. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Brookey R. A., Hollywood Gamers: Digital Convergence in the Film and Video Game Industries, Indiana 2010 (wybrane rozdziały). Choczaj M., O adaptacji, ekranizacji, przekładzie intersemiotycznym i innych zmartwieniach teorii literatury, filmu i mediów, „Przestrzenie Teorii”, nr 16, 2011. Filiciak M., Media, wersja beta. Film i telewizja w czasach gier komputerowych i internetu, Gdańsk 2015 (wybrane rozdziały). Helman A., Adaptacja – podstawowa technika twórcza kina, w: Intermedialność w kulturze końca XX wieku, red. A. Gwóźdź, S. Krzemień-Ojak, Białystok 1998. Kochanowicz R., Cyfrowe konkretyzacje motywów fantasy – echa twórczości J.R.R.Tolkiena w cyberprzestrzeni, w: Tolkien – mit, historia, literatura. Eseje i studia, Z. J. Kopeć (red.), Poznań 2016. Kochanowicz R., „The Lord of the Rings Online” – tolkienowska opowieść transmodalna, w: Między literaturą a filmem - kulturowe aspekty ekranizacji prozy J.R.R. Tolkiena. Eseje i studia, M. K. Michalski, E. Kledzik (red.), Poznań 2018. Kochanowicz R., „Zmiennik wybawiony albo tryumf wiedźmina”. Cyfrowy dialog z kulturą i obyczajowością („Wiedźmin 3”), „Literatura i Kultura Popularna”, vol. XXIV, 2018. Papazian G., J. M. Sommers (red.), Game On, Hollywood!: Essays on the Intersection of Video Games and Cinema, Jefferson-London 2013 (wybrane rozdziały). Pigulak J., Ponad inter- w kręgu trans-. Nowelizacje gier wideo jako przykład narracji transmedialnych, „Forum Poetyki”, nr 18, 2019. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - potrafi posługiwać się terminami i kategoriami z zakresu badań literaturoznawczych, filmoznawczych oraz groznawczych w odniesieniu do zjawiska adaptacji, ekranizacji, przekładu intersemiotycznego, a także operuje podstawowymi pojęciami z dziedziny poetyki literatury, filmu oraz gier, - analizuje i interpretuje różnorodne zjawiska tekstowe z zakresu adaptacji, używając interdyscyplinarnych narzędzi badawczych, właściwych dla literaturoznawstwa, filmoznawstwa oraz groznawstwa, - potrafi formułować złożone i nietypowe problemy badawcze odnoszące się do zagadnienia adaptacji w przestrzeni literatury, filmu i gier wideo, wykorzystywać odpowiednie narzędzia do rozwiązywania tych problemów oraz argumentować swoje stanowisko, - odnosi refleksję nad adaptacjami literatury, filmu oraz gier do współczesnych przemian medialnych, kulturowych i społecznych oraz potrafi spojrzeć na te przemiany w sposób synchroniczny i diachroniczny, - posiada kompetencje analityczne w odniesieniu do gier wideo, filmu i literatury oraz umie wykorzystać je w działalności popularyzatorskiej, pracy zawodowej oraz w celu autoprezentacji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra autorska prezentacja śródsemestralna, kolokwium pisemne zawierające do 90% błędów, duża aktywność na zajęciach. dobry plus (+db; 4,5): dobra autorska prezentacja, kolokwium pisemne zawierające od 8090% błędów, duża aktywność na zajęciach. dobry (db; 4,0): dobra autorska prezentacja, kolokwium pisemne zawierające od 80-70% błędów, duża aktywność na zajęciach. dostateczny plus (+dst; 3,5): dostateczna prezentacja, kolokwium pisemne zawierające od 70-60% błędów, średnia aktywność na zajęciach. dostateczny (dst; 3,0): dostateczna prezentacja, kolokwium pisemne zawierające od 60-50% błędów, podstawowa aktywność na zajęciach. niedostateczny (ndst; 2,0): brak prezentacji, kolokwium pisemne zawierające ponad 50% błędów, brak aktywności na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Kochanowicz, Joanna Pigulak | |
Prowadzący grup: | Rafał Kochanowicz, Joanna Pigulak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Kochanowicz, Joanna Pigulak | |
Prowadzący grup: | Rafał Kochanowicz, Joanna Pigulak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.