Przedmioty w rejestracji WT-2021/SL zajęcia podstawowe dla roku 3 - 5, stacjonarne; kier_Teologia 12-21SL-T_S-zaj_3-5r
Opcje | ||||
---|---|---|---|---|
12-A051 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele modułu kształcenia a) zapoznanie z miejscem dydaktyki katechezy wśród innych dyscyplin naukowych oraz miejscem religii wśród innych przedmiotów nauczania b) przekazanie wiedzy z zakresu osobowości oraz kompetencji psychologiczno-dydaktycznych nauczyciela religii c) rozwinięcie treści związanych z rozwojem ucznia (w aspekcie działań katechetycznych), a także charakterystyka głównych operacji myślowych w uczeniu się d) zapoznanie z zasadami, celami, metodami oraz środkami dydaktycznymi (z uwzględnieniem etapów nauczania) e) wyrobienie umiejętności oceniania ucznia na lekcji religii (z uwzględnieniem etapów nauczania) f) kształtowanie kompetencji kluczowych w katechezie |
|
||
12-A044 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele modułu kształcenia a) przekazanie wiedzy wprowadzającej w ekumenizm oraz dotyczącej historii ruchu ekumenicznego, współczesnych dialogów dwustronnych i wielostronnych b) otwarcie na wydarzenie dialogu jako potrzebę pełniejszej samorealizacji chrześcijańskiej c) wypracowanie postawy aktywnego udziału w procesie zbliżenia różnych wyznań chrześcijańskich d) nabycie ufności względem odmiennych poglądów i zasad działania w ruchu ekumenicznych e) nabycie przekonania o zasadności i celowości budowania płaszczyzny porozumienia i jedności wewnątrz chrześcijaństwa |
|
||
12-A054-22 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele modułu kształcenia a) ukazanie w zarysie dziejów homiletyki, jej miejsca wśród innych nauk teologicznych, relacji do innych obszarów kościelnego przepowiadania (kerygmatycznego i katechetycznego) b) wprowadzenie w podstawowe zagadnienia, pojęcia i terminy z zakresu homiletyki, czyli teologii kaznodziejstwa (przepowiadania liturgicznego) c) omówienie zagadnień szczegółowych takich jak: typologie kazań, struktura kazania, słuchanie słowa Bożego, słuchacz słowa Bożego, głosiciel słowa Bożego (funkcje kaznodziei, duchowość kaznodziei), posługa słowa laikatu, przedmiot kaznodziejstwa, aktualizacja kerygmatu chrześcijańskiego, dialog w kaznodziejstwie, komunikacji niewerbalnej (gesty i mimika), sztuka pamięci w kaznodziejstwie, opanowanie tremy na ambonie d) kształcenie umiejętności tworzenia, wygłaszania, jak też oceniania kazań różnego typu |
|
||
12-A061-22 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele modułu kształcenia a) wprowadzenie w historię i teologię homilii b) ukazanie historii i specyfiki kaznodziejstwa dziecięcego; zarysowanie sylwetek psychologicznych dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym; przybliżenie zjawiska tzw. „teologii dziecięcej”; nauka prowadzenia dialogu kaznodziejskiego z dziećmi (np. poprawnego zadawania pytań); nauka głoszenia homilii dla dzieci z wykorzystaniem środków poglądowych; praca nad homiliami do dzieci na I Komunię Św. c) ukazanie specyfiki homilii do młodzieży d) przekazanie wiedzy na temat kaznodziejstwa maryjnego; praca nad kazaniem maryjnym na nabożeństwo majowe e) podanie wiedzy na temat kazań seryjnych (rekolekcje, misje święte, kazania pasyjne) i przygotowanie do ich tworzenienia i wygłaszania f) przybliżenie charakterystycznych znamion homilii obrzędowej (pogrzebowej, ślubnej, chrzcielnej) Uwaga: Przedmiot dwusemestralny - opis dotyczy obu semestrów |
|
||
12-A041-22 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Uwaga: przedmiot dwusemestarlny. Opis dotyczy obu semestrów razem Cele modułu kształcenia /przedmiotu/ a) przekazanie wiedzy wprowadzającej w KNS (dot. jej natury, specyfiki, źródeł, celów i metody) oraz dotyczącej historii tej dyscypliny, jej rozwoju, dynamiki i ciągłości b) wykształcenia rozumienia natury życia społecznego i jego teologicznego wymiaru oraz normatywnych aspektów c) wykształcenie znajomości zasad życia społecznego i umiejętności ich zaaplikowania w praktyce d) wyrobienie umiejętności dostrzegania problemów społecznych, nazywania ich oraz wskazania ich przyczyn e) wyrobienie umiejętności oceniania problemów społecznych z punktu widzenia moralności chrześcijańskiej i w świetle nauki społecznej Kościoła f) wyrobienie poczucia odpowiedzialności za kształt życia społecznego oraz zmotywowanie do zaangażowania w życie społeczne na różnych poziomach |
|
||
12-A056 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele modułu kształcenia a) mprzekazanie wiedzy o genezie i rozwoju Liturgii godzin na przestrzeni wieków i jej aspektu teologicznego b) rozwinięcie umiejętności wyjaśniania genezy i rozwoju poszczególnych części Liturgii godzin c) zapoznanie ze strukturą i treścią poszczególnych godzin brewiarzowych d) przekazanie wiedzy o teologii i duchowości poszczególnych godzin liturgicznych e) wyrobienie umiejętności interpretacji brewiarzowych tekstów biblijnych, patrystycznych i euchologijnych oraz doboru literatury przedmiotu f) uwrażliwienie na ars celebrandi Liturgii godzin |
|
||
12-A060 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
12-A030-22 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
12-A024-22 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cel przedmiotu / zajęć a) Przekazanie wiedzy o najważniejszych Ojcach Kościoła i pisarzach starochrześcijańskich oraz nurtach myślowych przez nich reprezentowanych w aspekcie rozwoju doktryny b) Rozwinięcie możliwości poznania kontekstu doktryny na tle głównych wydarzeń historii starożytnej c) Zapoznanie w stopniu poszerzonym z wiedzą na temat wiodących nurtów teologicznych starożytności chrześcijańskiej w oparciu o kształtującą się terminologię teologiczną d) Wyakcentowanie kierunków refleksji teologicznej, które wywarły bezpośredni wpływ na formułowanie dogmatów e) Wypracowanie umiejętności korzystania z tekstów patrystycznych i ich interpretacji f) Rozwinięcie umiejętności pracy zespołowej w grupach i dzielenia się przemyśleniami z analizy tekstów źródłowych |
|
||
12-A101-22 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
12-A037-22 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
12-A302 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
12-A059 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele modułu kształcenia /przedmiotu/ a) przekazanie wiedzy na temat wykorzystania języka środków społecznego przekazu w posłudze kaznodziejskiej b) zapoznanie z podstawowymi pojęciami w dziedzinie komunikowania społecznego c) wyrobienie umiejętności interpretacji zjawisk społecznych i odpowiadania na nie w przepowiadaniu d) rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy zespołowej e) zapoznanie z nauczaniem Kościoła na temat związku środków społecznego przekazu z ewangelizacją |
|
||
12-A031-22 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
12-A301 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele modułu kształcenia a) przekazanie podstawowej wiedzy na temat działania komputera b) kształtowanie umiejętności redagowania dokumentów tekstowych c) wykształcenie umiejętności korzystania z arkusza kalkulacyjnego d) wykształcenie umiejętności przygotowania własnej prezentację multimedialnej e) wykształcenie umiejętności podstawowego przetwarzania i edytowania zdjęć i filmów, f) wykształcenie umiejętności korzystania z zasobów i możliwości Internetu (w celu poszerzenia własnej wiedzy oraz pobrania bezpłatnych materiałów, programów itp. |
|
||
12-A032 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele modułu kształcenia a) Ukazanie kierunków uprawianie teologii biblijnej b) Przedstawienie idei mesjanizmu w Biblii c) Ukazanie społecznej myśli biblijnej d) Prezentacja biblijnej idei odkupienia e) Wskazanie syntezy myśli biblijnej |
|
||
12-A040 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele modułu kształcenia a) przekazanie wiedzy w zakresie eschatologii katolickiej, jej zakresu badań i poszukiwań, możliwości szukania odpowiedzi na temat rzeczywistość ostatecznych. b) zdobycie umiejętności właściwego mówienia o życiu wiecznym c) pogłębienie umiejętności odwoływania się do całości teologii d) wyrobienie umiejętności oceniania współczesnych poglądów na temat życia wiecznego. |
|
||
12-A033 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cel (cele) modułu kształcenia a) Przekazanie podstawowej wiedzy – zwłaszcza nauki Kościoła – o sakramentach w ogólności i każdym poszczególnym sakramencie; b) Wykształcenie umiejętności dostrzegania związku sakramentów z istotnymi momentami życia chrześcijańskiego; c) Uwrażliwienie na kwestie praktyczne i prawne przy celebracji sakramentów; d) Wskazanie na zasadnicze zbieżności i różnice w rozumieniu oraz celebracji sakramentów w głównych Kościołach i wyznaniach chrześcijańskich; e) Wyrobienie umiejętności śledzenia i interpretacji aktualnych wypowiedzi Kościoła o sakramentach, a także doboru literatury przedmiotu; f) Rozwinięcie umiejętności dyskutowania i wyjaśniania podstawowych prawd o sakramentach; g) Wyrobienie wrażliwości i umiejętności towarzyszenia osobom żyjącym w związku niesakramentalnym, które nie mogą w pełni uczestniczyć w Eucharystii. |
|
||
12-A042 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele modułu kształcenia a) przekazanie wiedzy dotyczącej kryzysów w życiu duchowym, oczyszczeń biernych, mistyki chrześcijańskiej oraz duchowości poszczególnych stanów w Kościele, zakonnej i wybranych zrzeszeń chrześcijańskich b) wykształcenia zdolności rozróżniania poszczególnych rodzajów duchowości i ich oceny c) wyrobienie umiejętności rozeznawania zjawisk mistycznych i paramistycznych d) zmotywowanie do rozwijania osobistego życia duchowego e) wyrobienie umiejętności towarzyszenia duchowego osobom zaawansowanym w życiu duchowym |
|
||
12-A035-22 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
12-A043-22 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot jest dwusemestralny. Powyższy opis dotyczy całości przedmiotu (obu semestrów). Cele modułu kształcenia a) Nabycie umiejętności rozróżniania miłości i sprawiedliwości b) Uświadomienie, że apostolstwo nie jest sprzeczne z wolnością religijną c) Wyrobienie umiejętności wyboru w przypadku konfliktu wolności i prawdy d) Ukazanie nienaruszalności i świętości życia ludzkiego e) Uzasadnienie prawa obrony koniecznej indywidualnej, społecznej i narodowej |
|
||
12-A029 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cel (cele) modułu kształcenia a) przybliżenie słuchaczom historii i rozwoju nauki prawa kanonicznego b) zapoznanie studentów z kościelnymi normami ogólnymi prawa kanonicznego c) pogłębienie posiadanej przez nich wiedzy w materii prawa kanonicznego d) analiza wybranych prawniczych problemów interpretacyjnych e) przedstawienie poszczególnych instytucji centralnych Kościoła z podmiotami najwyższej władzy ustawodawczej, wykonawczej i sądowniczej f) Wskazanie podobieństw i różnic ustroju Kościoła i państwa g) przybliżenie składu osobowego, zadań i kompetencji poszczególnych instytucji Kościoła powszechnego h) ukazanie struktury wewnętrznej Kościoła i) przybliżenie natury Kościoła i jego istoty |
|
||