Przedmioty w rejestracji WT-2019/SZ rejestaracja na przedmioty-Teologia_stacjonarne 12-19SZ-TE_st-ZAJ
Opcje | ||||
---|---|---|---|---|
12-A013 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cel (cele) modułu kształcenia a) zaznajomienie z podstawami chrześcijańskiej nauki o Bogu b) ukazanie zbawczego posłannictwa Syna Bożego i Ducha Świętego c) zapoznanie z rozwojem dogmatu trynitarnego (wiary i pojęć) d) przedstawienie najważniejszych ujęć nauki o Trójcy Świętej e) wyrobienie umiejętności interpretacji trynitarnych tekstów biblijnych, patrystycznych i oficjalnego nauczania Kościoła f) rozwinięcie zdolności wspólnej pracy i dyskusji nad tekstem teologicznym |
|
||
12-A021 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cel (cele) modułu kształcenia a) wprowadzenie w podstawowe pojęcia i terminy katechetyczne oraz określenie miejsca katechetyki na tle innych przedmiotów teologicznych b) zapoznanie z historią katechezy c) poznanie soborowych i posoborowych dokumentów katechetycznych d) zdobycie wiedzy na temat współczesnych kierunków katechetycznych oraz pogłębionego rozumienia modelu katechezy integralnej e) uwrażliwienie na obecność różnych wymiarów teologicznych w katechezie f) zaznajomienie z podstawą programową kształcenia religijnego i aktualnym programem katechizacji |
|
||
12-A022 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
12-A024-12 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cel przedmiotu / zajęć a) Przekazanie wiedzy o najważniejszych Ojcach Kościoła i pisarzach starochrześcijańskich oraz nurtach myślowych przez nich reprezentowanych w aspekcie rozwoju doktryny b) Rozwinięcie możliwości poznania kontekstu doktryny na tle głównych wydarzeń historii starożytnej c) Zapoznanie w stopniu poszerzonym z wiedzą na temat wiodących nurtów teologicznych starożytności chrześcijańskiej w oparciu o kształtującą się terminologię teologiczną d) Wyakcentowanie kierunków refleksji teologicznej, które wywarły bezpośredni wpływ na formułowanie dogmatów e) Wypracowanie umiejętności korzystania z tekstów patrystycznych i ich interpretacji f) Rozwinięcie umiejętności pracy zespołowej w grupach i dzielenia się przemyśleniami z analizy tekstów źródłowych |
|
||
12-A025 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele modułu kształcenia a) przekazanie wiedzy o miejscu protologii i charytologii w ramach teologii dogmatycznej b) przekazanie wiedzy o podstawowych pojęciach z zakresu protologii i charytologii c) ukazanie podstaw biblijnych, historycznego rozwoju nauczania na temat obu dziedzin i ich wpływu na kształtowanie się myśli teologicznej d) przedstawienie współczesnych kierunków rozwoju protologii i charytologii e) rozwinięcie umiejętności pracy zespołowej i zastosowania zdobytej wiedzy do analizy problemów teologicznych wchodzących w zakres protologii i charytologii |
|
||
12-A026 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cel (cele) modułu kształcenia a) zapoznanie z historycznym rozwojem dogmatu chrystologicznego, zarówno z błędnymi nurtami chrystologicznymi chrześcijańskiej starożytności, jak i podstawowymi orzeczeniami soborowymi, b) wyrobienie umiejętności interpretacji chrystologicznych tekstów biblijnych, patrystycznych oraz doktrynalnych orzeczeń Kościoła, c) rozwinięcie zdolności wspólnej pracy i dyskusji nad tekstem teologicznym, d) uwrażliwienie na egzystencjalne znaczenie chrystologii, e) pogłębienie umiejętności pisania opracowań naukowych i korzystania ze źródeł bibliograficznych |
|
||
12-A027-12 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele modułu kształcenia /przedmiotu/ a) Celem zajęć jest przybliżenie podstawowych zagadnień i pojęć teologiczno-moralnych, których treść jest niezbędna dla dalszego bardziej szczegółowego studium tej dyscypliny. b) Poznanie przedmiotu, metody, źródła teologii moralnej c) Przekazanie wiedzy z zakresu historii teologii moralnej. d) Uświadomienie powszechnego powołania do świętości e) Wyjaśnienie roli sumienia w życiu człowieka f) Ukazanie pozytywnej i negatywnej odpowiedzi na Boże powołanie: |
|
||
12-A028 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele modułu kształcenia /przedmiotu/ a) przekazanie wiedzy na temat treści w przepowiadaniu b) zapoznanie z podstawowymi pojęciami w dziedzinie komunikowania społecznego c) wyrobienie umiejętności posługiwania się różnymi formami przepowiadania d) rozwinięcie umiejętności publicznego wypowiadania się e) zapoznanie z nauczaniem Kościoła na temat przepowiadania i ewangelizacji |
|
||
12-A030-12 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele modułu kształcenia a) przekazanie wiedzy o ewangeliach jako gatunku literackim oraz narracjach o charakterze teologicznym b) zapoznanie z etapami powstania ewangelii oraz problemem kwestii synoptycznej i najważniejszymi próbami jej rozwiązania c) zapoznanie w stopniu rozszerzonym z wiedzą na temat okoliczności powstania ewangelii oraz podstawowych metod interpretacji tekstów ewangelicznych d) przygotowanie do właściwej interpretacji tekstów oraz wyrobienie praktycznej umiejętności interpretacji tekstów ewangelicznych w oparciu o różne metody, przy odpowiednim doborze i wykorzystaniu literatury przedmiotu e) uwrażliwienie na elementy teologii poszczególnych Ewangelistów, które są charakterystyczne dla danego Autora oraz miały istotny wpływ na kształtowanie się myśli teologicznej wspólnoty Kościoła f) rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy zespołowej nad wybraną perykopą z ewangelii synoptycznych |
|
||
12-A031-12 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele modułu kształcenia: a)przekazanie poszerzonej wiedzy o nurcie prorockim starożytnego Bliskiego Wschodu zwłaszcza zaś Izraela; prorocy według epok historii Izraela; b) ukazanie głównych tematów teologicznych ksiąg prorockich w odniesieniu do historii Izraela c) przekazanie poszerzonej wiedzy o teologii ksiąg głównych postaci nurtu prorockiego w Izraelu ze szczegółową egzegezą ważniejszych tekstów; d) podanie rozszerzonej wiedzy o uniwersalizmie prorockim na tle uniwersalizmu Starego Testamentu wraz z interpretacją podstawowych tekstów tego nurtu e) przekazanie rozszerzonej wiedzy o teologii mesjańskiej proroków na podstawie egzegezy tekstów mesjańskich Izajasza i ich roli w teologii Nowego Testamentu z odniesieniem do Jezusa Chrystusa; f) nabycie umiejętności samodzielnej egzegezy tekstów literatury prorockiej, ich interpretacji w świetle teologii biblijnej Starego i Nowego Testamentu oraz problemów współczesnego świata i Kościoła; |
|
||
12-A032 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele modułu kształcenia a) Ukazanie kierunków uprawianie teologii biblijnej b) Przedstawienie idei mesjanizmu w Biblii c) Ukazanie społecznej myśli biblijnej d) Prezentacja biblijnej idei odkupienia e) Wskazanie syntezy myśli biblijnej |
|
||
12-A033 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cel (cele) modułu kształcenia a) Przekazanie podstawowej wiedzy – zwłaszcza nauki Kościoła – o sakramentach w ogólności i każdym poszczególnym sakramencie; b) Wykształcenie umiejętności dostrzegania związku sakramentów z istotnymi momentami życia chrześcijańskiego; c) Uwrażliwienie na kwestie praktyczne i prawne przy celebracji sakramentów; d) Wskazanie na zasadnicze zbieżności i różnice w rozumieniu oraz celebracji sakramentów w głównych Kościołach i wyznaniach chrześcijańskich; e) Wyrobienie umiejętności śledzenia i interpretacji aktualnych wypowiedzi Kościoła o sakramentach, a także doboru literatury przedmiotu; f) Rozwinięcie umiejętności dyskutowania i wyjaśniania podstawowych prawd o sakramentach; g) Wyrobienie wrażliwości i umiejętności towarzyszenia osobom żyjącym w związku niesakramentalnym, które nie mogą w pełni uczestniczyć w Eucharystii. |
|
||
12-A036 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele modułu kształcenia a) przekazanie wiedzy o genezie i rozwoju celebracji Eucharystii na przestrzeni wieków i jej aspektu teologicznego b) rozwinięcie umiejętności wyjaśniania genezy i sensu teologicznego części i elementów Mszy św. c) zapoznanie ze strukturą i treścią modlitw eucharystycznych Kościoła wschodniego i zachodniego d) rozwinięcie umiejętności wyjaśniania powodów i skutków przemian zachodzących w sprawowaniu Eucharystii e) wyrobienie umiejętności interpretacji eucharystycznych tekstów euchologijnych i doboru literatury przedmiotu f) rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy zespołowej nad tekstem liturgicznym g) uwrażliwienie na ars celebrandi Eucharystii |
|
||
12-A037-12 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele modułu kształcenia a) wprowadzenie w podstawowe zagadnienia kanoniczne odnośnie sakramentów i kultu Bożego, przekazanie podstawowej wiedzy na temat kanonicznych wymogów dotyczących podmiotu, szafarza oraz formy kanonicznej sprawowania poszczególnych sakramentów, w tym złożonej materii sakramentu małżeństwa; przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej kanonicznego prawa karnego, wraz z omówieniem kar za poszczególne przestępstwa kanoniczne; b) wyrobienie umiejętności zrozumienia eklezjologicznego aspektu prawodawstwa Kościoła c) wyrobienie umiejętności prawidłowego posługiwania się podstawowymi pojęciami i terminami z dziedziny kanonicznego prawa sakramentalnego, małżeńskiego i karnego, rekapitowania i podsumowywania dyskusji, wyciągania wniosków, pracy indywidualnej i pracy w grupie d) zdobycie umiejętności praktycznego zastosowania kościelnych norm prawnych w duszpasterstwie bądź w innego rodzaju instytucjach zajmujących się poradnictwem |
|
||
12-A038 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele modułu kształcenia a) przekazanie wiedzy o genezie, okolicznościach i środowisku, w którym powstały Pisma Janowe b) ukazanie wyjątkowości Pisma Janowych na tle pozostałych pism Nowego Testamentu c) zapoznanie z zagadnieniami literackimi i kompozycyjnymi poszczególnych Pism Janowych d) uwrażliwienie na najważniejsze kierunki interpretacji Pism Janowych w historii i zapoznanie z wynikami prac współczesnej egzegezy Pism Janowych e) zrozumienie zasadniczych tematów teologicznych poszczególnych ksiąg Pism Janowych f) wyrobienie umiejętności interpretacji Pism Janowych, syntez teologicznych i doboru literatury dotyczącego Pism Janowych |
|
||
12-A039 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele modułu kształcenia a) przekazanie wiedzy o podstawowych pojęciach z zakresu pneumatologii i mariologii; b) przekazanie wiedzy o historycznym rozwoju treści, którymi zajmują się obie dyscypliny; c) ukazanie rozwoju nauki Kościoła rzymskokatolickiego oraz innych wyznań chrześcijańskich w odniesieniu do Ducha Świętego i Maryi, Matki Jezusa; d) ukazanie koncepcji teologicznych w zakresie pneumatologii i mariologii; e)pogłębienie umiejętności interpretacji źródeł teologicznych, zwłaszcza Pisma Świętego oraz dokumentów Magisterium Kościoła; f) pogłębienie umiejętności rozumienia współczesnych koncepcji teologicznych i dokonywania ich oceny; g) pogłębienie umiejętności pisania opracowań naukowych i korzystania ze źródeł bibliograficznych; |
|
||
12-A040 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele modułu kształcenia a) przekazanie wiedzy w zakresie eschatologii katolickiej, jej zakresu badań i poszukiwań, możliwości szukania odpowiedzi na temat rzeczywistość ostatecznych. b) zdobycie umiejętności właściwego mówienia o życiu wiecznym c) pogłębienie umiejętności odwoływania się do całości teologii d) wyrobienie umiejętności oceniania współczesnych poglądów na temat życia wiecznego. |
|
||
12-A041-12 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Uwaga: przedmiot dwusemestarlny. Opis dotyczy obu semestrów razem Cele modułu kształcenia /przedmiotu/ a) przekazanie wiedzy wprowadzającej w KNS (dot. jej natury, specyfiki, źródeł, celów i metody) oraz dotyczącej historii tej dyscypliny, jej rozwoju, dynamiki i ciągłości b) wykształcenia rozumienia natury życia społecznego i jego teologicznego wymiaru oraz normatywnych aspektów c) wykształcenie znajomości zasad życia społecznego i umiejętności ich zaaplikowania w praktyce d) wyrobienie umiejętności dostrzegania problemów społecznych, nazywania ich oraz wskazania ich przyczyn e) wyrobienie umiejętności oceniania problemów społecznych z punktu widzenia moralności chrześcijańskiej i w świetle nauki społecznej Kościoła f) wyrobienie poczucia odpowiedzialności za kształt życia społecznego oraz zmotywowanie do zaangażowania w życie społeczne na różnych poziomach |
|
||
12-A042 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele modułu kształcenia a) przekazanie wiedzy dotyczącej kryzysów w życiu duchowym, oczyszczeń biernych, mistyki chrześcijańskiej oraz duchowości poszczególnych stanów w Kościele, zakonnej i wybranych zrzeszeń chrześcijańskich b) wykształcenia zdolności rozróżniania poszczególnych rodzajów duchowości i ich oceny c) wyrobienie umiejętności rozeznawania zjawisk mistycznych i paramistycznych d) zmotywowanie do rozwijania osobistego życia duchowego e) wyrobienie umiejętności towarzyszenia duchowego osobom zaawansowanym w życiu duchowym |
|
||
12-A043-12 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot jest dwusemestralny. Powyższy opis dotyczy całości przedmiotu (obu semestrów). Cele modułu kształcenia a) Nabycie umiejętności rozróżniania miłości i sprawiedliwości b) Uświadomienie, że apostolstwo nie jest sprzeczne z wolnością religijną c) Wyrobienie umiejętności wyboru w przypadku konfliktu wolności i prawdy d) Ukazanie nienaruszalności i świętości życia ludzkiego e) Uzasadnienie prawa obrony koniecznej indywidualnej, społecznej i narodowej |
|
||
12-A044 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele modułu kształcenia a) przekazanie wiedzy wprowadzającej w ekumenizm oraz dotyczącej historii ruchu ekumenicznego, współczesnych dialogów dwustronnych i wielostronnych b) otwarcie na wydarzenie dialogu jako potrzebę pełniejszej samorealizacji chrześcijańskiej c) wypracowanie postawy aktywnego udziału w procesie zbliżenia różnych wyznań chrześcijańskich d) nabycie ufności względem odmiennych poglądów i zasad działania w ruchu ekumenicznych e) nabycie przekonania o zasadności i celowości budowania płaszczyzny porozumienia i jedności wewnątrz chrześcijaństwa |
|
||
12-A045 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele modułu kształcenia a) przekazanie wiedzy o sakramentach i sakramentaliach w ogólności b) rozwinięcie umiejętności wyjaśniania genezy, rozwoju i sensu teologicznego sakramentów i sakramentaliów w okresie przedsoborowym c) zapoznanie ze strukturą i treścią celebracji sakramentów i sakramentaliów w przeszłości d) rozwinięcie umiejętności wyjaśniania powodów i skutków przemian zachodzących w sprawowaniu sakramentów i sakramentaliów e) rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy zespołowej nad tekstem liturgicznym i doborem literatury przedmiotu f) wyrobienie umiejętności sprawowania niektórych sakramentów i sakramentaliów przez diakona |
|
||
12-A046 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele modułu kształcenia a) Przekazanie wiedzy wprowadzającej w teologię pastoralną fundamentalną (ogólną), teologicznych zasad duszpasterstwa (kryteriologia). b) Zapoznanie w stopniu rozszerzonym z wiedzą na temat duszpasterstwa jako budowania Kościoła w Chrystusie. c) Uwrażliwienie na teologiczną interpretację kultury (kairologia) oraz imperatywy urzeczywistniania się Kościoła (prakseologia pastoralna). d) Rozwinięcie umiejętności prowadzenia pogłębionej refleksji związanej z działalnością Kościoła w oparciu o teologiczne zasady duszpasterstwa. e) Przygotowanie do prowadzenia badań z zakresu teologii pastoralnej oraz praktycznego zastosowania analizy strukturalnej i funkcjonalnej w ocenie projektów pastoralnych. f) Rozwinięcie umiejętności komunikacji pracy zespołowej. |
|
||
12-A051 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele modułu kształcenia a) zapoznanie z miejscem dydaktyki katechezy wśród innych dyscyplin naukowych oraz miejscem religii wśród innych przedmiotów nauczania b) przekazanie wiedzy z zakresu osobowości oraz kompetencji psychologiczno-dydaktycznych nauczyciela religii c) rozwinięcie treści związanych z rozwojem ucznia (w aspekcie działań katechetycznych), a także charakterystyka głównych operacji myślowych w uczeniu się d) zapoznanie z zasadami, celami, metodami oraz środkami dydaktycznymi (z uwzględnieniem etapów nauczania) e) wyrobienie umiejętności oceniania ucznia na lekcji religii (z uwzględnieniem etapów nauczania) f) kształtowanie kompetencji kluczowych w katechezie |
|
||
12-A053 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele modułu kształcenia a) formy monodycznej muzyki liturgicznej (psalmodia, hymnologia, sekwencje, tropy, antyfony, responsoria, pieśni) b) zasady chorału gregoriańskiego c) obrzędy pogrzebu |
|
||
12-A054-12 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot jest dwusemestralny. Powyższy opis dotyczy całości przedmiotu (obu semestrów). Cel modułu kształcenia a) ukazanie w zarysie dziejów homiletyki, jej miejsca wśród innych nauk teologicznych, relacji do innych obszarów kościelnego przepowiadania (kerygmatycznego i katechetycznego) b) wprowadzenie w podstawowe zagadnienia, pojęcia i terminy z zakresu homiletyki, czyli teologii kaznodziejstwa (przepowiadania liturgicznego) c) omówienie zagadnień szczegółowych takich jak: typologie kazań, struktura kazania, słuchanie słowa Bożego, słuchacz słowa Bożego, głosiciel słowa Bożego (funkcje kaznodziei, duchowość kaznodziei), posługa słowa laikatu, przedmiot kaznodziejstwa, aktualizacja kerygmatu chrześcijańskiego, dialog w kaznodziejstwie, komunikacji niewerbalnej (gesty i mimika), sztuka pamięci w kaznodziejstwie, opanowanie tremy na ambonie d) kształcenie umiejętności tworzenia, wygłaszania, jak też oceniania kazań różnego typu |
|
||
12-A054-22 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele modułu kształcenia a) ukazanie w zarysie dziejów homiletyki, jej miejsca wśród innych nauk teologicznych, relacji do innych obszarów kościelnego przepowiadania (kerygmatycznego i katechetycznego) b) wprowadzenie w podstawowe zagadnienia, pojęcia i terminy z zakresu homiletyki, czyli teologii kaznodziejstwa (przepowiadania liturgicznego) c) omówienie zagadnień szczegółowych takich jak: typologie kazań, struktura kazania, słuchanie słowa Bożego, słuchacz słowa Bożego, głosiciel słowa Bożego (funkcje kaznodziei, duchowość kaznodziei), posługa słowa laikatu, przedmiot kaznodziejstwa, aktualizacja kerygmatu chrześcijańskiego, dialog w kaznodziejstwie, komunikacji niewerbalnej (gesty i mimika), sztuka pamięci w kaznodziejstwie, opanowanie tremy na ambonie d) kształcenie umiejętności tworzenia, wygłaszania, jak też oceniania kazań różnego typu |
|
||
12-A056 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele modułu kształcenia a) mprzekazanie wiedzy o genezie i rozwoju Liturgii godzin na przestrzeni wieków i jej aspektu teologicznego b) rozwinięcie umiejętności wyjaśniania genezy i rozwoju poszczególnych części Liturgii godzin c) zapoznanie ze strukturą i treścią poszczególnych godzin brewiarzowych d) przekazanie wiedzy o teologii i duchowości poszczególnych godzin liturgicznych e) wyrobienie umiejętności interpretacji brewiarzowych tekstów biblijnych, patrystycznych i euchologijnych oraz doboru literatury przedmiotu f) uwrażliwienie na ars celebrandi Liturgii godzin |
|
||
12-A057 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele modułu kształcenia a) historia muzyki kościelnej wielogłosowej b) teoretyczne podstawy funkcji scholii, kantora, psałterzysty c) śpiewy Liturgii Godzin |
|
||
12-A058 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele modułu kształcenia: a) przekazanie wiedzy na temat zasadniczych wymiarów katechezy: miejsca i roli Pisma Świętego, liturgii, moralności, kultury oraz życia i nauczania Kościoła w katechezie; b) wyrobienie umiejętności operacjonalizowania wiedzy zdobytej podczas wykładu, korzystania z dokumentów, wyszukiwania dzieł kultury nawiązujących do tematyki religijnej, dowartościowania kultury w przekazie katechetycznym; c) wdrożenie do posługiwania się metodami nauczania odpowiednimi dla zasadniczych wymiarów katechezy; d) zapoznanie z podstawowymi pojęciami pedagogiki i katechetyki specjalnej; e) zaznajomienie z metodyką nauczania specjalnego w katechezie; f) kształtowanie umiejętności zastosowania właściwych metod i środków dydaktyczne w katechezie specjalnej g) rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w zespole przy tworzeniu scenariuszy katechetycznych. |
|
||