Kultura rozrywki: Kultury filmu [03-KF-11FKMDM]
Semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Moodle ID: 423313_1
Przedmiot: | Kultura rozrywki: Kultury filmu [03-KF-11FKMDM] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/2023 [2022/SZ]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 20 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Grażyna Gajewska | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Zalecana literatura: ‒ Gajewska G., Wójcik R. (red.), KOntekstowy MIKS. Przez opowieści graficzne do analiz kultury współczesnej (rozdział: Między komiksem a filmem), Poznań 2011 ‒ Gajewska Grażyna, Ecology and Science Fiction. Managing Imagination in the Age of the Anthropocene, „Przegląd Kulturoznawczy” nr 1 (47) 2021, s. 79-97 ‒ Kisielewska A., (red.), Między powtórzeniem a innowacją. Seryjność w kulturze, Kraków 2004 ‒ Skowronek B., Film w przestrzeni kultury audiowizualnej, Studia. Szkice. Interpretacje. Kraków 2011 ‒ Woźnicka Z., Krytyka współtworzy sens dzieła, [w:] Szkice o krytyce filmowej i telewizyjnej (red.) A. Jackiewicz, A. Kumor, Wrocław 1978 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Zakres tematów: Tematy podejmowane podczas ćwiczeń: 1. Definicje pojęć: kultura, rozrywka, kultura popularna, kultura masowa, kultura filmu 2. Czynniki kształtujące kultury filmu. 3. Elementy składające się na tworzenie kultur filmu, np. festiwale filmowe, prestiżowe nagrody, kluby fanowskie. 4. Technika a kultury filmowe: kina stacjonarne, kina objazdowe, kina samochodowe, witryny streamingowe. 5. Kino undergroundowe, jego obiegi oraz odbiorcy 6. Społeczne, polityczne, ekonomiczne uwarunkowania kształtowania/projektowania kultur filmowych: • polityka i kino propagandowe (np. Triumf woli, reż. Leni Riefenstahl, Niemcy 1935; Żyd Süss, reż. Veit Harlan, Niemcy 1940) • cenzura – kodeks Haysa (przykłady ocenzurowanych filmów: Miłość Tarzana, reż. Cedric Gibbons / James C. McKay, USA 1934; Wyjęty spod prawa, reż. Howard Hughes / Howard Hawks, USA 1943) • nadużycia w środowisku filmowym i reakcja na nie, np. akcja metoo (filmy: Nietykalny, reż. Ursula Macfarlane, USA 2019; Głośny temat (Bombshell), reż. Jay Roach, USA 2019; Na cały głos (The Loudest Voice), twórcy: Tom McCarthy, Alex Metcalf, USA 2019. • Społeczeństwo a kultury filmowe – kino zaangażowane (np. Ziemia i wolność, reż. Ken Loach, Hiszpania / Niemcy / Wielka Brytania / Włochy 1995; American Honey, reż. Andrea Arnold, USA/Wielka Brytania 2016; Ja, Daniel Blake, reż. Ken Loach, Belgia / Francja / Wielka Brytania 2016; Erin Brockovich, reż. Steven Soderbergh, USA 2020; Pokot, reż. Agnieszka Holland i Kasia Adamik, Czechy / Niemcy / Polska / Szwecja / Słowacja 2017). • współczesne kryzysy np. klimatyczny, pandemia covid-9 a ich filmowe obrazy (np. Epidemia strachu, reż. Steven Soderbergh, USA / Zjednoczone Emiraty Arabskie 2011; 12 małp, reż. Terry Gilliam, USA 1995; Epidemia, reż. Wolfgang Petersen, USA 1995; Ludzkie dzieci, reż. Alfonso Cuarón, USA/Wielka Brytania 2006; Jestem legendą, reż. Francis Lawrence, USA 2007; Geneza planety małp, reż. Rupert Wyatt, USA 2011; 28 dni później, reż. Danny Boyle, Wielka Brytania 2002; Miasto ślepców, reż. Fernando Meirelles, Brazylia / Japonia / Kanada 2008; Kwarantanna, reż. John Erick Dowdle, USA 2008). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
1. Metoda analizy przypadków. 2. Metoda badawcza (dociekania naukowego). 3. Metoda warsztatowa. 4. Metoda projektu. 5. Demonstracje dźwiękowe i/lub video |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
1. Metody oceniania: - metoda projektu, - przygotowanie i zaprezentowanie multimedialnej prezentacji. 2. Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): Student/studentka prezentuje wysoki poziom wiedzy na temat kultury filmowej. Potrafi biegle posługiwać się terminologią używaną w filmoznawstwie. Pracując samodzielnie i w grupie, potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować i integrować informacje. Potrafi opracować prezentację multimedialną i przedstawić w niej logiczną argumentację. Wypowiedzi i projekt wykazują duży stopień samodzielnych interpretacji. dobry plus (+db; 4,5): Student/studentka prezentuje wysoki poziom wiedzy na temat kultury filmowej. Dobrze posługuje się terminologią używaną w filmoznawstwie. Pracując samodzielnie i w grupie, potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować i integrować informacje. Potrafi opracować prezentację multimedialną i przedstawić w niej logiczną argumentację. dobry (db; 4,0): Student/studentka prezentuje dobry poziom wiedzy na temat kultury filmowej. Dobrze posługuje się terminologią używaną w filmoznawstwie. Pracując samodzielnie i w grupie, potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować i integrować informacje. Potrafi opracować prezentację multimedialną i przedstawić w niej logiczną argumentację. dostateczny plus (+dst; 3,5): Student/studentka prezentuje przeciętny poziom wiedzy na temat kultury filmowej. Posługuje się terminologią używaną w filmoznawstwie. Pracując samodzielnie i w grupie, potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować i integrować informacje. Potrafi opracować prezentację multimedialną i przedstawić w niej logiczną argumentację, ale nie wykazuje umiejętności przeprowadzania samodzielnych interpretacji. dostateczny (dst; 3,0): Student/studentka prezentuje niski poziom wiedzy na temat kultury filmowej. W ograniczonym zakresie posługuje się terminologią używaną w filmoznawstwie. Pracując samodzielnie i w grupie, potrafi w ograniczonym zakresie wyszukiwać, analizować, selekcjonować i integrować informacje. Potrafi opracować prezentację multimedialną, ale nie wykazuje umiejętności przeprowadzania samodzielnych interpretacji. niedostateczny (ndst; 2,0): Student/studentka nie przyswoił wiedzy z zakresu kultury filmowej. W minimalnym zakresie posługuje się terminologią używaną w filmoznawstwie. Nie przygotował prezentacji multimedialnej na wybrany temat. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.