Kultura rozrywki: Kultury filmu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-KF-11FKMDM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kultura rozrywki: Kultury filmu |
Jednostka: | Instytut Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.50
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filmoznawstwo i kultura mediów |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Metoda analizy przypadków, metoda laboratoryjna, metoda badawcza (dociekania naukowego), metoda warsztatowa, metoda projektu, demonstracje dźwiękowe i/lub video, metody aktywizujące, praca w grupach. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 1,5 |
Skrócony opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - przedstawienie i omówienie bazy pojęciowej właściwej dla analiz zjawisk z obszaru kultury rozrywki, w tym głowie kultur filmowych (np. konwenty fanowskie, festiwale), - charakterystyka wybranych festiwali, przeglądów filmowych oraz nagród filmowych (np. Oskary, Złote Globy oraz niszowych festiwali i tematycznych przeglądów filmowych), - analiza wybranych zjawisk z obszaru kultur filmowych w kontekście przemian społecznych i politycznych (np. zaangażowany artystyczno-społecznie festiwal Ofeliada), - analiza wybranych gatunków filmowych z uwzględnieniem przemian stylistycznych, estetycznych, warsztatowych oraz tematycznych (np. polityczno-społeczne zaangażowanie określonych filmów science fiction). |
Pełny opis: |
Opis treści kształcenia: - definiowanie pojęć: kultura, rozrywka, kultura popularna, kultura masowa, kultura filmu, - określenie czynników składających się na kształtowanie kultury filmu, - omówienie specyfiki wybranych elementów składających się na tworzenie kultur filmu, np. festiwale filmowe, prestiżowe nagrody, kluby fanowskie, - analizowanie wybranych filmów/seriali (case study) w kontekście wieloaspektowych elementów kultury filmowej, - społeczne, polityczne, ekonomiczne uwarunkowania kształtowania/projektowania kultur filmowych. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Gajewska G., Wójcik R. (red.), KOntekstowy MIKS. Przez opowieści graficzne do analiz kultury współczesnej (rozdział: Między komiksem a filmem), Poznań 2011. Gajewska Grażyna, Ecology and Science Fiction. Managing Imagination in the Age of the Anthropocene, „Przegląd Kulturoznawczy” nr 1 (47) 2021, s. 79-97. Kisielewska A., (red.), Między powtórzeniem a innowacją. Seryjność w kulturze, Kraków 2004. Skowronek B., Film w przestrzeni kultury audiowizualnej, Studia. Szkice. Interpretacje. Kraków 2011. Woźnicka Z., Krytyka współtworzy sens dzieła, [w:] Szkice o krytyce filmowej i telewizyjnej (red.) A. Jackiewicz, A. Kumor, Wrocław 1978. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - zna w pogłębionym stopniu specyfikę oraz zasady i formy funkcjonowania współczesnego życia kulturalnego, a także wybranych instytucji kultury, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstów filmowych i literackich, w tym głównie w obszarze kultury rozrywki, - zna w pogłębionym stopniu tematy rodzimej i światowej kultury filmowej, literackiej i medialnej, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstów społecznych, politycznych, etycznych i ekonomicznych (np. polityczne i ekonomiczne, społeczne uwarunkowania organizowania festiwali filmowych, społeczne aspekty funkcjonowania klubów fanowskich), - potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem nowej wiedzy (z zakresu filmoznawstwa i literaturoznawstwa oraz obszarów pokrewnych), a także formułować na tej podstawie krytyczne sądy dotyczące rynku rozrywki, różnych sposobów jego funkcjonowania (np. sposoby przydzielania nagród na festiwalach filmowych), - potrafi przygotować w języku polskim różne prace pisemne oraz wystąpienia ustne i/lub multimedialne, dotyczące filmu oraz zagadnień z pogranicza różnych dyscyplin naukowych, z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych (np. napisać recenzję filmu, komunikat o nadchodzącym festiwalu, relację multimedialną z konwentu fanowskiego). |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): student/studentka prezentuje wysoki poziom wiedzy na temat kultury filmowej. Potrafi biegle posługiwać się terminologią używaną w filmoznawstwie. Pracując samodzielnie i w grupie, potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować i integrować informacje. Potrafi opracować prezentację multimedialną i przedstawić w niej logiczną argumentację. Wypowiedzi i projekt wykazują duży stopień samodzielnych interpretacji. dobry plus (+db; 4,5): student/studentka prezentuje wysoki poziom wiedzy na temat kultury filmowej. Dobrze posługuje się terminologią używaną w filmoznawstwie. Pracując samodzielnie i w grupie, potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować i integrować informacje. Potrafi opracować prezentację multimedialną i przedstawić w niej logiczną argumentację. dobry (db; 4,0): student/studentka prezentuje dobry poziom wiedzy na temat kultury filmowej. Dobrze posługuje się terminologią używaną w filmoznawstwie. Pracując samodzielnie i w grupie, potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować i integrować informacje. Potrafi opracować prezentację multimedialną i przedstawić w niej logiczną argumentację. dostateczny plus (+dst; 3,5): student/studentka prezentuje przeciętny poziom wiedzy na temat kultury filmowej. Posługuje się terminologią używaną w filmoznawstwie. Pracując samodzielnie i w grupie, potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować i integrować informacje. Potrafi opracować prezentację multimedialną i przedstawić w niej logiczną argumentację, ale nie wykazuje umiejętności przeprowadzania samodzielnych interpretacji. dostateczny (dst; 3,0): student/studentka prezentuje niski poziom wiedzy na temat kultury filmowej. W ograniczonym zakresie posługuje się terminologią używaną w filmoznawstwie. Pracując samodzielnie i w grupie, potrafi w ograniczonym zakresie wyszukiwać, analizować, selekcjonować i integrować informacje. Potrafi opracować prezentację multimedialną, ale nie wykazuje umiejętności przeprowadzania samodzielnych interpretacji. niedostateczny (ndst; 2,0): student/studentka nie przyswoił wiedzy z zakresu kultury filmowej. W minimalnym zakresie posługuje się terminologią używaną w filmoznawstwie. Nie przygotował prezentacji multimedialnej na wybrany temat. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Grażyna Gajewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Gajewska | |
Prowadzący grup: | Grażyna Gajewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Gajewska | |
Prowadzący grup: | Grażyna Gajewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.