Seminarium magisterskie [03-SM-11FKMDM]
Semestr zimowy 2022/2023
Seminarium,
grupa nr 2
Moodle ID: 418710_2
Przedmiot: | Seminarium magisterskie [03-SM-11FKMDM] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/2023 [2022/SZ]
(zakończony)
Seminarium [SEM], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Grażyna Gajewska | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
b) Obowiązkowa (dotycząca fantastyki) • Gajewska Grażyna, Cyberpunkowe utopie miejskie w powieści ‘Neuromancer’ Williama Gibsona, „Kultura Współczesna”, nr 3 (106) 2019, s. 93-105 • Gajewska Grażyna, Myśleć fantastyką. Przez science fiction do posthumanizmu, „Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication” vol. XXVIII nr 37/2020, s. 5-19 • Roberts Adam, Science Fiction. The New Idiom, London and New York 2006 • Žižek Slavoj, Patrząc z ukosa. Do Lacana przez kulturę popularną, Warszawa 2003 c) uzupełniająca • Allan Kathryn (red), Disability in Scence Fiction. Representations of Technology as Cure, New York 2013 • Asimov Isaac, Magia i złoto. Eseje, Poznań 1996 • Fiołek-Lubczyńska (red.), Spotkania z gatunkami filmowymi: horror, Łódź 2014 • Głowacka Maria, Kobieca proza science fiction w Polsce. Teoria trzech kręgów, Wrocław 2018 • Gray Chris Hables, The Cyborgs Handbook, New York and London 1995 • Janion Maria, Wampir. Biografia symboliczna, Gdańsk 2002 • Muniak Radosław F., Efekt lalki. Lalka jako obraz i rzecz, Kraków 2010 • Nelson Victoria, Sekretne życie lalek, Kraków 2009 • „Przegląd Filozoficzno-Literacki” 2009, nr 1 (22) – numer poświęcony fantastyce naukowej i teorii transhumanizmu • Radkowska-Walkowicz Magdalena, Od Golema do Terminatora. Wizerunki sztucznego człowieka w kulturze, Warszawa 2008 • Stoff Andrzej i Brzostek Dariusz (red), Polska literatura fantastyczna. Interpretacje, Toruń 2005 • Wolmark Jenny (red.), Cybersexualities. A Reader on Feminist Theory, Cyborgs and Cyberspace, Edinburgh 1999 Szczegółowa bibliografia jest dopasowywana indywidualnie, w zależności od tematu pracy magisterskiej. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie: przedstawienie programu zajęć (w 2022/2023 r. – Fantastyka literacka i filmowa), warunków zaliczenia oraz wytycznych dotyczących kolejnych etapów opracowywania pracy magisterskiej, omówienie listy zadań oraz listy lektur. 2. Omówienie tematów wybranych na prace dyplomowe; omówienie zasad konstruowania spisu treści, tez badawczych, określenia celów pracy; zasad konstruowania przypisów i bibliografii. 3. Zasady konstruowania i prezentowania tez badawczych przyjętych w naukach humanistycznych. 4. Warsztat filmoznawcy – tezy badawcze i metodologia badań: – indywidualne prezentacje studenckie. 5. Ćwiczenia redakcyjno-edytorskie. 6. Ćwiczenia w samodzielnym wyszukiwaniu literatury przedmiotowej adekwatnej do tematów prac magisterskich. 7. Analiza fragmentów filmów będących przedmiotem prac magisterskich (część 1) 8. Indywidualne konsultacje. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
1. Dyskusja. 2. Praca z tekstem. 3. Metoda analizy przypadków. 4. Metoda projektu. 5. Metody aktywizujące. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: 1. Prezentacja głównych tez i celów pracy magisterskiej. 2. Sformułowanie tematu, opracowanie spisu treści i napisanie konspektu pracy magisterskiej. Kryteria oceniania: bardzo dobry (bdb; 5,0): Student/studentka bardzo dobrze zna i używa warsztatu pracy pisemnej z dziedziny humanistyki. Potrafi znaleźć i zastosować różne źródła naukowe zarówno w literaturze polskojęzycznej, jak i obcej. Potrafi przywołać odpowiednie do tematu badań przykłady twórczości literackiej i/lub filmowej, wskazać koherencję i/lub nieprzystawalność ze względów warsztatowych, ideowych, historycznych. Umie korzystać z literatury oraz narzędzi analitycznych w celu poparcia własnej tezy. Posiada bardzo dobre umiejętności analitycznego i krytycznego myślenia, potrafi skonstruować pracę magisterską. dobry plus (+db; 4,5): Student/studentka bardzo dobrze zna i używa warsztatu pracy pisemnej z dziedziny humanistyki. Potrafi znaleźć i zastosować różne źródła naukowe zarówno w literaturze polskojęzycznej, jak i obcej. Potrafi przywołać odpowiednie do tematu badań przykłady twórczości literackiej i/lub filmowej. Umie korzystać z nich w celu poparcia własnej tezy. Posiada dobre umiejętności analitycznego i krytycznego myślenia, potrafi skonstruować pracę magisterską. dobry (db; 4,0): Student/studentka dobrze zna i używa warsztatu pracy pisemnej z dziedziny humanistyki. Potrafi znaleźć i zastosować różne źródła naukowe, oraz przywołać odpowiednie przykłady twórczości literackiej i/lub filmowej. Umie korzystać z nich w celu poparcia własnej tezy. Posiada dobre umiejętności analitycznego i krytycznego myślenia, potrafi skonstruować pracę magisterską. dostateczny plus (+dst; 3,5): Student/studentka ma podstawową wiedzę z zakresu warsztatu pracy pisemnej z dziedziny humanistyki. Posiada niewielkie umiejętności analitycznego i krytycznego myślenia, ale potrafi poprawnie skonstruować pracę magisterską. W podstawowym zakresie korzysta ze źródeł naukowych w celu poparcia własnej tezy. dostateczny (dst; 3,0): Student/studentka ma podstawową wiedzę z zakresu warsztatu pracy pisemnej z dziedziny humanistyki. Posiada niewielkie umiejętności analitycznego i krytycznego myślenia, ma problemy z poprawnym skonstruowaniem pracy magisterskiej. W podstawowym zakresie korzysta ze źródeł naukowych w celu poparcia własnej tezy. niedostateczny (ndst; 2,0): Student/studentka nie ma wiedzy z zakresu warsztatu pracy pisemnej z dziedziny humanistyki. Nie posiada umiejętności analitycznego i krytycznego myślenia. Nie potrafi napisać pracy magisterskiej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.