Edukacja kulturalna i artystyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-KUDU-EKA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edukacja kulturalna i artystyczna |
Jednostka: | Wydział Antropologii i Kulturoznawstwa |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych Przedmioty na 2 semestrze kulturoznawstwa II stopnia Przedmioty w Instytucie Kulturoznawstwa |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Kulturoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | 1Student zna zasadnicze terminy związane z edukacją artystyczną i kulturową 2Student ma wiedzę dotyczącą realiów edukacji artystycznej i kulturowej w Polsce. 3Student łączy wiedzę dotyczącą realiów edukacji artystycznej i kulturowej w Polsce z praktycznym projektowaniem i planowaniem działań z zakresu edukacji artystycznej i kulturowej. |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Wiedza z zakresu diagnozy społeczno-kulturowej, podstawowa wiedza dotycząca systemu edukacji i funkcjonowania NGOsów oraz instytucji kultury w Polsce. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Linki do większości tekstów są dostępne w sylabusie, resztę linków udostępnię grupie |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusje na temat czytanych tekstów, studia przypadków, symulacje grupowe, analiza dokumentów, projekt |
Pełny opis: |
1.zajęcia wprowadzające- omówienie tematyki zajęć, formy zaliczenia i procesu pracy 2. edukacja kulturalna, artystyczna a edukacja kulturowa, czyli co jest przedmiotem tej edukacji? A. Cabała, V. Rodek "W poszukiwaniu modeli edukacji kulturowej" https://www.dokis.pl/upfiles/ebooks/W_POSZUKIWANIU_MODELI_EDUKACJI_KULTUROWEJ_qpJQi.pdf M. Kosińska Co to jest edukacja kulturowa http://cpe.poznan.pl/dictionary/edukacja-kulturowa/ K. Sikorska Edukacja artystyczna: http://cpe.poznan.pl/dictionary/edukacja-artystyczna/ 3. Kto to jest edukator(ka)? Mapujemy pole A. Cabała, V. Rodek "W poszukiwaniu modeli edukacji kulturowej" https://www.dokis.pl/upfiles/ebooks/W_POSZUKIWANIU_MODELI_EDUKACJI_KULTUROWEJ_qpJQi.pdf "Kompetencje do prowadzenia edukacji kulturalnej", red. K. Olbrycht, B. Głyda, A. Matusiak 4. Gdzie odbywa się edukacja kulturalna i artystyczna- pole instytucjonalne i pozainstytucjonalne, K. Jagodzińska, Edukacja kulturalna na rzecz kreatywności i innowacyjności (kontekst szkół) https://bon.edu.pl/media/book/pdf/Edukacja_kulturalna_na_rzecz-KJ.pdf, Warszawski Program Edukacji Kulturalnej, http://www.wpek.pl/pi/95815_1.pdf 5. Dla kogo edukacja kulturalna i artystyczna? Specyfika pracy z różnymi grupami wiekowymi U. Lewartowicz, Jeszcze nie senior i już nie młodzież przyczynek do dyskusji o zainteresowaniach i potrzebach kulturalnych dorosłych, http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-09d7ae3f-f37b-4f2d-ac91-b0e1034bb2b4/c/Jeszcze_nie_senior_U_Lewartowicz.pdf, raport: Po co seniorom kultura, zespół pod kier. J. Sójki, http://www.kulturalna.warszawa.pl/pi/91036_1.pdf, 6-7Inkluzja i ekskluzja w polskiej edukacji kulturalnej, czyli po prostu: kto nie ma do niej dostępu, analiza pola)(analiza dostępnych materiałów dotyczących oferty edukacyjnej dostępnej dla osób z niepełnosprawnościami, obcokrajowców i przedstawicieli grup mniejszościowych). Senior zależny jako uczestnik kultury pod red. B. Lishttps://cpe.ckzamek.pl/media/files/CPE_-_uzyteczny_poradnik.pdf 8. Relacje władzy w edukacji kulturowej i artystycznej czyli o modelach jej prowadzenia, Fragmenty z: Edukacja kulturowa poręcznik interaktywny, https://cpe.ckzamek.pl/media/files/CPE_-_uzyteczny_poradnik.pdf 9. Diagnoza w edukacji kulturowej? Po co i jak? Diagnoza potrzeb uczestników kultury: https://www.youtube.com/watch?v=pdfUy405eR4&t=3621s 10. Dialog międzykulturowy w edukacji kulturalnej i artystycznej https://www.wielokultury.wroclaw.pl/wp-content/uploads/wroclawska_strategia_dialogu_miedzykulturowego.pdf 11. Jak mogę wykorzystać moje zasoby w edukacji artystycznej i kulturowej? 12. Jak mogę wykorzystać zasoby społeczności-kulturagram B. Cyboran, Diagnoza w animacji społeczno-kulturowej społeczności lokalnychhttp://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-45fdb70d-43a1-4136-b723-c74d95d38f28 13. Doświadczenia polskie/doświadczenia międzynarodowe S. Słowińska, H. Solarczyk-Szwec, Różnica w badaniach porównawczych na przykładzie projektu Edukacja kulturalna dorosłych w Polsce i w Niemczech, "Rocznik andragogiczny" 2018 14-15. Prezentacja projektu edukacyjnego, dla określonej grupy docelowej. Oceniana będzie: 1. stworzenie diagnozy (na podstawie przynajmniej pilotażowego, małego zdiagnozowania potrzeb grupy docelowej) 2. Świadomość swojej roli edukatora i pozycji jaką zajmuję w tym projekcie i jaki to ma dalszy wpływ na grupę (autorytarny lider, mentor, kooperator, inicjator) 3. Określenie w jaki sposób zaproponowany projekt wykorzystuje moje własne zasoby i wartości oraz w jaki sposób odnosi się do zasobów i wartości grupy docelowej 4. Możliwe dalsze losy projektu (jak je wesprę, jeśli to możliwe). Prezentacja projektu powinna trwać 15-20 min. należy go zrealizować indywidualnie. |
Literatura: |
Literatura jest podana przy opisie zajęć. |
Efekty uczenia się: |
C1, C2, C3 KW_07: Student zna i rozumie wyspecjalizowane metody pracy kulturalnej w instytucjach i organizacjach kulturalnych oraz metody animacji i aktywizacji kulturowej w skali lokalnej i międzynarodowej C1, C2, C3 KW_011Student zna i rozumie funkcjonowanie poszczególnych, usytuowanych w konkretnym czasie i miejscu, sposobów uczestnictwa w wielu dziedzinach kultury i życia społecznego, pozwalających na kształtowanie wiedzy i zachowań w swoim bliższym i dalszym otoczeniu społeczno-kulturowym C1,C2, C3 KU_05 Student potrafi wykorzystywać informacje na temat pracy współczesnych organizacji i instytucji kulturalnych w Polsce i na świecie oraz nawiązywać z nimi współpracę, pozwalającą na proponowanie nowych inicjatyw i projektów kulturalnych |
Metody i kryteria oceniania: |
Prezentacja projektu edukacyjnego, dla określonej grupy docelowej. Oceniana będzie: 1. stworzenie diagnozy (na podstawie przynajmniej pilotażowego, małego zdiagnozowania potrzeb grupy docelowej) 2. Świadomość swojej roli edukatora i pozycji jaką zajmuję w tym projekcie i jaki to ma dalszy wpływ na grupę (autorytarny lider, mentor, kooperator, inicjator) 3. Określenie w jaki sposób zaproponowany projekt wykorzystuje moje własne zasoby i wartości oraz w jaki sposób odnosi się do zasobów i wartości grupy docelowej 4. Możliwe dalsze losy projektu (jak je wesprę, jeśli to możliwe). Prezentacja projektu powinna trwać 15-20 min. należy go zrealizować indywidualnie. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcela Kościańczuk | |
Prowadzący grup: | Marcela Kościańczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcela Kościańczuk | |
Prowadzący grup: | Marcela Kościańczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcela Kościańczuk | |
Prowadzący grup: | Marcela Kościańczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.