Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja kulturalna i artystyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-KUDU-EKA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Edukacja kulturalna i artystyczna
Jednostka: Wydział Antropologii i Kulturoznawstwa
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
Przedmioty na 2 semestrze kulturoznawstwa II stopnia
Przedmioty w Instytucie Kulturoznawstwa
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Kulturoznawstwo

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

1Student zna zasadnicze terminy związane z edukacją artystyczną i kulturową

2Student ma wiedzę dotyczącą realiów edukacji artystycznej i kulturowej w Polsce.

3Student łączy wiedzę dotyczącą realiów edukacji artystycznej i kulturowej w Polsce z praktycznym projektowaniem i planowaniem działań z zakresu edukacji artystycznej i kulturowej.


Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Wiedza z zakresu diagnozy społeczno-kulturowej, podstawowa wiedza dotycząca systemu edukacji i funkcjonowania NGOsów oraz instytucji kultury w Polsce.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Linki do większości tekstów są dostępne w sylabusie, resztę linków udostępnię grupie

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Dyskusje na temat czytanych tekstów, studia przypadków, symulacje grupowe, analiza dokumentów, projekt

Pełny opis:

1.zajęcia wprowadzające- omówienie tematyki zajęć, formy zaliczenia i procesu pracy

2. edukacja kulturalna, artystyczna a edukacja kulturowa, czyli co jest przedmiotem tej edukacji? A. Cabała, V. Rodek "W poszukiwaniu modeli edukacji kulturowej" https://www.dokis.pl/upfiles/ebooks/W_POSZUKIWANIU_MODELI_EDUKACJI_KULTUROWEJ_qpJQi.pdf 

M. Kosińska Co to jest edukacja kulturowa http://cpe.poznan.pl/dictionary/edukacja-kulturowa/ K. Sikorska Edukacja artystyczna: http://cpe.poznan.pl/dictionary/edukacja-artystyczna/

3. Kto to jest edukator(ka)? Mapujemy pole A. Cabała, V. Rodek "W poszukiwaniu modeli edukacji kulturowej" https://www.dokis.pl/upfiles/ebooks/W_POSZUKIWANIU_MODELI_EDUKACJI_KULTUROWEJ_qpJQi.pdf "Kompetencje do prowadzenia edukacji kulturalnej", red. K. Olbrycht, B. Głyda, A.  Matusiak

4. Gdzie odbywa się edukacja kulturalna i artystyczna- pole instytucjonalne i pozainstytucjonalne, K. Jagodzińska, Edukacja kulturalna na rzecz kreatywności i innowacyjności (kontekst szkół) https://bon.edu.pl/media/book/pdf/Edukacja_kulturalna_na_rzecz-KJ.pdf, Warszawski Program Edukacji Kulturalnej, http://www.wpek.pl/pi/95815_1.pdf

5. Dla kogo edukacja kulturalna i artystyczna?    Specyfika pracy z różnymi grupami wiekowymi U. Lewartowicz, Jeszcze nie senior i już nie młodzież przyczynek do dyskusji o zainteresowaniach i potrzebach kulturalnych  dorosłych, http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-09d7ae3f-f37b-4f2d-ac91-b0e1034bb2b4/c/Jeszcze_nie_senior_U_Lewartowicz.pdf, raport: Po co seniorom kultura, zespół pod kier. J. Sójki, http://www.kulturalna.warszawa.pl/pi/91036_1.pdf,

6-7Inkluzja i ekskluzja w polskiej edukacji kulturalnej, czyli po prostu: kto nie ma do niej dostępu, analiza pola)(analiza dostępnych materiałów dotyczących oferty edukacyjnej dostępnej dla osób z niepełnosprawnościami, obcokrajowców i przedstawicieli grup mniejszościowych). Senior zależny jako uczestnik kultury pod red. B. Lishttps://cpe.ckzamek.pl/media/files/CPE_-_uzyteczny_poradnik.pdf

8. Relacje władzy w edukacji kulturowej i artystycznej czyli o modelach jej prowadzenia, Fragmenty z: Edukacja kulturowa poręcznik interaktywny, https://cpe.ckzamek.pl/media/files/CPE_-_uzyteczny_poradnik.pdf

9. Diagnoza w edukacji kulturowej? Po co i jak?  Diagnoza potrzeb uczestników kultury: https://www.youtube.com/watch?v=pdfUy405eR4&t=3621s

10. Dialog międzykulturowy w edukacji kulturalnej i artystycznej https://www.wielokultury.wroclaw.pl/wp-content/uploads/wroclawska_strategia_dialogu_miedzykulturowego.pdf

11. Jak mogę wykorzystać moje zasoby w edukacji artystycznej i kulturowej?

12. Jak mogę wykorzystać zasoby społeczności-kulturagram B. Cyboran, Diagnoza w animacji społeczno-kulturowej społeczności lokalnychhttp://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-45fdb70d-43a1-4136-b723-c74d95d38f28

13. Doświadczenia polskie/doświadczenia międzynarodowe S. Słowińska, H. Solarczyk-Szwec, Różnica w badaniach porównawczych na przykładzie projektu Edukacja kulturalna dorosłych w Polsce i w Niemczech, "Rocznik andragogiczny" 2018

14-15. Prezentacja projektu edukacyjnego, dla określonej grupy docelowej. Oceniana będzie: 1. stworzenie diagnozy (na podstawie przynajmniej pilotażowego, małego zdiagnozowania potrzeb grupy docelowej) 2. Świadomość swojej roli edukatora i pozycji jaką zajmuję w tym projekcie i jaki to ma dalszy wpływ na grupę (autorytarny lider, mentor, kooperator, inicjator) 3. Określenie w jaki sposób zaproponowany projekt wykorzystuje moje własne zasoby i wartości oraz w jaki sposób odnosi się do zasobów i wartości grupy docelowej 4. Możliwe dalsze losy projektu (jak je wesprę, jeśli to możliwe). Prezentacja projektu powinna trwać 15-20 min. należy go zrealizować indywidualnie.

Literatura:

Literatura jest podana przy opisie zajęć.

Efekty uczenia się:

C1, C2, C3 KW_07: Student zna i rozumie wyspecjalizowane metody pracy kulturalnej w instytucjach i

organizacjach kulturalnych oraz metody animacji i aktywizacji

kulturowej w skali lokalnej i międzynarodowej

C1, C2, C3 KW_011Student zna i rozumie funkcjonowanie poszczególnych, usytuowanych w

konkretnym czasie i miejscu, sposobów uczestnictwa w wielu

dziedzinach kultury i życia społecznego, pozwalających na

kształtowanie wiedzy i zachowań w swoim bliższym i dalszym

otoczeniu społeczno-kulturowym

C1,C2, C3 KU_05 Student potrafi wykorzystywać informacje na temat pracy współczesnych

organizacji i instytucji kulturalnych w Polsce i na świecie oraz

nawiązywać z nimi współpracę, pozwalającą na proponowanie

nowych inicjatyw i projektów kulturalnych

Metody i kryteria oceniania:

Prezentacja projektu edukacyjnego, dla określonej grupy docelowej. Oceniana będzie: 1. stworzenie diagnozy (na podstawie przynajmniej pilotażowego, małego zdiagnozowania potrzeb grupy docelowej) 2. Świadomość swojej roli edukatora i pozycji jaką zajmuję w tym projekcie i jaki to ma dalszy wpływ na grupę (autorytarny lider, mentor, kooperator, inicjator) 3. Określenie w jaki sposób zaproponowany projekt wykorzystuje moje własne zasoby i wartości oraz w jaki sposób odnosi się do zasobów i wartości grupy docelowej 4. Możliwe dalsze losy projektu (jak je wesprę, jeśli to możliwe). Prezentacja projektu powinna trwać 15-20 min. należy go zrealizować indywidualnie.

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcela Kościańczuk
Prowadzący grup: Marcela Kościańczuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcela Kościańczuk
Prowadzący grup: Marcela Kościańczuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcela Kościańczuk
Prowadzący grup: Marcela Kościańczuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)