Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedmiot fakultatywny: Projektowanie rzeczy i przestrzeni dla edukacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-PFPR-V-s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przedmiot fakultatywny: Projektowanie rzeczy i przestrzeni dla edukacji
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Kierunek studiów:

Pedagogika specjalna

Poziom przedmiotu:

jednolite magisterskie

Cele kształcenia:

rozwijanie wiedzy i świadomości na temat znaczenia przestrzeni, pomocy dydaktycznych i zabawek w edukacji


kształtowanie umiejętności projektowania pomocy dydaktycznych, zabawek i przestrzeni dla edukacji


Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Literatura zostanie udostępniona przez prowadzącego na MS Teams

Materiały niezbędne do zajęć zostaną udostępnione przez prowadzącą na MS Teams.

Cały kurs dostępny na Moodle

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Metoda projektu, metoda warsztatowa, dyskusja

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny według planu z nauczycielem - 15 h

Praca własna studenta:

- czytanie wskazanej literatury - 7 h

- przygotowanie projektu - 13

w sumie 35 h, 1 punkt ECTS

Skrócony opis:

Przestrzenie, w których na co dzień funkcjonujemy nadają naszemu życiu kształt, z kolei rzeczy są bezcenne w odkrywaniu świata; pobudzają aktywność poznawczą, ruchową, rozwijają wyobraźnię, wspomagają rozwój społeczny i emocjonalny. Dlatego, nie bez znaczenia jest to, co to są za rzeczy i z jakim zamysłem zostały zaprojektowane.

Podczas zajęć, studentki i studenci definiują(odwołując się do mechanizmów uczenia się, jak i aktualnych wyników badań), jakie cechy powinny posiadać rzeczy i przestrzeń, aby inspirowały i sprzyjały uczeniu się i nauczaniu; zastanawiają się nad znaczeniem i możliwościami wykorzystania w edukacji/dla rozwoju storytellingu, zabawek, książeczek, pomocy dydaktycznych, kreatywnych przestrzeni edukacyjnych, gier planszowych i gry miejskiej. Dokonują diagnozy potrzeb potencjalnych odbiorców wytworów naszej pracy, a następnie je projektują i wykonują.

Literatura:

Dirksen J., Projektowanie metod dydaktycznych. Efektywne strategie edukacyjne, Gliwice 2017, 8-47

Dylak S., Architektura wiedzy w szkole, Warszawa 2013, s. 135-180

Gagne R., Briggs L., Wagner W., Zasady projektowania dydaktycznego, Warszawa 1992, s. 75- 120

Kotarski R., Włam się do mózgu, Warszawa 2017, s. 170-261

Nalaskowski A., Przestrzenie i miejsca szkoły, Kraków 2002

Sadoń-Osowiecka T., (red.) Miejsce, przestrzeń, krajobraz – edukacyjne znaki, Gdańsk 2015, s. 133-144, 187-196, 233-254.

Selinker M., Poradnik pisania gier planszowych, Warszawa 2018

• Tomczyk M., Aleksandrowicz A., Rola zabawek w życiu dziecka oraz ich znaczenie w opinii ich Rodziców [w:] Ogrody Nauk i Sztuk. 9, 9 (sie. 2019),Wrocław 2019, s. 439–449,

https://jecs.pl/index.php/onis/article/view/537

Efekty uczenia się:

ma wiedzę i świadomość na temat znaczenia przestrzeni edukacyjnych, pomocy dydaktycznych i zabawek w rozwoju

potrafi opisać poszczególne etapy projektowania rzeczy

posiada umiejętność projektowania w zakresie edukacji w wybranym przez siebie obszarze

posiada umiejętność krytycznej oceny (uzasadnienia twierdzeń własnych oraz cudzych) zabawki, pomocy dydaktycznej czy przestrzeni

Metody i kryteria oceniania:

Projekt

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Barabasz
Prowadzący grup: Grażyna Barabasz, Stanisław Dylak, Joanna Kotowska, Mateusz Leszkowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)