Przedmiot fakultatywny: Projektowanie rzeczy i przestrzeni dla edukacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-PFPR-V-s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot fakultatywny: Projektowanie rzeczy i przestrzeni dla edukacji |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | Pedagogika specjalna |
Poziom przedmiotu: | jednolite magisterskie |
Cele kształcenia: | rozwijanie wiedzy i świadomości na temat znaczenia przestrzeni, pomocy dydaktycznych i zabawek w edukacji kształtowanie umiejętności projektowania pomocy dydaktycznych, zabawek i przestrzeni dla edukacji |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Literatura zostanie udostępniona przez prowadzącego na MS Teams Materiały niezbędne do zajęć zostaną udostępnione przez prowadzącą na MS Teams. Cały kurs dostępny na Moodle |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Metoda projektu, metoda warsztatowa, dyskusja |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny według planu z nauczycielem - 15 h Praca własna studenta: - czytanie wskazanej literatury - 7 h - przygotowanie projektu - 13 w sumie 35 h, 1 punkt ECTS |
Skrócony opis: |
Przestrzenie, w których na co dzień funkcjonujemy nadają naszemu życiu kształt, z kolei rzeczy są bezcenne w odkrywaniu świata; pobudzają aktywność poznawczą, ruchową, rozwijają wyobraźnię, wspomagają rozwój społeczny i emocjonalny. Dlatego, nie bez znaczenia jest to, co to są za rzeczy i z jakim zamysłem zostały zaprojektowane. Podczas zajęć, studentki i studenci definiują(odwołując się do mechanizmów uczenia się, jak i aktualnych wyników badań), jakie cechy powinny posiadać rzeczy i przestrzeń, aby inspirowały i sprzyjały uczeniu się i nauczaniu; zastanawiają się nad znaczeniem i możliwościami wykorzystania w edukacji/dla rozwoju storytellingu, zabawek, książeczek, pomocy dydaktycznych, kreatywnych przestrzeni edukacyjnych, gier planszowych i gry miejskiej. Dokonują diagnozy potrzeb potencjalnych odbiorców wytworów naszej pracy, a następnie je projektują i wykonują. |
Literatura: |
Dirksen J., Projektowanie metod dydaktycznych. Efektywne strategie edukacyjne, Gliwice 2017, 8-47 Dylak S., Architektura wiedzy w szkole, Warszawa 2013, s. 135-180 Gagne R., Briggs L., Wagner W., Zasady projektowania dydaktycznego, Warszawa 1992, s. 75- 120 Kotarski R., Włam się do mózgu, Warszawa 2017, s. 170-261 Nalaskowski A., Przestrzenie i miejsca szkoły, Kraków 2002 Sadoń-Osowiecka T., (red.) Miejsce, przestrzeń, krajobraz – edukacyjne znaki, Gdańsk 2015, s. 133-144, 187-196, 233-254. Selinker M., Poradnik pisania gier planszowych, Warszawa 2018 • Tomczyk M., Aleksandrowicz A., Rola zabawek w życiu dziecka oraz ich znaczenie w opinii ich Rodziców [w:] Ogrody Nauk i Sztuk. 9, 9 (sie. 2019),Wrocław 2019, s. 439–449, https://jecs.pl/index.php/onis/article/view/537 |
Efekty uczenia się: |
ma wiedzę i świadomość na temat znaczenia przestrzeni edukacyjnych, pomocy dydaktycznych i zabawek w rozwoju potrafi opisać poszczególne etapy projektowania rzeczy posiada umiejętność projektowania w zakresie edukacji w wybranym przez siebie obszarze posiada umiejętność krytycznej oceny (uzasadnienia twierdzeń własnych oraz cudzych) zabawki, pomocy dydaktycznej czy przestrzeni |
Metody i kryteria oceniania: |
Projekt |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Barabasz | |
Prowadzący grup: | Grażyna Barabasz, Stanisław Dylak, Joanna Kotowska, Mateusz Leszkowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.