Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Pedagogical laboratory - preparation for psychological and pedagogical practice II (in secondary school)

General data

Course ID: 09-N-LPedP2-2M-11
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Pedagogical laboratory - preparation for psychological and pedagogical practice II (in secondary school)
Name in Polish: Laboratorium pedagogiczne - przygotowanie do praktyki psychologiczno-pedagogicznej II (w szkole ponadpodstawowej)
Organizational unit: Institute of Romance Studies
Course groups: (in Polish) E-learning - przedmioty Neofilologii
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
summer semester 2, full-time MA programme, Philology, Italian Philology
summer semester 2, full-time MA programme, Philology, Romance Philology
summer semester 2, full-time MA programme, Philology, Spanish Philology
ECTS credit allocation (and other scores): 0.50 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Module type:

elective

Major:

(in Polish) specjalizacja nauczycielska dla studiów II stopnia filologii romańskiej, włoskiej i hiszpańskiej

Cycle of studies:

2nd cycle

Module learning aims:

(in Polish) Wyposażenie studenta w wiedzę niezbędną dla świadomego i racjonalnego pełnienia roli wychowawcy i opiekuna uczniów na III i IV etapie edukacyjnym

Wykształcenie umiejętności diagnostycznych, a więc pozyskiwania i analizy danych dotyczących ucznia na III i IV etapie edukacyjnym oraz środowisk, w jakich funkcjonuje, jak również formułowania na ich podstawie wniosków

Przygotowanie do samodzielnego opracowania projektów oddziaływań wychowawczych i opiekuńczych na III i IV etapie edukacyjnym

Kształtowanie empatii, prospołeczności, odpowiedzialności i etyczności


Year of studies (where relevant):

Year 1

Short description: (in Polish)

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych :

Poświadczone odpowiednimi wpisami, zaliczenie komponentu 1modułu 2 (ogólne przygotowanie psychologiczno – pedagogiczne)

Full description: (in Polish)

Opis treści kształcenia

Sytuacja ucznia przechodzącego na III i IV etap edukacji; problemy adaptacji do zmian.

Poznawanie ucznia będącego na III i IV etapie edukacyjnym i jego środowiska. Metody i techniki określania potencjału ucznia Konstruowanie narzędzi diagnostycznych. Opracowanie diagnozy dla potrzeb edukacji na III i IV etapie edukacyjnym. Etyka w diagnozowaniu

Wychowanie w szkole na III i IV etapie edukacyjnym Trudności wychowawcze na II etapie edukacyjnym: rodzaje, przyczyny, skutki.

Klasa szkolna jako środowisko życia i rozwoju ucznia będącego na III i IV etapie edukacyjnym. Praca z klasą szkolną na II etapie edukacyjnym. Dyscyplina w klasie szkolnej i jej utrzymywanie. Integracja klasy szkolnej. Klimat społeczny klasy i jego kreowanie.

Opieka w szkole na III i IV poziomie edukacyjnym. Działalność opiekuńcza szkoły wobec uczniów będących na III i IV etapie edukacyjnym. Formy opieki. Profilaktyka w szkole.

Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych na III i IV etapie edukacyjnym Nieprawidłowości w funkcjonowaniu ucznia: rodzaje, przyczyny skutki. Praca z uczniem o zaburzonym rozwoju i jej projektowanie. Uczeń przewlekle chory i praca z nim. Uczeń zdolny i praca z nim. Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych na III i IV etapie edukacyjnym i praca z nim.

Poradnictwo edukacyjno – zawodowe. Wybory i plany edukacyjne i zawodowe Aspiracje, motywacja i jej kształtowanie Nauczyciel jako doradca.

Współpraca szkoły ze środowiskiem i nauczyciela z rodzicami na III i IV etapie edukacyjnym.

Bibliography: (in Polish)

Babbie E. (2004), badania społeczne w praktyce. Warszawa. Wyd. Naukowe PWN.

Clifford H.E. (2006), Dyscyplina i kierowanie klasą. Warszawa

Fontana D.(1998), Psychologia dla nauczycieli

Gajewska G. (2009), Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki. Zielona Góra, Wyd. PEKW „Gaja”.

Janowski A. (2009), Pedagogika praktyczna. Warszawa. Wyd. Fraszka Edukacyjna

Janowski A. (20100, Poznawanie uczniów. Zdobywanie informacji w pracy wychowawczej. Warszawa, Wyd. Fraszka Edukacyjna

Janowski A. (1995), Uczeń w teatrze życia szkolnego. Warszawa

Jundziłł E. Pawłowska R. [red.](2008), Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość – Teraźniejszość – Przyszłość. Gdańsk, Wydawnictwo Harmonia (wybrane rozdz.).

Krauze – Sikorska H., Kuszak K. [red.] (2008), Wybrane problemy psychospołecznego funkcjonowania dzieci i młodzieży z utrudnieniami w rozwoju. Poznań, Wyd. naukowe UAM.

Kruszewski K. [red.](1998), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. (rozdz.IX-XII)

Piorunek M. (2004), Projektowanie przyszłości edukacyjno-zawodowej w okresie adolescencji. Poznan, Wyd. Naukowe UAM

Rimm S.B. (1994), Bariery szkolnej kariery. Warszawa, WSiP.

Łobocki M.(2003), metody i techniki badan pedagogicznych. Kraków. Wyd. Impuls.

Łobocki M. (1985), Współdziałanie nauczycieli i rodziców w procesie wychowania. Warszawa, nasza Księgarnia..

Łuczak B. (2000), Niepowodzenia w nauce. Poznań

Materne J.(1988), Opiekuńcze funkcje szkoły. Warszawa, PWN

Stemplewska-Żakowicz K., Krejtz K.(2005), Wywiad

McWhirter, J.B.T.,A.M.,E.H.(2005), Zagrożona młodzież. Warszawa

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

- posiada wiedzę na temat swoistości wychowania i opieki na III i IV etapie edukacyjnym,

- posiada wiedzę na temat swoistości środowiska socjalizacji, wychowania i opieki uczniów na III i IV etapie edukacyjnym,

- posiada wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej na III i IV etapie edukacyjnym, w tym uwzględniającą specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzeniami rozwoju,

- posiada wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania uczniów będących na III i IV etapie edukacyjnym, w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz uczniów szczególnie uzdolnionych,

- potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych,

- posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów na II etapie edukacyjnym, w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, opracowanie wyników obserwacji i formułowania wniosków,

- ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka,

- ma świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania uczniów.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Podane na zajęciach.

Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)

Time span: 2021-03-01 - 2021-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
laboratory, 10 hours more information
Coordinators: Justyna Jakubowska-Baranek
Group instructors: Justyna Jakubowska-Baranek
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
laboratory - Graded credit

Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)

Time span: 2022-02-24 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
laboratory, 10 hours more information
Coordinators: Justyna Jakubowska-Baranek
Group instructors: Justyna Jakubowska-Baranek
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
laboratory - Graded credit

Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)

Time span: 2023-02-27 - 2023-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
laboratory, 10 hours more information
Coordinators: Mirosław Radoła
Group instructors: Mirosław Radoła
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
laboratory - Graded credit
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)