Język klasyczny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-JEZKLAS-12 | Kod Erasmus / ISCED: |
09.5
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Język klasyczny | ||
Jednostka: | Instytut Etnolingwistyki | ||
Grupy: |
Filologia, specjalność bałtologia - filologia litewska, studia stacjonarne I stopnia, semestr 3 Filologia, specjalność bałtologia - filologia łotewska, studia stacjonarne I stopnia, semestr 3 Filologia, specjalność etnolingwistyka, studia stacjonarne I stopnia, semestr 3 |
||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
LUB
4.00
LUB
1.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | język polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Kierunek studiów: | etnolingwistyka |
||
Poziom przedmiotu: | I stopień |
||
Cele kształcenia: | Przedmiotem zajęć jest nauka języka łacińskiego na poziomie podstawowym ogólnym, umożliwiającym samodzielne rozumienie wybranych inskrypcji, napisów, sentencji i cytatów, pochodzących z różnych okresów historycznych. Celem nadrzędnym nauczania języka łacińskiego, który jest językiem martwym, jest umiejętność czytania ze zrozumieniem tekstu łacińskiego oraz umiejętność tłumaczenia tekstu łacińskiego na język polski. Student opanowuje słownictwo i poznaje system gramatyczny języka łacińskiego oraz zapoznaje się z kontekstem kulturowym i pragmatycznym. |
||
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
||
Skrócony opis: |
Kurs skierowany jest dla studentów rozpoczynających naukę języka łacińskiego od podstaw. Podstawowym celem tych zajęć jest doprowadzenie do opanowania przez studenta języka łacińskiego(słownictwo, składnia , zagadnienia gramatyczne) w stopniu umożliwiającym samodzielne przetłumaczenie oryginalnego tekstu łacińskiego na język polski. |
||
Pełny opis: |
Za podstawowy materiał nauczania języka łacińskiego przyjmuje się oryginalne teksty bądź fragmenty oryginalnych tekstów, sentencje, napisy, powiedzenia pochodzące z różnych epok. Pochodzenie i rozwój języka łacińskiego.Alfabet. Wymowa. Iloczas. Akcent. Budowa i szyk zdania łacińskiego. Części zdania. Związek zgody, związek rządu, związek przaynależności. Orzeczenie imienne. Przeczenie. Zdania pojedyncze. Zdania współrzędnie złożone (at, et, etiam, aut, autem, deinde, utque). Zdania podrzędnie złożone z orzeczeniem w coniunctivie: celowe, dopełnieniowe, skutkowe Składnia accusativus cum infinitivo, nominativus cum infinitivo, ablativus absolutus, genetivus partitivus, dativus possesssivus, ablativus comparationis,ablativus temporis, nazw miast Deklinacje I, II, III, IV, V Zaimki: osobowe, dzierżawcze, wskazujące, względne, nieokreślone, Participium praesentis activi.Participium perfecti passivi. Supinum. Stopniowanie przymiotników Tworzenie i stopniowanie przysłówków Czasy:· indicativus praesentis activi et passivi· indicativus imperfecti activi et passivi· indicativus futuri I activi et passivi· indicativus perfecti activi et passivi· indicativus plusquamperfecti activi et passivi· indicativus futuri II activi et passivi· coniunctivus praesentis activi et passivi· coniunctivus imperfecti activi et passivi · coniunctivus perfecti actici et passivi· coniunctivus plusquamperfecti activi et passsivi Verba deponentia et semideponentia. Gerundium. Gerundivum. Liczebniki główne i porządkowe Verba anomala Consecutio temporum Coniugatio periphrastica activa et passiva Terminologia naukowa pochodzenia łacińskiego i greckiego Heksametr daktyliczny |
||
Literatura: |
Podstawowa: Język łaciński, Jolanta Czyżma, Elżbieta Roguszczak, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2010 Dodatkowa: Lingua Latina,Lidia Winniczuk, PWN 1998- podręcznik do samodzielnej pracy studenta |
||
Efekty uczenia się: |
w zakresie umiejętności słuchania: -student słucha ze zrozumieniem, dostrzegając istotne informacje przekazywane przez tekst mówiony -rozpoznaje formy gramatyczne oraz ich rolę słowotwórczą i składniową -rozumie podstawową terminologię gramatyczną wypowiadaną przez lektora w języku łacińskim w zakresie umiejętności posługiwania się różnymi źródłami informacji: -student potrafi samodzielnie posługiwać się różnymi źródłami informacji na temat słownictwa, gramatyki, pisowni w zakresie wykraczającym poza treści nauczania w zakresie umiejętności czytania: -student potrafi poprawnie przeczytać tekst łaciński z uwzględnieniem iloczasu i akcentu -student potrafi przeczytać tekst poetycki według iloczasowych miar wierszowych -student potrafi przeczytać tekst ze zrozumieniem w zakresie umiejętności pisania: -student zna i stosuje podstawowe zasady ortografii - student formułuje wypowiedzi pisemne o niskim stopniu trudności jako odpowiedzi na pytania, rozwinięcie tematu prostego wypracowania -komponuje teksty o określonych cechach formalnych, z zastosowaniem określonego słownictwa i składni oraz uwzględnieniem stylistyki łacińskiej w zakresie mówienia: - posługuje się możliwie autentycznym brzmieniem łaciny klasycznej z uwzględnieniem iloczasu i akcentu - stosuje właściwe form językowe w celu wyrażenia zamierzonego sensu -student formułuje proste wypowiedzi z uwzględnieniem kontekstu sytuacyjnego -student opanowuje na pamięć wybrane sentencje i powiedzenia łacińskie w zakresie znajomości słownictwa: -student opanowuje słownictwo w ilości umożliwiającej na dość swobodne czytanie tekstu ze zrozumieniem -student potrafi wskazać związek między wyrazami łacińskimi a pochodzącymi od nich wyrazami z języków nowożytnych, zwłaszcza z języka polskiego w zakresie znajomości gramatyki: -student zna terminologię gramatyczną w języku łacińskim oraz zagadnienia gramatyczne i potrafi użyć objęte przedmiotem konstrukcje gramatyczne w zakresie umiejętności tłumaczenia:- -student potrafi przetłumaczyć objęte przedmiotem oryginalne teksty bądź fragmenty oryginalnych tekstów, sentencje, napisy, powiedzenia z języka łacińskiego na język polski oraz dokonać analizy pod względem gramatycznym i pragmatycznym -ma podstawową wiedzę na temat na temat wartości języka łacińskiego i kultury antycznej jako ważnej części tradycji europejskiej i polskiej |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wszystkich testów kontrolnych (minimum 60%) i prac pisemnych oraz czynny udział w zajęciach (możliwe dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze); końcowa ocena na podstawie wyniku testu pisemnego (<60% - ndst, 60-70% -dst, 71-75% - dst+, 76-85% - db, 86-90% - db+, >91%- bdb |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Hanna Ciszek, Piotr Łeszyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Hanna Ciszek, Piotr Łeszyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Hanna Ciszek, Marcin Loch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Hanna Ciszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.