Wykład monograficzny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-N15-WM-22 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wykład monograficzny |
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: |
Filologia, specjalność lingwistyka stosowana, studia stacjonarne II stopnia, semestr 3 lingwistyka stosowana (język niemiecki z angielskim), studia stacjonarne II stopnia, semestr 3 Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język angielski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Kierunek studiów: | lingwistyka stosowana |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | • Poszerzenie specjalistycznej wiedzy w wybranych zakresach lingwistyki stosowanej zgodnych z zakresem tematyki pracy magisterskiej • uporządkowanie terminologii w obszarze, w którym umieszczona jest tematyka pracy magisterskiej • poszerzenie metodologii badań teoretycznych i aplikatywnych w zakresie lingwistyki stosowanej zgodnie z tematyką pracy magisterskiej • wykształcenie umiejętności krytycznego podejścia do rozwiązań teoretycznych i metodologicznych w zakresie lingwistyki stosowanej • pogłębienie umiejętności spojrzenia na wybraną dziedzinę badawczą w szerszym kontekście badań pokrewnych i interdyscyplinarnych • wykształcenie umiejętności dostrzegania przełożenia wyników badań własnych w wybranej dyscyplinie na rozwiązania praktyczne danej dyscypliny i dyscyplin pokrewnych |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | różne w zależności od specjalizacji |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | materiały przekazywane przez MS Teams |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Wykład problemowy Dyskusja Praca z tekstem metoda badawcza praca w grupach |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 Praca własna studenta* Przygotowanie do zajęć 5 Czytanie wskazanej literatury 5 Przygotowanie do sprawdzianu końcowego 20 SUMA GODZIN 60 LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 2 |
Pełny opis: |
Semiotic landscapes Public space is richly “furnished” with objects, images, writings which all together create and shape semiotic landscapes (Jaworski & Thurlow 2010), not independently of political, cultural, geographical, economic (and many other) contexts. Semiotic landscapes reflect how we communicate, react to and interact with the world. The aim of this course is to provide basic background to semiotics and theories of signs, and then to linguistic and semiotic landscapes. Then we will focus on chosen topics which will provide examples of semiotic landscapes and illustrate “how interlocutors engage with semiotic material” (Banda 2015:96). Possible topics are: signs in everyday culture, activist acts and the city, image/sound semiotics, graffscapes, tattoos, memoryscapes and street art. Klasyka niemieckiej literatury dziecięcej w przekładzie – teoria i praktyka Wykład monograficzny poświęcony jest wybranym tekstom z kanonu niemieckiej literatury dziecięcej w kontekście ich przekładu na język polski. Cele wykładu to poszerzenie wiedzy o translatoryce w kontekście badań nad przekładem literatury dla dzieci i młodzieży, rozwinięcie umiejętności krytycznej analizy przekładu z uwzględnieniem znajomości strategii i technik translatorskich oraz wprowadzenie w kontekst kulturowo-językowy, rozumiany jako niezbędny element analizy translatorycznej. Wykład obejmować będzie zarówno wymiar teoretyczny, jak i praktyczny, gdyż uwzględni także konkretne rozstrzygnięcia tłumaczeniowe (w oparciu o własne przekłady baśni braci Grimm oraz E.T.A. Hoffmanna). Wykład prowadzony będzie w języku niemieckim (w części poświęconej namysłowi teoretycznemu oraz literaturze wyjściowej) oraz w języku polskim (w części poświęconej polskojęzycznym przekładom i recepcji wybranych tekstów niemieckiej literatury dla dzieci). |
Literatura: |
Literatura dla danego wykładu określana w zależności od zakresu wykładu. Aktualizowana na bieżąco zgodnie z tematyką wykładów i zainteresowaniami badawczymi prowadzących |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: ma pogłębioną i poszerzoną specjalistyczną wiedzę przedmiotową i metodologiczną w zakresie określonym tematyką wykładu i jest w stanie ją stosować w badaniach i pracy zawodowej oraz stale aktualizować samodzielnie, zna, rozumie i stosuje w swoich badaniach specjalistyczną terminologię z zakresu lingwistyki stosowanej potrafi samodzielnie i bardzo dobrzewyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy w dziedzinie określonej tematyką wykładu prezentuje, analizuje i syntetyzuje samodzielnie lub zespołowo poglądy badawcze innych autorów i przenosi je na grunt dyskusji do treści wykładu potrafi planować i realizować własne uczenie się przez całe życie, doskonalić zdobyte umiejętności oraz ukierunkować innych w tym zakresie; integruje wiedzę na temat kompleksowej natury i zmienności języka oraz na temat specyfiki komunikacji językowejoraz międzykulturowej i stosuje ją w odniesieniu do własnej praktyki naukowej i zawodowej zna i rozumie metody problematyzowania i interpretacji zagadnień językowych, kulturowych, dydaktycznych w kontekście języka ojczystego i obcego i rozumie konieczność stałej aktualizacji wiedzy teoretycznej i metodologicznej i doskonalenia zdobytych umiejętności warsztatowych w celu ich odpowiedniego zastosowania i zaprezentowania innym |
Metody i kryteria oceniania: |
Aby otrzymać zaliczenie przedmiotu, student ma obowiązek napisać test końcowy w formie pytań otwartych i zamkniętych punktowanych i przeliczanych sumarycznie na procenty. Sprawdzian końcowy (test pisemny) i skala jego ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): 92-100% dobry plus (+db; 4,5): 85-91% dobry (db; 4,0): 76-84%: 68-75% dostateczny plus (+dst; 3,5): 68-75% dostateczny (dst; 3,0): 60-67% niedostateczny (ndst; 2,0): 0-59% Student oceniany jest na podstawie testu. 5.0 – znakomita wiedza, umiejętności (w zakresie podanym w efektach kształcenia) 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności (w zakresie podanym w efektach kształcenia) 4.0 – dobra wiedza, umiejętności (w zakresie podanym w efektach kształcenia) 3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności (w zakresie podanym w efektach kształcenia), ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności (w zakresie podanym w efektach kształcenia), ale z licznymi błędami 2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności (w zakresie podanym w efektach kształcenia) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Joanna Kubaszczyk, Aleksandra Matulewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Eliza Karmińska | |
Prowadzący grup: | Eliza Karmińska, Danuta Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Nowicka, Alicja Sakaguchi | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Alicja Sakaguchi | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.