Seminarium magisterskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-N15-SM-44 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie |
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: |
Filologia, specjalność lingwistyka stosowana, studia stacjonarne II stopnia, semestr 4 lingwistyka stosowana (język niemiecki z angielskim), studia stacjonarne II stopnia, semestr 4 Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
15.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | lingwistyka stosowana |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | • zdobycie pogłębionej i poszerzonej wiedzy o metodologii pracy naukowej w dziedzinie wybranej specjalizacji • zdobycie uporządkowanej i rozszerzonej wiedzy ogólnej z zakresu wybranej specjalizacji • poszerzenie umiejętności wyszukiwania, analizowania, oceniania, selekcjonowania i integrowania informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułowania na tej podstawie krytycznych sądów w dziedzinie wybranej specjalizacji • poszerzenie umiejętności badawczych obejmujących analizę prac innych autorów, syntezę różnych poglądów, dobór metod, opracowanie i prezentację wyników w formie pisemnej i ustnej • poszerzenie umiejętności samodzielnego zdobywania i poszerzania wiedzy oraz swoich umiejętności badawczych • poszerzenie umiejętności merytorycznego argumentowania • wykształcenie umiejętności upowszechniania wiedzy o danej dziedzinie • wykształcenie umiejętności posługiwania się zaawansowanymi technologiami informacyjnymi przy wykonaniu konkretnych zadań badawczych |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Nie dotyczy. |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych (jeśli obowiązują): różne w zależności od specjalizacji. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały przekazywane są drogą elektroniczną. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Dyskusja Praca z tekstem Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych) Metoda badawcza (dociekania naukowego) Metoda projektu Praca w grupach |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | ECTS: 6 |
Skrócony opis: |
W ramach seminarium magisterskiego studenci przeprowadzają projekt badawczy kończący się złożeniem pracy dyplomowej. |
Pełny opis: |
Główne metody badań w naukach humanistycznych Metodologia badań w zakresie danej specjalizacji – część 3 Analiza danych empirycznych – część 3 Interpretacja danych empirycznych – część 3 Formułowanie wniosków w pracy badawczej Analiza informacji z wykorzystaniem różnych źródeł w ramach wybranej specjalizacji Wybrane treści z zakresu danej specjalizacji |
Literatura: |
Listy dla danej specjalizacji u prowadzących zajęcia. Aktualizowane na bieżąco zgodnie z tematyką indywidualnych projektów badawczych. Dawson, C. 2009. Introduction to research methods. A practical guide for anyone undertaking a research project. Howtobooks Murray, N., Hughes,G. 2008. Writing up your university assignments and research Project. A practical handbook. Open University Press Wray, A., Trott, K., A. Bloomer. 1998. Projects in linguistics. New York: Arnold Przykładowa lista na specjalizacji glottodydaktycznej: Butzkamm, W. 2004. Lust zum Lernen. Lust zum Lehren. Tuebingen: Francke. Dakowska, M. 2007. Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych. W-wa: PWN. Roche, J. 2008. Fremdsprachenerwerb. Fremdsprachendidaktik. Tuebingen: Francke. Wilczyńska, W., Michońska-Stadnik A. 2010. Metodologia badań w glottodydaktyce. Kraków Przykładowa lista dla specjalizacji tłumaczeniowej: Brinker, K. 2010. Linguistische Textanalyse. Eine Einführung in Grundbegriffe und Methoden. Erich Schmidt Verlag. Berlin. Dijk van, J. 2010. Społeczne aspekty nowych mediów. Analiza społeczeństwa sieci. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa. Gansel, Ch. / Jürgens, F. 2009. Textlinguistik und Textgrammatik. Vandenhoeck & Ruprecht. Göttingen. Grucza S., 2004, Od lingwistyki tekstu do lingwistyki tekstu specjalistycznego, KJS, Warszawa. Grucza S., 2008, Lingwistyka języków specjalistycznych, Euro-Edukacja, Warszawa. Grzenia, J. 2006. Komunikacja językowa w Internecie. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa. Handke, K. 2009. Socjologia języka. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa. Henne, H./ Rehbock, H. 2001. Einführung in die Gesprächsanalyse. Walter de Gruyter. Berlin/New York. Hickethier, K. 2010. Einführung in die Medienwissenschaft. J.B.Metzler. Stuttgart/Weimar. Hoffmann L., Kalverkämper H., Wiegand H.E. (red.), 1998, Fachsprachen. Ein internationales Handbuch zur Fachsprachenforschung und Terminologiewissenschaft, T. 1, 2, Berlin –Nowy Jork. Kessel, K. / Reimann, S. (2008). Basiswissen Deutsche Gegenwartssprache. A.Francke UTB. Tübingen und Basel. Kielar B., Grucza S. (red), 2003. Języki specjalistyczne 3. Lingwistyczna identyfikacja tekstów specjalistycznych, Warszawa. Lukszyn J., Zmarzer W., 2006, Teoretyczne podstawy terminologii, Warszawa. Maciejewski, M. 2009. Gatunki hipertekstu w perspektywie tekstologicznej. Analiza na przykładzie internetowych prezentacji przedsiębiorstw. Wydawnictwo Naukowe UAM. Poznań. Meibauer, J. 2008. Pragmatik. Stauffenbrug. Tübingen. Neuland, E. 2008. Jugendsprache. A.Francke UTB. Tübingen und Basel. Roelcke T., 1999, Fachsprachen. Neuburg Schwitalla, J. 1997. Gesprochenes Deutsch. Eine Einführung. Erich Schmidt Verlag. Berlin. Teplan, A. 2005. Kommunikation im Chat. Grundlagen - Instrumente - Bewertung. VDM Verlag Dr. Müller. Berlin. Zmarzer W., 2008, Typologia tekstów specjalistycznych, (w:) Podstawy technolingwistyki I, Lukszyn Jerzy (red.), Euro-Edukacja, Warszawa, s. 225-235. |
Efekty uczenia się: |
Ma pogłębioną i poszerzoną wiedzę przedmiotową oraz metodologiczną dotyczącą badań nad kontekstami kulturowymi języka oraz badań w odniesieniu do społecznych i indywidualnych uwarunkowań funkcjonowania języka, poprawnie i w sposób wysoce uporządkowany formułuje zagadnienia badawcze z językoznawstwa stosowanego i empirycznego i dobiera właściwe metody i narzędzia badawcze, uznając znaczenie wiedzy językowej i językoznawczej w rozwiązywaniu problemów związanych z komunikacją międzyludzką; potrafi samodzielnie i bardzo dobrze wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy w dziedzinie wybranej specjalizacji w sposób twórczy ale i odpowiedzialny; potrafi bardzo dobrze i krytycznie analizować prace innych autorów, przeprowadzić syntezę różnych poglądów, dokonać doboru metod, opracować i zaprezentować wyniki w formie pisemnej i ustnej; potrafi planować i realizować własne uczenie się przez całe życie, doskonalić zdobyte umiejętności oraz ukierunkować innych w tym zakresie; zna na poziomie zaawansowanym pojęcia i zasady prawa autorskiego oraz zdaje sobie sprawę z konieczności ochrony zasobów własności intelektualnej, zasad etyki pracy z zasobami językowymi i stosuje je przy pisaniu tekstów akademickich w sposób twórczy ale i odpowiedzialny zna na poziomie zaawansowanym możliwości zastosowania współczesnej technologii w badaniach nad mową i językiem i potrafi je wykorzystywać w sposób twórczy ale i odpowiedzialny. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aby otrzymać zaliczenie przedmiotu, student ma obowiązek przygotować całą część teoretyczną pracy dyplomowej wraz z bibliografią oraz narzędzia badawcze do przeprowadzenia badań w semestrze letnim; Ogólne kryteria oceny projektów i zadań: -terminowość oddania projektu lub jego fragmentu -właściwy dobór i selekcja literatury -poprawność przeprowadzonych analiz i badań -poprawność oceny przeprowadzonych analiz i badań -poprawność formułowanych tez i wniosków -poprawność terminologiczna i gramatyczna -właściwa struktura tekstu -odpowiedni zapis bibliograficzny -odpowiedni sposób cytowań -inne (szczegółowe w materiałach dla studentów) Kryteria Oceny 2 Student wykazuje w zakresie wiedzy merytorycznej liczne błędy rzeczowe; Student wykazuje w zakresie wiedzy merytorycznej liczne błędy rzeczowe; nie zabiera głosu podczas dyskusji niestosowanie zasad dyskursu akademickiego lub nieprawidłowe odwoływanie się do materiałów źródłowych niestosowanie zasad dyskursu akademickiego, zwłaszcza w odniesieniu do cytowania, parafrazowania i streszczania; postawa nacechowana brakiem poszanowania praw autorskich i/lub udowodniony przypadek plagiatu Student wykazuje w zakresie wiedzy merytorycznej liczne błędy rzeczowe; Niepoprawny dobór źródeł; nie wykorzystuje w swojej pracy profesjonalnych zasobów naukowych; nie zabiera głosu podczas dyskusji tych zagadnień 3 - 3,5 Student wykazuje drobne błędy w zakresie wiedzy merytorycznej; Student wykazuje drobne błędy w zakresie wiedzy merytorycznej; rzadko zabiera głos podczas dyskusji, prezentując zdobytą wiedzę zadowalająca umiejętność doboru i odwoływania się do materiałów źródłowych; zadowalające opanowanie zasad dyskursu akademickiego Wystarczające stosowanie zasad dyskursu akademickiego, zwłaszcza w odniesieniu do cytowania, parafrazowania i streszczania; uchybienia widoczne w pierwszych wersjach sporządzanych prac; postawa nacechowana poszanowaniem praw autorskich Student wykazuje drobne błędy w zakresie wiedzy merytorycznej; poprawny dobór źródeł ale rzadko wykorzystuje w swojej pracy profesjonalne zasoby naukowe; rzadko zabiera głos podczas dyskusji tych zagadnień, prezentując zdobytą wiedzę 4 – 4,5 Student wykazuje dobre opanowanie wiedzy merytorycznej; Student wykazuje dobre opanowanie wiedzy merytorycznej; często zabiera głos podczas dyskusji, prezentując zdobytą wiedzę zadowalająca umiejętność doboru i odwoływania się do materiałów źródłowych; dobre opanowanie zasad dyskursu akademickiego Poprawne stosowanie zasad dyskursu akademickiego, zwłaszcza w odniesieniu do cytowania, parafrazowania i streszczania; nieliczne uchybienia widoczne w pierwszych wersjach sporządzanych prac; student w sposób kreatywny łączy ze sobą źródła informacji; postawa nacechowana poszanowaniem praw autorskich Student wykazuje dobre opanowanie wiedzy merytorycznej; poprawny dobór źródeł oraz często wykorzystuje w swojej pracy profesjonalne i zróżnicowane zasoby naukowe; materiały zgromadzone dotyczą zawężonego tematem wycinka wiedzy; często zabiera głos podczas dyskusji tych zagadnień, prezentując zdobytą wiedzę. 5 Student wykazuje znakomite opanowanie wiedzy merytorycznej; Student wykazuje znakomite opanowanie wiedzy merytorycznej; często zabiera głos podczas dyskusji, prezentując zdobytą wiedzę i własne wnioski po zapoznaniu się z nią znakomita umiejętność doboru i odwoływania się do materiałów źródłowych; znakomite opanowanie zasad dyskursu akademickiego Znakomite stosowanie zasad dyskursu akademickiego, zwłaszcza w odniesieniu do cytowania, parafrazowania i streszczania; student w sposób kreatywny łączy ze sobą źródła informacji a nawet czasami przeprowadza obiektywną ocenę źródła, na które się powołuje; postawa nacechowana poszanowaniem praw autorskich Student wykazuje znakomite opanowanie wiedzy merytorycznej; poprawny dobór źródeł oraz często wykorzystuje w swojej pracy profesjonalne i zróżnicowane zasoby naukowe; materiały zgromadzone dotyczą zawężonego tematem wycinka wiedzy; często zabiera głos podczas dyskusji tych zagadnień, prezentując zdobytą wiedzę i własne wnioski po zapoznaniu się z nią. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Sylwia Adamczak-Krysztofowicz, Magdalena Aleksandrzak, Małgorzata Bielicka, Izabela Prokop, Danuta Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN SEM
SEM
WT SEM
SEM
SEM
SEM
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Nowicka | |
Prowadzący grup: | Sylwia Adamczak-Krysztofowicz, Małgorzata Bielicka, Joanna Kubaszczyk, Aleksandra Matulewska, Agnieszka Nowicka, Alicja Sakaguchi, Aldona Sopata, Danuta Wiśniewska, Stephan Wolting | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN SEM
SEM
WT SEM
SEM
SEM
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Sylwia Adamczak-Krysztofowicz, Magdalena Aleksandrzak, Marcin Maciejewski, Aleksandra Matulewska, Agnieszka Nowicka, Aldona Sopata, Danuta Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN SEM
SEM
WT SEM
SEM
SEM
ŚR SEM
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Aleksandrzak, Aleksandra Matulewska, Alicja Sakaguchi, Aldona Sopata, Danuta Wiśniewska, Stephan Wolting | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.