Philosophical Anthropology
General data
Course ID: | 12-A016Z |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Philosophical Anthropology |
Name in Polish: | Antropologia filozoficzna |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Short description: |
(in Polish) 1. Cel (cele) modułu kształcenia (przedmiotu) a) przekazanie wiedzy wprowadzającej w integralnie rozumianą antropologię filozoficzną oraz w jej podstawowe problemy b) rozwinięcie umiejętności lokalizacji poszczególnych przedstawicieli, szkół i nurtów filozoficznych związanych z antropologią filozoficzną c) ukazanie głównych twierdzeń humanizmu personalistyczno-teistycznego w przeciwieństwie do różnych humanizmów naturalityczno-ateistycznych d) uwrażliwienie na te kierunki antropologii filozoficznej, które znacząco wpłynęły na proces kształtowania się argumentacji teologicznej, a także języka i pojęć doktryny chrześcijańskiej odnośnie do człowieka i jego powołania e) wyrobienie umiejętności interpretacji tekstów filozoficznych i doboru literatury przedmiotu |
Full description: |
(in Polish) Symbol treści kształcenia Opis treści kształcenia TK_01 Wprowadzenie w antropologię filozoficzną TK_02 Główne nurty i kierunki antropologii filozoficznej TK_03 Zagadnienie immanencji i transcendencji człowieka TK_04 Cielesność i duchowość człowieka TK_05 Poznanie i wola TK_06 Problematyka wolności TK_07 Problematyka osoby ludzkiej TK_08 Zagadnienie jedności psychofizycznej człowieka TK_09 Życie społeczne TK_10 Człowiek jako istota religijna TK_11 Człowiek i kultura |
Bibliography: |
(in Polish) Zalecana literatura Jędraszewski M., Antropologia filozoficzna. Prolegomena i wybór tekstów, Poznań 1991. Jędraszewski M., Wybrać większą wolność. Karol Wojtyła o człowieku, Poznań 2004. Jędraszewski M., Poznać Boga i człowieka. Augustyn – Marcel – Stein – Levinas, Poznań 2007. Kowalczyk S., Człowiek w myśli współczesnej. Filozofia współczesna o człowieku, Warszawa 1990. Kowalczyk S., Zarys filozofii człowieka, Sandomierz 1990, 2000. Krąpiec A., Ja – człowiek. Zarys antropologii filozoficznej, Lublin 1974. Tischner J., Spór o istnienie człowieka, Kraków 1998, 2001. Dodatkowe publikacje wskazane przez wykładowcę. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: rozumie, na czym polega integralnie rozumiana antropologia filozoficzna i zna jej podstawową problematykę zna główne nurty i kierunki filozoficzne oraz ich przedstawicieli w odniesieniu do antropologii filozoficznej zna główne twierdzenia humanizmu personalistyczno-teistycznego i potrafi właściwie odnieść się do twierdzeń różnych humanizmów naturalistyczno-teistycznych zna główne kierunki antropologii filozoficznej, które znalazły swe odbicie w różnych ujęciach teologicznych posiada umiejętność korzystania z dzieł filozofów i literatury przedmiotu |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Przykładowe zadania (pytania) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia. Omów koncepcję osoby Boecjusza. Porównaj ujęcie osoby w materializmie Marksa i personalizmie chrześcijańskim. Kryteria oceniania 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.