Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Special pedagogy

General data

Course ID: 11-PS-1PS-s
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Special pedagogy
Name in Polish: Pedagogika specjalna
Organizational unit: Faculty of Educational Studies
Course groups: (in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 7.00 OR 5.00 (differs over time) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) pedagogika specjalna

Cycle of studies:

long-cycle studies

Module learning aims:

(in Polish) 1. Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami z zakresu pedagogiki specjalnej (terminologia, nurty, geneza, aktualizacja problematyki),

2. Zaprezentowanie stanu wiedzy naukowej na temat kształcenia specjalnego i integracyjnego, społecznego włączania osób z niepełnosprawnościami,

3. Zapoznanie z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogiki specjalnej, rozważnego i dojrzałego zaangażowania w projektowanie, planowanie i realizowanie działań pedagogicznych

5. Rozwinięcie umiejętności systematyzowania wiedzy i współpracy w grupie.


Year of studies (where relevant):

Year 1

Course module conducted remotely (e-learning):

(in Polish) Całość przedmiotu prowadzona w formie e-learningu

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Podstawowa wiedza i umiejętności z zakresu: biologicznych podstaw rozwoju człowieka, anatomia i fizjologia ukladu nerwowego, psychologii rozwoju człowieka.

Information on where to find course materials:

(in Polish) Materiały zajęc dostępnie na platformie Microsoft Teams w zespole: Pedagogika specjalna 11-PS-1PS-s



Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) - wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień;

- demonstracje dźwiękowe i/lub video,

- spotkania z praktykami pracującymi w obszarze edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 7 ECTS

Short description: (in Polish)

Pedagogika specjalna jako teoria i praktyka. Podstawowe pojęcia pedagogiki specjalnej (uszkodzenie, modele niepełnosprawności, stopnie niepełnosprawności, upośledzenie, rehabilitacja, rewalidacja, integracja, inkluzja, empowerment).Charakterystyka instytucji zajmujących się rehabilitacją osób z niepełnosprawnością. Pozytywne i negatywne cechy otwartego i zamkniętego systemu rehabilitacji.Nurt normalizacyjny w obszarze edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością.

Percepcja niepełnosprawności z perspektywy: a) osoby nią dotkniętej, b) członków rodziny osoby z niepełnosprawnością (rodziców, rodzeństwa), c) społeczeństwa. Praktyki marginalizacyjne i dyskryminacyjne osób z niepełnosprawnością w życiu społecznym.

Full description: (in Polish)

Przedmiot współczesnej teorii i praktyki pedagogiki specjalnej; systematyka, działy i dziedziny pedagogiki specjalnej, kierunki badań naukowych.

Teoria i praktyka opieki, terapii, edukacji i rehabilitacji osób

z niepełnosprawnością podstawowe etapy i ogniwa, metody i zasady.

Problemy adaptacji i edukacji osób z niepełnosprawnością w społeczeństwie - mity i fakty, możliwości, integracja i normalizacja.

Rodzice wobec niepełnosprawności dziecka.

Oddziaływanie pedagogiczne i rehabilitacyjne jako proces interpersonalny. Metody opieki, pomocy, terapii, indywidualnego kształcenia i wychowania oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych.

Świat ludziom niepełnosprawnym - zagadnienia międzynarodowej i europejskiej polityki społecznej i edukacyjnej. Dokumnety krajowe i międzynardowe statuujące prawa osób z niepełnosprawnościami (Konwencja Praw Osób z Niepełnosprawnościami). Dis/ability sudies w pedagogice specjlanej - przejawy, egzemplifkiacja.

Bibliography: (in Polish)

Barnes, C., Mercer, G. (2008). Niepełnosprawność. Warszawa: Sic!

Chrzanowska I. (2018) . Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Wyd. Impuls, Kraków;

Dykcik (red.) (2001), Pedagogika specjalna, Poznań: Wyd.: UAM,

Obuchowska (red.) (2005), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Warszawa: WSiP.

Smith, D. (2008). Pedagogika specjalna (tom 1 i 2). Warszawa: wyd. PWN.

Wlazło, M. (2016). Krytyczne studia nad niepełnosprawnością sprzymierzeniec czy wróg pedagogiki specjalnej. Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych Tom 23 (2/2016);

Zdrodowska, M. (2016). Między aktywizmem a akademią. Krytyczne studia na niepełnosprawnością. http://rcin.org.pl/

Learning outcomes: (in Polish)

Student uzyskuje podstawową wiedzę na temat: a) pedagogiki specjalnej jako teorii i praktyki oraz jej aparatu pojęciowego, b) instytucji rehabilitacyjnych i specyfiki ich funkcjonowania, c) problemów etycznych pojawiających się w procesie rehabilitacji, d) stosunku społeczeństwa do osoby z niepełnosprawnością.

Student rozumie: a) istotę procesu rehabilitacji, który jest realizowany w ramach otwartego i zamkniętego systemu rehabilitacji, c) istotę procesu godzenia się osoby z jej niepełnosprawnością, d) istotę godzenia się rodziców z niepełnosprawnością dziecka.

Student potrafi: a) zaprojektować eliminację negatywnych cech otwartego i zamkniętego systemu rehabilitacji, b) przewidzieć problemy mogące pojawić się w rozwoju dziecka z niepełnosprawnością i skonstruować program ich zapobiegania, c) skonstruować program wspierania osoby z niepełnosprawnością w trakcie przebiegu procesu godzenia się z niepełnosprawnością z perspektywy pracownika socjalnego, d) skonstruować program wspierania rodziny osoby z niepełnosprawnością z perspektywy pedagoga specjalnego, e) wyróżnić praktyki dyskryminacyjne osób z niepełnosprawnością w życiu społecznym i zawodowym oraz strategie ich przeciwdziałania.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

- egzamin pisemny;

Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

5 – znakomita wiedza

4.5 – bardzo dobra wiedza

4.0 – dobra wiedza

3.5 – zadowalająca wiedza, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – zadowalająca wiedza, ale z licznymi błędami

2.0 – niezadowalająca wiedza

Practical placement: (in Polish)

nie dotyczy

Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)

Time span: 2021-03-01 - 2021-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 45 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Danuta Kopeć
Group instructors: Danuta Kopeć, Katarzyna Pawelczak, Beata Tylewska-Nowak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
discussion seminar - Graded credit
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)

Time span: 2022-02-24 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 45 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Danuta Kopeć, Katarzyna Pawelczak
Group instructors: Aleksandra Bawolska-Piszczatowska, Danuta Kopeć, Matylda Pachowicz, Katarzyna Pawelczak, Beata Tylewska-Nowak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
discussion seminar - Graded credit
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)

Time span: 2023-02-27 - 2023-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 45 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Danuta Kopeć, Katarzyna Pawelczak
Group instructors: Aleksandra Bawolska-Piszczatowska, Julia Kisielewska, Katarzyna Pawelczak, Beata Tylewska-Nowak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
discussion seminar - Graded credit
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2023/2024, summer semester" (in progress)

Time span: 2024-02-26 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 45 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Danuta Kopeć, Katarzyna Pawelczak
Group instructors: Julia Kisielewska, Natalia Michalak, Katarzyna Pawelczak, Agata Trębacz-Ritter
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
discussion seminar - Graded credit
lecture - Exam
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)