Special pedagogy
General data
Course ID: | 11-PS-1PS-s |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Special pedagogy |
Name in Polish: | Pedagogika specjalna |
Organizational unit: | Faculty of Educational Studies |
Course groups: |
(in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
7.00
OR
5.00
(differs over time)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) pedagogika specjalna |
Cycle of studies: | long-cycle studies |
Module learning aims: | (in Polish) 1. Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami z zakresu pedagogiki specjalnej (terminologia, nurty, geneza, aktualizacja problematyki), 2. Zaprezentowanie stanu wiedzy naukowej na temat kształcenia specjalnego i integracyjnego, społecznego włączania osób z niepełnosprawnościami, 3. Zapoznanie z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogiki specjalnej, rozważnego i dojrzałego zaangażowania w projektowanie, planowanie i realizowanie działań pedagogicznych 5. Rozwinięcie umiejętności systematyzowania wiedzy i współpracy w grupie. |
Year of studies (where relevant): | Year 1 |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) Całość przedmiotu prowadzona w formie e-learningu |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Podstawowa wiedza i umiejętności z zakresu: biologicznych podstaw rozwoju człowieka, anatomia i fizjologia ukladu nerwowego, psychologii rozwoju człowieka. |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Materiały zajęc dostępnie na platformie Microsoft Teams w zespole: Pedagogika specjalna 11-PS-1PS-s |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) - wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień; - demonstracje dźwiękowe i/lub video, - spotkania z praktykami pracującymi w obszarze edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 7 ECTS |
Short description: |
(in Polish) Pedagogika specjalna jako teoria i praktyka. Podstawowe pojęcia pedagogiki specjalnej (uszkodzenie, modele niepełnosprawności, stopnie niepełnosprawności, upośledzenie, rehabilitacja, rewalidacja, integracja, inkluzja, empowerment).Charakterystyka instytucji zajmujących się rehabilitacją osób z niepełnosprawnością. Pozytywne i negatywne cechy otwartego i zamkniętego systemu rehabilitacji.Nurt normalizacyjny w obszarze edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością. Percepcja niepełnosprawności z perspektywy: a) osoby nią dotkniętej, b) członków rodziny osoby z niepełnosprawnością (rodziców, rodzeństwa), c) społeczeństwa. Praktyki marginalizacyjne i dyskryminacyjne osób z niepełnosprawnością w życiu społecznym. |
Full description: |
(in Polish) Przedmiot współczesnej teorii i praktyki pedagogiki specjalnej; systematyka, działy i dziedziny pedagogiki specjalnej, kierunki badań naukowych. Teoria i praktyka opieki, terapii, edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością podstawowe etapy i ogniwa, metody i zasady. Problemy adaptacji i edukacji osób z niepełnosprawnością w społeczeństwie - mity i fakty, możliwości, integracja i normalizacja. Rodzice wobec niepełnosprawności dziecka. Oddziaływanie pedagogiczne i rehabilitacyjne jako proces interpersonalny. Metody opieki, pomocy, terapii, indywidualnego kształcenia i wychowania oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych. Świat ludziom niepełnosprawnym - zagadnienia międzynarodowej i europejskiej polityki społecznej i edukacyjnej. Dokumnety krajowe i międzynardowe statuujące prawa osób z niepełnosprawnościami (Konwencja Praw Osób z Niepełnosprawnościami). Dis/ability sudies w pedagogice specjlanej - przejawy, egzemplifkiacja. |
Bibliography: |
(in Polish) Barnes, C., Mercer, G. (2008). Niepełnosprawność. Warszawa: Sic! Chrzanowska I. (2018) . Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Wyd. Impuls, Kraków; Dykcik (red.) (2001), Pedagogika specjalna, Poznań: Wyd.: UAM, Obuchowska (red.) (2005), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Warszawa: WSiP. Smith, D. (2008). Pedagogika specjalna (tom 1 i 2). Warszawa: wyd. PWN. Wlazło, M. (2016). Krytyczne studia nad niepełnosprawnością sprzymierzeniec czy wróg pedagogiki specjalnej. Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych Tom 23 (2/2016); Zdrodowska, M. (2016). Między aktywizmem a akademią. Krytyczne studia na niepełnosprawnością. http://rcin.org.pl/ |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student uzyskuje podstawową wiedzę na temat: a) pedagogiki specjalnej jako teorii i praktyki oraz jej aparatu pojęciowego, b) instytucji rehabilitacyjnych i specyfiki ich funkcjonowania, c) problemów etycznych pojawiających się w procesie rehabilitacji, d) stosunku społeczeństwa do osoby z niepełnosprawnością. Student rozumie: a) istotę procesu rehabilitacji, który jest realizowany w ramach otwartego i zamkniętego systemu rehabilitacji, c) istotę procesu godzenia się osoby z jej niepełnosprawnością, d) istotę godzenia się rodziców z niepełnosprawnością dziecka. Student potrafi: a) zaprojektować eliminację negatywnych cech otwartego i zamkniętego systemu rehabilitacji, b) przewidzieć problemy mogące pojawić się w rozwoju dziecka z niepełnosprawnością i skonstruować program ich zapobiegania, c) skonstruować program wspierania osoby z niepełnosprawnością w trakcie przebiegu procesu godzenia się z niepełnosprawnością z perspektywy pracownika socjalnego, d) skonstruować program wspierania rodziny osoby z niepełnosprawnością z perspektywy pedagoga specjalnego, e) wyróżnić praktyki dyskryminacyjne osób z niepełnosprawnością w życiu społecznym i zawodowym oraz strategie ich przeciwdziałania. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) - egzamin pisemny; Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: 5 – znakomita wiedza 4.5 – bardzo dobra wiedza 4.0 – dobra wiedza 3.5 – zadowalająca wiedza, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadowalająca wiedza, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadowalająca wiedza |
Practical placement: |
(in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)
Time span: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 45 hours
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Danuta Kopeć | |
Group instructors: | Danuta Kopeć, Katarzyna Pawelczak, Beata Tylewska-Nowak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
discussion seminar - Graded credit lecture - Exam |
Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)
Time span: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 45 hours
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Danuta Kopeć, Katarzyna Pawelczak | |
Group instructors: | Aleksandra Bawolska-Piszczatowska, Danuta Kopeć, Matylda Pachowicz, Katarzyna Pawelczak, Beata Tylewska-Nowak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
discussion seminar - Graded credit lecture - Exam |
Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)
Time span: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 45 hours
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Danuta Kopeć, Katarzyna Pawelczak | |
Group instructors: | Aleksandra Bawolska-Piszczatowska, Julia Kisielewska, Katarzyna Pawelczak, Beata Tylewska-Nowak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
discussion seminar - Graded credit lecture - Exam |
Classes in period "Academic year 2023/2024, summer semester" (in progress)
Time span: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 45 hours
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Danuta Kopeć, Katarzyna Pawelczak | |
Group instructors: | Julia Kisielewska, Natalia Michalak, Katarzyna Pawelczak, Agata Trębacz-Ritter | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
discussion seminar - Graded credit lecture - Exam |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.