Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Diagnosis and early intervention for hearing impaired children

General data

Course ID: 11-DIANS-11-n
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Diagnosis and early intervention for hearing impaired children
Name in Polish: Diagnoza i wczesne wspomaganie rozwoju dzieci niesłyszących i słabosłyszących
Organizational unit: Faculty of Educational Studies
Course groups: (in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 4.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA

Cycle of studies:

2nd cycle

Module learning aims:

(in Polish) Zaznajomienie studentów z etiologią i rodzajami wad słuchu u dzieci oraz wpływem uszkodzenia słuchu na funkcjonowanie małego dziecka i jego rodziny. Zapoznanie studentów z zasadami diagnozy i rehabilitacji dzieci z wadą słuchu.

Year of studies (where relevant):

Year 2

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład , pogadanka, praca w grupie.

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 60 godzin

Short description: (in Polish)

Przedmiot dotyczący wczesnej diagnozy i rehabilitacji dzieci z wadą słuchu

Full description: (in Polish)

Student:

Zna terminologię z zakresu surdopedagogiki a także metody diagnozowania, kształcenia i rehabilitacji dzieci niesłyszących i niedosłyszących.

Potrafi sformułować i omówić wybrane problemy, dotyczące diagnozy i terapii małych dzieci z wadą słuchu.

Zna specyfikę relacji pomiędzy małym dzieckiem z wadą słuchu i osobami znaczącymi z jego otoczenia oraz potrafi opracowywać model wsparcia jakiego należy udzielić rodzinie z dzieckiem z wadą słuchu.

Bibliography: (in Polish)

Csanyi Y. (1994) Słuchowo-werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. Model węgierski, WSiP, Warszawa

Dryżałowska G. (1997) Rozwój językowy dziecka z uszkodzonym słuchem. Model kształcenia integracyjnego, Wyd. UW, Warszawa

Jakoniuk-Diallo A. (2010) Wada słuchu, [w:] A. Jakoniuk-Diallo, H. Kubiak (red.) O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością, Wyd. Difin, Warszawa

Kobosko J. (1999) Moje dziecko nie słyszy. Materiały dla rodziców dzieci z wadą słuchu, IFiPS, Warszawa

Korzon A. (1998) Totalna komunikacja jako podejście wspomagające rozwój zdolności językowych uczniów głuchych, Wyd. Nauk. WSP, Kraków

Krakowiak K. (1995) Fonogesty jako narzędzie formowania języka dzieci z uszkodzonym słuchem, Wyd. UMCS, Lublin

Lowe A. (1995) Wychowanie słuchowe. Historia-metody-możliwości, PWN, Warszawa

Lowe A. (1999) Każde dziecko może nauczyć się słyszeć i mówić, Wyd. Media Rodzina, Poznań

Szczepankowski B. (2009) Wspomaganie rozwoju dziecka niesłyszącego. Audiofonologia pedagogiczna, Wyd. Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa

Learning outcomes: (in Polish)

Student:

Zna terminologię używaną w zakresie surdopedagogiki i posiada umiejętność przetwarzania informacji z punktu widzenia interpretowania problemów rozwojowych, terapeutycznych i edukacyjnych w odniesieniu do dzieci z wadą słuchu.

Ma wiedzę obejmującą teorię i metodykę pracy z małym dzieckiem z wadą słuchu oraz pogłębione umiejętności analizowania motywów zachowania dzieci niesłyszących i niedosłyszących w kontekście relacji z osobami z ich najbliższego otoczenia.

Ma pogłębioną wiedzę na temat metod wspierania rozwoju małych dzieci niesłyszących i niedosłyszących oraz potrafi sprawnie posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu budowania projektów wspomagania rodziny z dzieckiem z wadą słuchu.

Potrafi wybrać i zastosować odpowiednie środki i metody w celu realizacji stawianych przed nim zadań, jest wrażliwy na potrzeby dzieci niesłyszących i niedosłyszących oraz odznacza się zaangażowaniem w projektowanie działań terapeutycznych w odniesieniu do małych dzieci z wadą słuchu.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena F-sprawdzian wiadomości: podać czynniki etiologiczne i charakterystykę wad słuchu u dzieci oraz ich wpływ na funkcjonowanie małego dziecka i jego rodziny, ocena zaangażowania w realizację zajęć, ocena P- egzamin.

Ocena F- ocena wytworów pracy w grupie, sprawdzian: wymienić problemy związane z diagnozowaniem oraz terapią małych dzieci z wadą słuchu, Ocena P – egzamin, kolokwium.

Ocena F-ocena przygotowanych projektów, ocena P-egzamin, kolokwium.

aktywność na zajęciach, obecność na zajęciach, przygotowanie projektu, odpowiednia ilość punktów (nie mniej niż połowa) uzyskana podczas sprawdzianu, kolokwium, egzaminu.

Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)

Time span: 2020-10-01 - 2021-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 8 hours more information
lecture, 8 hours more information
Coordinators: Anna Jakoniuk-Diallo
Group instructors: Anna Jakoniuk-Diallo
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
discussion seminar - Graded credit
lecture - Exam
Module learning aims:

(in Polish) Zaznajomienie studentów z etiologią oraz rodzajami wad słuchu, metodami diagnozy, rodzajami protez słuchowych, a także wpływem uszkodzenia słuchu na różne sfery funkcjonowania dziecka.

Wyposażenie studentów w wiedzę na temat metod i form wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z uszkodzeniem słuchu, w tym modeli terapii audytywno-werbalnej.

Wyposażenie studentów w wiedzę na temat roli przedszkola w procesie wczesnego wspomagania rozwoju małych dzieci z uszkodzonym słuchem.

Short description: (in Polish)

Studenci poznają etiologie i rodzaje wad słuchu, metody wczesnej diagnozy i wspomagania rozwoju dzieci z uszkodzonym słuchem, formy i metody edukacji przedszkolnej dla dzieci z wada słuchu.

Bibliography: (in Polish)

Twardowski, A. Wczesne wspomaganie rozwoju, 2013, Wyd. Nauk. UAM

Jakoniuk-Diallo, A. Dziecko z wada słuchu u progu szkoły, 2017,Wyd. Nauk. UAM

Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-02-23
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 8 hours more information
lecture, 8 hours more information
Coordinators: Anna Jakoniuk-Diallo
Group instructors: Anna Jakoniuk-Diallo
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
discussion seminar - Graded credit
lecture - Exam
Module learning aims:

(in Polish) Zaznajomienie studentów z etiologią oraz rodzajami wad słuchu, metodami diagnozy, rodzajami protez słuchowych, a także wpływem uszkodzenia słuchu na różne sfery funkcjonowania dziecka.

Wyposażenie studentów w wiedzę na temat metod i form wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z uszkodzeniem słuchu, w tym modeli terapii audytywno-werbalnej.

Wyposażenie studentów w wiedzę na temat roli przedszkola w procesie wczesnego wspomagania rozwoju małych dzieci z uszkodzonym słuchem.

Short description: (in Polish)

Studenci poznają etiologie i rodzaje wad słuchu, metody wczesnej diagnozy i wspomagania rozwoju dzieci z uszkodzonym słuchem, formy i metody edukacji przedszkolnej dla dzieci z wada słuchu.

Bibliography: (in Polish)

Twardowski, A. Wczesne wspomaganie rozwoju, 2013, Wyd. Nauk. UAM

Jakoniuk-Diallo, A. Dziecko z wada słuchu u progu szkoły, 2017,Wyd. Nauk. UAM

Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-02-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 8 hours more information
lecture, 8 hours more information
Coordinators: Anna Jakoniuk-Diallo
Group instructors: Anna Jakoniuk-Diallo
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
discussion seminar - Graded credit
lecture - Exam
Module learning aims:

(in Polish) Zaznajomienie studentów z etiologią oraz rodzajami wad słuchu, metodami diagnozy, rodzajami protez słuchowych, a także wpływem uszkodzenia słuchu na różne sfery funkcjonowania dziecka.

Wyposażenie studentów w wiedzę na temat metod i form wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z uszkodzeniem słuchu, w tym modeli terapii audytywno-werbalnej.

Wyposażenie studentów w wiedzę na temat roli przedszkola w procesie wczesnego wspomagania rozwoju małych dzieci z uszkodzonym słuchem.

Short description: (in Polish)

Studenci poznają etiologie i rodzaje wad słuchu, metody wczesnej diagnozy i wspomagania rozwoju dzieci z uszkodzonym słuchem, formy i metody edukacji przedszkolnej dla dzieci z wada słuchu.

Bibliography: (in Polish)

Twardowski, A. Wczesne wspomaganie rozwoju, 2013, Wyd. Nauk. UAM

Jakoniuk-Diallo, A. Dziecko z wada słuchu u progu szkoły, 2017,Wyd. Nauk. UAM

Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-25
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 8 hours more information
lecture, 8 hours more information
Coordinators: Anna Jakoniuk-Diallo
Group instructors: Anna Jakoniuk-Diallo, Julia Kisielewska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
discussion seminar - Graded credit
lecture - Exam
Module learning aims:

(in Polish) Zaznajomienie studentów z etiologią oraz rodzajami wad słuchu, metodami diagnozy, rodzajami protez słuchowych, a także wpływem uszkodzenia słuchu na różne sfery funkcjonowania dziecka.

Wyposażenie studentów w wiedzę na temat metod i form wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z uszkodzeniem słuchu, w tym modeli terapii audytywno-werbalnej.

Wyposażenie studentów w wiedzę na temat roli przedszkola w procesie wczesnego wspomagania rozwoju małych dzieci z uszkodzonym słuchem.

Short description: (in Polish)

Studenci poznają etiologie i rodzaje wad słuchu, metody wczesnej diagnozy i wspomagania rozwoju dzieci z uszkodzonym słuchem, formy i metody edukacji przedszkolnej dla dzieci z wada słuchu.

Bibliography: (in Polish)

Twardowski, A. Wczesne wspomaganie rozwoju, 2013, Wyd. Nauk. UAM

Jakoniuk-Diallo, A. Dziecko z wada słuchu u progu szkoły, 2017,Wyd. Nauk. UAM

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)