Przedmioty w rejestracji WT-2019/SL rejestracja na fakultety, Teologia_stacjonarne 12-TE_102_st-19SL
Opcje | ||||
---|---|---|---|---|
12-102Bibl16 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele modułu kształcenia a) pozyskanie wiedzy z zakresu gramatyki jezyka łacińskiego w teorii i praktyce b) opanowanie podstawowego zakresu słownictwa języka łacińskiego – zgodnie z kierunkiem studiów c) pozyskanie umiejętności czytania ze zrozumieniem i tłumaczenia tekstów preparowanych oraz tekstów oryginalnych d) rozwinięcie umiejętności samodzielnego tłumaczenia tekstów e) zapoznanie ze specyfiką jezyka łacińskiego |
|
||
12-102Bibl-40 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele modułu kształcenia a) Zapoznanie z problematyką języka hebrajskiego b) Zdobycie umiejętności czytania i przepisywania tekstów hebrajskich Starego Testamentu c) Wprowadzenie w retorykę biblijną d) Zaznajomienie z motywami teologicznymi Starego Testamentu |
|
||
12-102Bibl11 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele modułu kształcenia Celem wykładów z Biblijnej historii zbawienia jest uwypuklenie dwóch tematów w opisanych przez Biblię relacjach łączących Boga z ludźmi. Pierwszym tematem będzie próba ukazania biblijnego procesu ciągłego zbliżania się Boga do człowieka, a drugim to niestety dość częste oddalanie się człowieka od Boga, a niekiedy jego powrotów do Boga. |
|
||
12-102Bibl05 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele modułu kształcenia Celem wykładów z Biblijnej historii zbawienia jest uwypuklenie dwóch tematów w opisanych przez Biblię relacjach łączących Boga z ludźmi. Pierwszym tematem będzie próba ukazania biblijnego procesu ciągłego zbliżania się Boga do człowieka, a drugim to niestety dość częste oddalanie się człowieka od Boga, a niekiedy jego powrotów do Boga. |
|
||
12-102FCH-27 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele modułu kształcenia Pogłębienie nabytych dotąd wiadomości z etyki, w perspektywie kolejnych wykładów z teologii moralnej, przewidzianych w programie studiów. Ponadto umiejętność uważnej obserwacji rzeczywistości egzystencjalnej współczesnego człowieka, na podstawie ogólnodostępnych materiałów, jak np. medialne wystąpienia osób obdarzanych autorytetem społecznym, dyskusje i kontrowersje w przestrzeni publicznej, przejawy twórczości artystycznej itp. |
|
||
12-102TM-34 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele modułu zajęć/przedmiotu Ukazanie specyfiki duchowości partykularnej, zakonnej. Zostanie przedstawiony twórca szkoły duchowości, św. Franciszek z Asyżu, a w odniesieniu do jego pism i przykładu życia nastąpi wskazanie na zasadnicze cechy i elementy duchowości franciszkańskiej. Ukazane zostaną podstawowe składniki charyzmatu franciszkańskiego – wiara, nadzieja, miłość, pokora, ubóstwo wewnętrzne i zewnętrzne, posłuszeństwo, czystość, radość i pokuta. Następnie franciszkanizm zostanie ukazany w rysie historycznym, na tle historii duchowości i historii I i II Zakonu Franciszkańskiego. W trakcie wykładu zostanie przedstawiony wpływ wybitnych członków wspólnot franciszkańskich na kształtowanie się franciszkanizmu (św. Klara, br. Idzi, br. Tomasz, Aleksander z Hales, św. Bonawentura, bł. Jan Duns Szkot, św. Bernardyn ze Sieny). Zostanie również ukazany związek pomiędzy prądami filozoficznymi średniowiecza a kształtowaniem się franciszkanizmu. |
|
||
12-102Bibl-03 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
12-102TM-10 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele modułu kształcenia a/ Teologiczne i pastoralne uzasadnienie konieczności i praktyki kierownictwa duchowego na tle historycznym oraz dogmatycznym i duchowo-moralnym b/ Wyrobienie umiejętności korzystania z praktycznych zasad i kryteriów prowadzenia kolokwium kierownictwa duchowego c/ Ukazanie podstaw teoretycznych i kryteriów rozpoznawania znaków wzrostu duchowego zwłaszcza dróg modlitwy i życia mistycznego oraz nabycie praktycznej umiejętności ich zastosowania d/ Wyrobienie umiejętności zastosowania w kolokwium duchowym teorii i kryteriów praktycznych rozeznawania duchowego oraz towarzyszenia powołaniowego e/ Wykształcenia właściwej zdolności, przy zachowaniu kryteriów komplementarności |
|
||
12-102LiH-38-22 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele modułu zajęć Wprowadzenie w podstawowe zagadnienia, dotyczące poprawności językowej, w tym zapoznanie ze zmianami, które dokonują się w ewoluującej polszczyźnie. Usprawnienie polszczyzny pisanej w obszarach jej największej funkcjonalności (redagowanie pism oficjalnych, uroczystych, ogłoszeń, e-maili itp.). Biegłe i poprawne stosowanie wszelkich zapisów należących do kategorii tekstów religijnych. Przywołanie tekstów literackich, będących w założeniu ilustracją tekstów pastoralnych. Przygotowanie do pisania dłuższych form (np. zaliczeniowych) z elementami bibliografii, netgrafii i przypisów. |
|
||
12-102LiH-28-22 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele i efekty kształcenia: • nabycie umiejętności redagowania różnych form wypowiedzi z zastosowaniem różnorodności stylu • nabycie umiejętności przygotowywania ustnych wystąpień • poznanie specyfiki i kompozycji poszczególnych form wypowiedzi • zrozumienie pojęcia ”kultura języka” • posługiwanie się poprawną polszczyzną (poprawność leksykalna, ortograficzna, frazeologiczna, składniowa, interpunkcyjna) • poznanie wybranych zagadnień z zakresu składni j. polskiego |
|
||
12-102LiH-09 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
12-102LiH-21 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele modułu kształcenia a) Przekazanie wiedzy o historii i systematyce rekolekcji b) Wykształcenie zdolności genologicznego rozróżnienia rekolekcji oraz zrozumienia specyfiki rekolekcji parafialnych c) Wyrobienie umiejętności tworzenia autorskich rekolekcji według wskazanych metod d) Wyrobienie umiejętności samodzielnego przygotowania i wygłoszenia konferencji rekolekcyjnych według modelu dyskursywno-retorycznego i psychologiczno-dydaktycznego e) Zmotywowanie do osobistego zaangażowania w przygotowanie i poprowadzenie rekolekcji parafialnych zgodnie z metodologią proponowaną przez szkoły nowej ewangelizacjii |
|
||
12-102PK-01 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele modułu kształcenia - wprowadzanie w podstawowe zagadnienia i pojęcia z zakresu prawa wyznaniowego - systemy stosunków Państwo- Kościół (różne modele w historii i obecnie) - zarys relacji Kościół – Państwo w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem okresu 1945-do czasów współczesnych - aktualny stan prawny dotyczący relacji Kościół katolicki a państwowy porządek prawny w RP (ustawa o stosunku Państwa do Kościoła w RP, ważniejsze postanowienia konkordatu |
|
||
12-102PK-15 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele modułu zajęć/przedmiotu a. przygotowanie do pracy w strukturach zarządu wewnętrznego zgromadzenia zakonnego b. zaznajomienie ze specyficzną terminologią dotyczącą prawa zakonnego c. nabycie wiedzy dotyczącej funkcjonowania insty |
|
||
12-102PK-22 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele modułu zajęć/przedmiotu Zapoznanie studentów z kanonicznym prawem instytutów życia konsekrowanego i stowarzyszeń życia apostolskiego w Kościele katolickim oraz prawem partykularnym własnego insytutu. Przedstawienie form życia konsekrowanego. Prezentacja kwestii związanych z realizacją rad ewangelicznych – wstąpienie, formacja, władza przełożonych, formy organizacji, dobra doczesne. Procedury związane z powstaniem/zniesieniem/federacją instytutów życia konsekrowanego oraz z przejściem członka instytutu do innego, wydaleniem i eksklaustracją. |
|
||
12-102TM-31 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele modułu zajęć Przedstawienie szerokiego kontekstu i współczesnych uwarunkowań życia rodzinnego, za szczególnym uwzględnieniem dokonujących się zmian. Omówienie wyzwań związanych z promowaniem zredefiniowanego pojęcia rodziny przez nurty genderowe. Omówienie najistotniejszych stałych elementów koncepcji rodziny wynikających z Biblii i tradycji chrześcijańskiej. |
|
||
12-102LiH-23 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele modułu kształcenia a) Przekazanie wiedzy o historii kazań pasyjnych b) Wykształcenie zdolności wyróżnienia charakterystycznych cech kazań pasyjnych c) Wyrobienie umiejętności samodzielnego przygotowania I wygłoszenia kazania pasyjnego d) Zmotywowanie do wzbogacenia osobistego warsztatu kaznodziejskiego materiałami źródłowymi kazań pasyjnych e) Wyrobienie umiejętności samodzielnego przygotowania I wygłoszenia cyklu kazań pasyjnych |
|
||
12-102TM-11 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cel (cele) modułu kształcenia a/ teologiczne i pastoralne uzasadnienie konieczności i praktyki kierownictwa duchowego na tle historycznym oraz dogmatycznym i duchowo-moralnym b/ wyrobienie umiejętności korzystania z praktycznych zasad i kryteriów prowadzenia kolo-kwium kierownictwa duchowego c/ ukazanie podstaw teoretycznych i kryteriów rozpoznawania znaków wzrostu duchowego zwłaszcza dróg modlitwy i życia mistycznego oraz nabycie praktycznej umiejętności ich zastosowania d/ wyrobienie umiejętności zastosowania w kolokwium duchowym teorii i kryteriów prak-tycznych rozeznawania duchowego oraz towarzyszenia powołaniowego e/ wykształcenia właściwej zdolności, przy zachowaniu kryteriów komplementarności, ko-rzystania z fundamentalnej wiedzy psychologicznej oraz współpracy z psychologiem |
|
||
12-102TF-22-22 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cel (cele) modułu kształcenia a. wprowadzenie w podstawowe pojęcia i terminy teologiczne b. zapoznanie ze strukturą i przesłaniem Katechizmu Kościoła Katolickiego c. pogłębienie rozumienia wiary jako aktu osobowego, osobistego i wspólnotowego d. rozszerzenie i wyrównanie wiedzy na temat podstawowych artykułów Symbolu wiary e. uwrażliwienie na rozumienie człowieka, jako istoty otwartej na doświadczenie Boga f. poznanie roli słowa Bożego w życiu chrześcijańskim g. wprowadzenie w życie modlitwą i liturgią h. wyrobienie umiejętności postrzegania Kościoła jako żywej wspólnoty wiary |
|
||