Przedmioty w rejestracji WT-2020/SL rejestracja na fakultety SEK, Teologia_stacjonarne 12-20SL-TE_102SEK
Opcje | ||||
---|---|---|---|---|
12-102Pas-33 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele modułu zajęć/przedmiotu Przedstawienie powstania III Zakonu na podstawie źródeł franciszkańskich oraz ukazanie historia i rozwój Trzeciego Zakonu na tle historii Kościoła i historii duchowości. Skierowanie uwagi na posoborową odnowę wspólnoty i nowe grupy rodzące się wokół Franciszkańskiego Zakonu Świeckich. Kwestie prawne w odniesieniu do Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku. Zapoznanie z Regułą Franciszkańskiego Zakonu Świeckich. Przedstawienie szczegółowych kwestii związanych z powstaniem i działalnością wspólnoty partykularnej, formacją członków oraz zadaniami asystenta FZŚ (kwestie prawne, duchowe, liturgiczne. Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych (jeśli obowiązują) Znajomość duchowości franciszkańskiej, historii Zakonu Braci Mniejszych, wiedza z zakresu prawa kanonicznego i teologii pastoralnego w odniesieniu do wspólnot religijnych i apostolstwa świeckich |
|
||
12-102TM-04 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cel modułu kształcenia a/przekazanie wiedzy wprowadzającej w teologię duchowości Instytutu zakonnego Misjonarzy Oblatów M.N. b/ wykształcenia zdolności rozróżniania poszczególnych obszarów duchowości Instytutu c/ wyrobienie umiejętności zastosowania w życiu codziennym charyzmatu Założyciela Instytutu d/ zmotywowanie do rozwijania osobistego praktykowania duchowości Zgromadzenia e/ wyrobienie umiejętności życia we wspólnocie oblackiej. |
|
||
12-102HK-13 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele modułu zajęć/przedmiotu a) Przedstawienie zagadnienia duchowości partykularnych b) Ukazanie komplementarności powołania świętego Franciszka i świętej Klary c) Zapoznanie z polskim piśmiennictwem na temat św. Klary d) Osadzenie postaci Klary z Asyżu w środowisku historycznym e) Prezentacja zasadniczych idei duchowości klariańskiej f) Przedstawienie rozwoju wspólnot klariańskich w świecie i w Polsce (żyjących wg Reguły św. Klary i reguły papieża Urbana IV) oraz zakonów „siostrzanych” g) Relacja dotycząca historii wspólnoty Ubogich Sióstr św. Klary w Kaliszu h) Wykład dotyczący relacji i kwestii jurysdykcyjnych w odniesieniu Zakonu Braci Mniejszych do Ubogich Sióstr |
|
||
12-102HK-03 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele modułu kształcenia /przedmiotu/ a/przekazanie wiedzy wprowadzającej w historię zgromadzenia zakonnego Misjonarzy Oblatów M.N. b/ wykształcenia zdolności rozróżniania poszczególnych etapów historii zgromadzenia. c/ wyrobienie umiejętności czerpania w życiu codziennym z tradycji zgromadzenia. d/ zmotywowanie do rozwijania osobistego zainteresowania historią zgromadzenia e/ wyrobienie umiejętności korzystania z wiedzy historycznej w kształtowaniu dzisiejszej rzeczywistości zgromadzenia. |
|
||
12-102LiH-44 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele modułu zajęć/przedmiotu a/ przekazanie wiedzy o roku liturgicznym jako świętowaniu zbawczych wydarzeń z życia Jezusa Chrystusa; b/ zapoznanie się z niedzielą jako pierwszym i najważniejszym chrześcijańskim świętem; c/ rozwinięcie umiejętności orientowania się w rozwoju roku liturgicznego i jego strukturze; d/ wyrobienie umiejętności wyjaśniania znaczenia poszczególnych okresów i świąt roku liturgicznego oraz świąt maryjnych i świętych; e/ przekazanie wiedzy o teologii i celebracji Triduum Paschalnego (historia, modlitwy, znaki); Uczenie właściwej terminologii; |
|
||
12-102LiH-21 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele modułu kształcenia a) Przekazanie wiedzy o historii i systematyce rekolekcji b) Wykształcenie zdolności genologicznego rozróżnienia rekolekcji oraz zrozumienia specyfiki rekolekcji parafialnych c) Wyrobienie umiejętności tworzenia autorskich rekolekcji według wskazanych metod d) Wyrobienie umiejętności samodzielnego przygotowania i wygłoszenia konferencji rekolekcyjnych według modelu dyskursywno-retorycznego i psychologiczno-dydaktycznego e) Zmotywowanie do osobistego zaangażowania w przygotowanie i poprowadzenie rekolekcji parafialnych zgodnie z metodologią proponowaną przez szkoły nowej ewangelizacjii |
|
||
12-102PK-01 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele modułu kształcenia - wprowadzanie w podstawowe zagadnienia i pojęcia z zakresu prawa wyznaniowego - systemy stosunków Państwo- Kościół (różne modele w historii i obecnie) - zarys relacji Kościół – Państwo w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem okresu 1945-do czasów współczesnych - aktualny stan prawny dotyczący relacji Kościół katolicki a państwowy porządek prawny w RP (ustawa o stosunku Państwa do Kościoła w RP, ważniejsze postanowienia konkordatu |
|
||
12-102LiH-23 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele modułu kształcenia a) Przekazanie wiedzy o historii kazań pasyjnych b) Wykształcenie zdolności wyróżnienia charakterystycznych cech kazań pasyjnych c) Wyrobienie umiejętności samodzielnego przygotowania I wygłoszenia kazania pasyjnego d) Zmotywowanie do wzbogacenia osobistego warsztatu kaznodziejskiego materiałami źródłowymi kazań pasyjnych e) Wyrobienie umiejętności samodzielnego przygotowania I wygłoszenia cyklu kazań pasyjnych |
|
||
12-102TM-11 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cel (cele) modułu kształcenia a/ teologiczne i pastoralne uzasadnienie konieczności i praktyki kierownictwa duchowego na tle historycznym oraz dogmatycznym i duchowo-moralnym b/ wyrobienie umiejętności korzystania z praktycznych zasad i kryteriów prowadzenia kolo-kwium kierownictwa duchowego c/ ukazanie podstaw teoretycznych i kryteriów rozpoznawania znaków wzrostu duchowego zwłaszcza dróg modlitwy i życia mistycznego oraz nabycie praktycznej umiejętności ich zastosowania d/ wyrobienie umiejętności zastosowania w kolokwium duchowym teorii i kryteriów prak-tycznych rozeznawania duchowego oraz towarzyszenia powołaniowego e/ wykształcenia właściwej zdolności, przy zachowaniu kryteriów komplementarności, ko-rzystania z fundamentalnej wiedzy psychologicznej oraz współpracy z psychologiem |
|
||