Socjologia edukacji [11-SSEE-11-s]
Semestr letni 2020/2021
Konwersatorium,
grupa nr 9
Moodle ID: 353694_9
Przedmiot: | Socjologia edukacji [11-SSEE-11-s] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2020/2021 [2021/SL]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 9 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 18 |
Limit miejsc: | 27 |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Prowadzący: | Anna Sokołowska |
Literatura: |
1. R. Meighan, Socjologia edukacji, UMK, Toruń 1993. 2. Z. Melosik, Postrukturalizm i społeczeństwo (refleksje nad teorią M. Foucaulta), w: Edukacja wobec zmiany społecznej, (red.) J. Brzeziński, L. Witkowski, Edytor, Poznań-Toruń 1994; Z. Melosik, Współczesne amerykańskie spory o edukację, UAM, Poznań 1994. 3. J.M. Szymański, Socjologia edukacji. Zarys problematyki, Kraków 201;, J.M. Szymański, Studia i szkice z socjologii edukacji, Warszawa 2012. 4. K.J. Tillmann, Socjalizacja przez szkołę – a zarazem wprowadzenie do podstawowych teorii socjologicznych, w: tenże, Teorie socjalizacji. Społeczność. Instytucja. Upodmiotowienie, PWN, Warszawa 1996. 5. B.Woźniak, Zarys socjologii edukacji i zachowań społecznych, Szczecin 1998. 6. C. Mühlfeld, Rozważania o zdolnościach socjalizacyjnych rodziny, Socjologia Wychowania AUNC, UMK, Toruń 1994. 7. M. Zemło, Ukryty program szkoły, Studia Socjologiczne 1996, nr 1. 8. Apple M.W., Ball S.J., Gandin L.A., (ed.) The Routledge International Handbook of The Sociology of Education, New York 2010. 9. S. Kowalski, Socjologia wychowania w zarysie, PWN, Warszawa 1974; J. Chałasiński, Społeczeństwo i wychowanie, PWN, Warszawa 1969; W. Feinberg, J. Soltis, Szkoła i społeczeństwo, WSiP, Warszawa 2000; M. Jacyno, Iluzje codzienności. O teorii Pierre’a Bourdieu, Wyd. IFiS PAN, Warszawa 1997; B.Bernstein, Odtwarzanie kultury, Warszawa, PIW, 1990. Źródła internetowe w związku z nauczaniem online z powodu pandemii: Z. Melosik, Lifelong learning – społeczno-kulturowe (re)konstrukcje, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/24976 Z. Melosik, Uniwersytet i komercjalizacja. Rekonstrukcja zachodniej debaty, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/7568 A. Gromkowska-Melosik, Jednostka, neoliberalizm i redukcjonizm edukacji współczesnej, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/19558 A. Gromkowska-Melosik, Globalne testy szkolne i ukryty program neoliberalnej kolonizacji, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/21517 A. Gromkowska-Melosik, Globalne rankingi uniwersytetów i akademicka gra o status, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/14422 Z. Tyszka, Socjologia rodziny a pedagogika rodziny. Przedmiot badań - możliwości współdziałania badawczego, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/451 J. Włodarek, Socjologia wychowania w systemie nauki o społeczeństwie, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/16931 J. Włodarek, Wychowanie jako przedmiot badań socjologicznych, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/17255 P. Rossa, Trudności i szanse wychowania na współczesnym uniwersytecie: autorytet mistrza, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/23575 |
Zakres tematów: |
1. Zagadnienia wstępne socjologii edukacji. Myślenie socjologiczne jako czynnik sprzyjający pełniejszemu rozumieniu procesów kształcenia i wychowania. Problematyka socjologii, jej tematy i cel, pytania socjologiczne. [Gomm, Whitty i Young, Berger, C. Wright Mills] 2. Ukryty program szkoły. Definicja. Środki, którymi odbywa się u.p. Konsekwencje [Postman, Weingartner]. Studium u.p. na przykładzie badań zachowania [Lippit i White]. Postaci u.p. - przestrzeń: typ architektury i organizacji przestrzeni szkolnej [Joiner, Hardy, Hall]; styl prowadzenia zajęć [Holt, Bowles i Gintis], konfiguracja planu lekcji i orientacja przekazywanej wiedzy; studium przypadku - "jaskinie" dla dzieci; 3. Pedagogika humanistyczna [Sztylka], alternatywność p.h.; humanizm; płaszczyzny wychowania humanistycznego; charakterystyka relacji nauczyciel-uczeń w p.h.; cel edukacji humanistycznej, stanowisko wobec wiedzy; 4. Socjalizacja; czynniki determinujące predyspozycje i zachowania jednostki ludzkiej; studium przypadku: Amala i Kamala - "dzikie dzieci"; pojęcie socjalizacji [Szczepański, Goodman]; teoria socjalizacji - strukturalizm funkcjonalny, Durkheim Parsons; wymagania stawiane społeczeństwom wg R.Meighan'a; stadia socjalizacjo [G.H. Mead, Piaget, Erikson; 5. Instytucje i ich znaczenie edukacyjne / socjalizacyjne; Rodzina: pełnione funkcje, typ warunków życia społecznego, determinując funkcjonowanie rodziny - społeczeństwo przedindustrialne, epoka przemysłowa, zaawansowane społeczeństwo przemysłowe, społeczeństwo ponowoczesne; szkoła: funkcje, różnice w stos. do rodziny, właściwości (Drucker); zakład pracy;środki masowego przekazu; 5. Edukacyjne szanse życiowe; aspekty; teoria naznaczania (McKinney Hubbard], dewiacja jako proces społeczny; konsekwencje; dewiacja pierwotna a wtórna [Lemert]; |
Metody dydaktyczne: |
Wykład konwersatoryjny, dyskusja, analiza przypadków, uczenie problemowe, rozwiązywanie zadań, pokaz i obserwacja, metody aktywizujące, np. burza mózgów, praca w grupach albo indywidualna. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium w formie indywidualnej wypowiedzi ustnej na zadane pytanie. Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne; dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne; dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne; dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami; dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami; niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne. Ocena końcowa ulega obniżeniu o pół stopnia w przypadku każdej nadliczbowej nieodrobionej nieobecności. |
Uwagi: |
r1-S1-PDdz gr.1 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.