Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia edukacji [11-SSEE-11-s] Semestr letni 2020/2021
Konwersatorium, grupa nr 9
Moodle ID: 353694_9

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Socjologia edukacji [11-SSEE-11-s]
Zajęcia: Semestr letni 2020/2021 [2021/SL] (zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 9 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 18
Limit miejsc: 27
Zaliczenie: Zaliczenie z notą
Prowadzący: Anna Sokołowska
Literatura:

1. R. Meighan, Socjologia edukacji, UMK, Toruń 1993.

2. Z. Melosik, Postrukturalizm i społeczeństwo (refleksje nad teorią M. Foucaulta), w: Edukacja wobec zmiany społecznej, (red.) J. Brzeziński, L. Witkowski, Edytor, Poznań-Toruń 1994; Z. Melosik, Współczesne amerykańskie spory o edukację, UAM, Poznań 1994.

3. J.M. Szymański, Socjologia edukacji. Zarys problematyki, Kraków 201;, J.M. Szymański, Studia i szkice z socjologii edukacji, Warszawa 2012.

4. K.J. Tillmann, Socjalizacja przez szkołę – a zarazem wprowadzenie do podstawowych teorii socjologicznych, w: tenże, Teorie socjalizacji. Społeczność. Instytucja. Upodmiotowienie, PWN, Warszawa 1996.

5. B.Woźniak, Zarys socjologii edukacji i zachowań społecznych, Szczecin 1998.

6. C. Mühlfeld, Rozważania o zdolnościach socjalizacyjnych rodziny, Socjologia Wychowania AUNC, UMK, Toruń 1994.

7. M. Zemło, Ukryty program szkoły, Studia Socjologiczne 1996, nr 1.

8. Apple M.W., Ball S.J., Gandin L.A., (ed.) The Routledge International Handbook of The Sociology of Education, New York 2010.

9. S. Kowalski, Socjologia wychowania w zarysie, PWN, Warszawa 1974; J. Chałasiński, Społeczeństwo i wychowanie, PWN, Warszawa 1969; W. Feinberg, J. Soltis, Szkoła i społeczeństwo, WSiP, Warszawa 2000; M. Jacyno, Iluzje codzienności. O teorii Pierre’a Bourdieu, Wyd. IFiS PAN, Warszawa 1997; B.Bernstein, Odtwarzanie kultury, Warszawa, PIW, 1990.

Źródła internetowe w związku z nauczaniem online z powodu pandemii:

Z. Melosik, Lifelong learning – społeczno-kulturowe (re)konstrukcje, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/24976

Z. Melosik, Uniwersytet i komercjalizacja. Rekonstrukcja zachodniej debaty, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/7568

A. Gromkowska-Melosik, Jednostka, neoliberalizm i redukcjonizm edukacji współczesnej, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/19558

A. Gromkowska-Melosik, Globalne testy szkolne i ukryty program neoliberalnej kolonizacji, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/21517

A. Gromkowska-Melosik, Globalne rankingi uniwersytetów i akademicka gra o status, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/14422

Z. Tyszka, Socjologia rodziny a pedagogika rodziny. Przedmiot badań - możliwości współdziałania badawczego, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/451

J. Włodarek, Socjologia wychowania w systemie nauki o społeczeństwie, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/16931

J. Włodarek, Wychowanie jako przedmiot badań socjologicznych, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/17255

P. Rossa, Trudności i szanse wychowania na współczesnym uniwersytecie: autorytet mistrza, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/23575

Zakres tematów:

1. Zagadnienia wstępne socjologii edukacji. Myślenie socjologiczne jako czynnik sprzyjający pełniejszemu rozumieniu procesów kształcenia i wychowania. Problematyka socjologii, jej tematy i cel, pytania socjologiczne. [Gomm, Whitty i Young, Berger, C. Wright Mills]

2. Ukryty program szkoły. Definicja. Środki, którymi odbywa się u.p. Konsekwencje [Postman, Weingartner]. Studium u.p. na przykładzie badań zachowania [Lippit i White]. Postaci u.p. - przestrzeń: typ architektury i organizacji przestrzeni szkolnej [Joiner, Hardy, Hall]; styl prowadzenia zajęć [Holt, Bowles i Gintis], konfiguracja planu lekcji i orientacja przekazywanej wiedzy; studium przypadku - "jaskinie" dla dzieci;

3. Pedagogika humanistyczna [Sztylka], alternatywność p.h.; humanizm; płaszczyzny wychowania humanistycznego; charakterystyka relacji nauczyciel-uczeń w p.h.; cel edukacji humanistycznej, stanowisko wobec wiedzy;

4. Socjalizacja; czynniki determinujące predyspozycje i zachowania jednostki ludzkiej; studium przypadku: Amala i Kamala - "dzikie dzieci"; pojęcie socjalizacji [Szczepański, Goodman]; teoria socjalizacji - strukturalizm funkcjonalny, Durkheim Parsons; wymagania stawiane społeczeństwom wg R.Meighan'a; stadia socjalizacjo [G.H. Mead, Piaget, Erikson;

5. Instytucje i ich znaczenie edukacyjne / socjalizacyjne; Rodzina: pełnione funkcje, typ warunków życia społecznego, determinując funkcjonowanie rodziny - społeczeństwo przedindustrialne, epoka przemysłowa, zaawansowane społeczeństwo przemysłowe, społeczeństwo ponowoczesne; szkoła: funkcje, różnice w stos. do rodziny, właściwości (Drucker); zakład pracy;środki masowego przekazu;

5. Edukacyjne szanse życiowe; aspekty; teoria naznaczania (McKinney Hubbard], dewiacja jako proces społeczny; konsekwencje; dewiacja pierwotna a wtórna [Lemert];

Metody dydaktyczne:

Wykład konwersatoryjny, dyskusja, analiza przypadków, uczenie problemowe, rozwiązywanie zadań, pokaz i obserwacja, metody aktywizujące, np. burza mózgów, praca w grupach albo indywidualna.

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium w formie indywidualnej wypowiedzi ustnej na zadane pytanie.

Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne;

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne;

dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne;

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami;

dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami;

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne.

Ocena końcowa ulega obniżeniu o pół stopnia w przypadku każdej nadliczbowej nieodrobionej nieobecności.

Uwagi:

r1-S1-PDdz gr.1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)