Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia stosowana: Wprowadzenie do psychologii edukacji [23-PSDM-WPE] Semestr letni 2019/2020
Wykład, grupa nr 1
Moodle ID: 336189_1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Psychologia stosowana: Wprowadzenie do psychologii edukacji [23-PSDM-WPE]
Zajęcia: Semestr letni 2019/2020 [2020/SL] (zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 9:45 - 11:15
sala 4
Szamarzewskiego 89 bl. D jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 87
Limit miejsc: 90
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Karolina Appelt, Sławomir Jabłoński, Joanna Matejczuk, Błażej Smykowski
Literatura:

Appelt, K. (2005). Zmiana kontekstu społecznego a geneza trudności szkolnych. Edukacja, 4 (92), 5 - 18.

Appelt, K., Jabłoński, S. (2017). Miejsce kompetencji społeczno-emocjonalnych w edukacji wczesnosz-kolnej. Psychologia Wychowawcza, 53(11), 64-82.

Brzezińska, A. (2000). Psychologia wychowania. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (tom III). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 227-257.

Brzezińska, A. I., Jabłoński, S., Ziółkowska, B. (2014). Specyficzne i specjalne potrzeby edukacyjne. Edukacja. Studia. Badania. Innowacje, 2 (127), 37-52.

Cole, M. (2000). Strefa najbliższego rozwoju, tam gdzie kultura i poznanie współtworzą się wzajemnie. W: Brzezińska, A., Lutomski, G., Smykowski, B. (red.), Dziecko wśród rówieśników i dorosłych (s. 15-38). Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.

Filipiak, E. (2003). O implikacjach edukacyjnych koncepcji L. S. Wygotskiego. Edukacja, 1, (81),47-57.

Jabłoński, S. (2001). Być bliżej dziecka. Efektywne nauczanie w ujęciu rozwojowym. Forum Oświatowe, 2 (25), 43-59.

Jabłoński, S., Wojciechowska, J. (2013). Wizja szkoły XXI wieku – kluczowe kompetencje nauczyciela a nowa funkcja edukacji. Studia Edukacyjne, 27, 43-63.

Kujawiski, J. (2010). Ewolucja szkoły i jej współczesna wizja. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM (s.15-27).

Rozporządzenia MNiSzW z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.

Rozporządzenie ministra w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

Sęk, H., Brzezińska, A. I. (2008). Podstawy pomocy psychologicznej. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (s. 735-784). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologicz-ne.

Smykowski, B. (2012). Psychologia kryzysów w kulturowym rozwoju dzieci i młodzieży. Poznań: Wydawnic-two Naukowe UAM, s.37-53 i 106-181.

Smykowski, B. (2019). Pomyślny rozwój jako aktualizacja potencjału. Głos w dyskusji. Nauka. 1, 121-136.

Smykowski, B. (2020). Szybkozmienność a adaptacja: o potrzebie stałości i powtarzalności w szybko zmieniającym się świecie. W: A. Brzezińska (red.). Wspomaganie rozwoju kompetencji emocjonalnych i społecznych dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Poznań: Wydawnictwo Wydziału Nauk Społecznych UAM.

Smykowski, B., Matejczuk, J. (2020). Wiek szkolny a poczucie stałości i przewidywalności. W: A. Brze-zińska (red.). Wspomaganie rozwoju kompetencji emocjonalnych i społecznych dzieci w wieku wcze-snoszkolnym. Poznań: Wydawnictwo Wydziału Nauk Społecznych UAM.

Wygotski, L.S. (1971). Problem nauczania i rozwoju umysłowego w wieku szkolnym. W: L.S. Wygotski. Wybrane prace psychologiczne. Warszawa: PWN.

Ziółkowska, B. (2003). Sytuacja edukacyjna jako sytuacja trudna. Edukacja, 1(81),33-46.

Materiał prezentowany na wykładach

Zakres tematów:

Wzory kultury a jednostka

Szybkozmienność a adaptacja

Podstawy nurtu kulturowo historycznego w psychologii

Psychologia rozwoju kulturowego

Dojrzewanie a uczenie się

Socjalizacja a emancypacja

Edukacja i jej funkcje

Modele rozwoju a modele edukacji

Pomoc psychologiczna w systemie edukacji

Modele szkoły

Metody dydaktyczne:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Wykład konwersatoryjny

Wykład problemowy

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Uczenie problemowe (Problem-based learning)

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ma charakter testu wiadomości: obejmuje 30 pytań, 20 pytań jest z treści wykładu i literatury, 10 pytań jest z treści dostępnych jedynie na wykładzie. Do zaliczenia potrzebne jest minimum 16 pkt

Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia seminarium jest na nich 80% obecność

Uwagi:

pierwszy wykład odbędzie się wyjątkowo o godz. 8:00-9:30

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)