Psychologia stosowana: Wprowadzenie do psychologii edukacji [23-PSDM-WPE]
Semestr letni 2019/2020
Wykład,
grupa nr 1
Moodle ID: 336189_1
Przedmiot: | Psychologia stosowana: Wprowadzenie do psychologii edukacji [23-PSDM-WPE] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/2020 [2020/SL]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 87 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 90 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Karolina Appelt, Sławomir Jabłoński, Joanna Matejczuk, Błażej Smykowski | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Appelt, K. (2005). Zmiana kontekstu społecznego a geneza trudności szkolnych. Edukacja, 4 (92), 5 - 18. Appelt, K., Jabłoński, S. (2017). Miejsce kompetencji społeczno-emocjonalnych w edukacji wczesnosz-kolnej. Psychologia Wychowawcza, 53(11), 64-82. Brzezińska, A. (2000). Psychologia wychowania. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (tom III). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 227-257. Brzezińska, A. I., Jabłoński, S., Ziółkowska, B. (2014). Specyficzne i specjalne potrzeby edukacyjne. Edukacja. Studia. Badania. Innowacje, 2 (127), 37-52. Cole, M. (2000). Strefa najbliższego rozwoju, tam gdzie kultura i poznanie współtworzą się wzajemnie. W: Brzezińska, A., Lutomski, G., Smykowski, B. (red.), Dziecko wśród rówieśników i dorosłych (s. 15-38). Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo. Filipiak, E. (2003). O implikacjach edukacyjnych koncepcji L. S. Wygotskiego. Edukacja, 1, (81),47-57. Jabłoński, S. (2001). Być bliżej dziecka. Efektywne nauczanie w ujęciu rozwojowym. Forum Oświatowe, 2 (25), 43-59. Jabłoński, S., Wojciechowska, J. (2013). Wizja szkoły XXI wieku – kluczowe kompetencje nauczyciela a nowa funkcja edukacji. Studia Edukacyjne, 27, 43-63. Kujawiski, J. (2010). Ewolucja szkoły i jej współczesna wizja. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM (s.15-27). Rozporządzenia MNiSzW z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Rozporządzenie ministra w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Sęk, H., Brzezińska, A. I. (2008). Podstawy pomocy psychologicznej. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (s. 735-784). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologicz-ne. Smykowski, B. (2012). Psychologia kryzysów w kulturowym rozwoju dzieci i młodzieży. Poznań: Wydawnic-two Naukowe UAM, s.37-53 i 106-181. Smykowski, B. (2019). Pomyślny rozwój jako aktualizacja potencjału. Głos w dyskusji. Nauka. 1, 121-136. Smykowski, B. (2020). Szybkozmienność a adaptacja: o potrzebie stałości i powtarzalności w szybko zmieniającym się świecie. W: A. Brzezińska (red.). Wspomaganie rozwoju kompetencji emocjonalnych i społecznych dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Poznań: Wydawnictwo Wydziału Nauk Społecznych UAM. Smykowski, B., Matejczuk, J. (2020). Wiek szkolny a poczucie stałości i przewidywalności. W: A. Brze-zińska (red.). Wspomaganie rozwoju kompetencji emocjonalnych i społecznych dzieci w wieku wcze-snoszkolnym. Poznań: Wydawnictwo Wydziału Nauk Społecznych UAM. Wygotski, L.S. (1971). Problem nauczania i rozwoju umysłowego w wieku szkolnym. W: L.S. Wygotski. Wybrane prace psychologiczne. Warszawa: PWN. Ziółkowska, B. (2003). Sytuacja edukacyjna jako sytuacja trudna. Edukacja, 1(81),33-46. Materiał prezentowany na wykładach |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Wzory kultury a jednostka Szybkozmienność a adaptacja Podstawy nurtu kulturowo historycznego w psychologii Psychologia rozwoju kulturowego Dojrzewanie a uczenie się Socjalizacja a emancypacja Edukacja i jej funkcje Modele rozwoju a modele edukacji Pomoc psychologiczna w systemie edukacji Modele szkoły |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Wykład problemowy Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Uczenie problemowe (Problem-based learning) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ma charakter testu wiadomości: obejmuje 30 pytań, 20 pytań jest z treści wykładu i literatury, 10 pytań jest z treści dostępnych jedynie na wykładzie. Do zaliczenia potrzebne jest minimum 16 pkt Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia seminarium jest na nich 80% obecność |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
pierwszy wykład odbędzie się wyjątkowo o godz. 8:00-9:30 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.