Wprowadzenie do nauki o teatrze [20-WNT-11WDL]
Semestr zimowy 2019/2020
Konwersatorium,
grupa nr 1
Moodle ID: 334038_1
Przedmiot: | Wprowadzenie do nauki o teatrze [20-WNT-11WDL] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2019/2020 [2019/SZ]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 27 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 33 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Stanisław Godlewski | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Temat 1. Teatrologia i jej przedmioty badań Erika Fischer-Lichte, Prolog w teatrze; Badania nad rytuałem na początku XX wieku, Teatr jako przedstawienie – narodziny teatrologii [w:] tejże, Performatywność. Wprowadzenie przeł. Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera, Kraków 2018, s. 11-28. Temat 2. Znak w teatrze Kowzan Tadeusz, Znak w teatrze, [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, wyb. i oprac. Janusz Degler, Wrocław 1988, s. 351-374. Temat 3. Historia i performatywność Marina Abramović. Artystka obecna, reż. Matthew Akers, 2012 [film]; Temat 4. Dramat – sługa dwóch panów? Dobrochna Ratajczakowa, Sługa dwóch panów: dwoisty żywot dramatu, [w:] Tejże, W krysztale i w płomieniu. Studia i szkice o dramacie i teatrze, t. 1, Wrocław 2006, s.81-89. Temat 5. Gender Agata Adamiecka-Sitek, Gender jako narzędzie badania teatru i jako strategia inscenizacyjna, [w:] Wędrowanie. Dziesięć wykładów. Teksty wykładów gościnnych a latach akademickich 2008/2009 i 2009/2010, Białystok 2010, s. 65-77. Temat 6. Aktorzy w pracy Blok wywiadów Moniki Kwaśniewskiej z aktorami w „Didaskaliach”: wywiady z Janem Sobolewskim i Jaśminą Polak nr136/2016, s. 7-21, wywiad z Dominiką Biernat nr 139-140/2017, s. 51-61. Temat 7. Choreografia Jérôme Bel, Veronique Doisneau, 2004 [nagranie]. Temat 7. Muzyka w teatrze Anna Róża Burzyńska, Polski teatr współczesny z ducha muzyki, „Teatr” nr 11/2015, s. 32-36 lub http://www.teatr-pismo.pl/ludzie/1277/polski_teatr_wspolczesny_z_ducha_muzyki/ Temat 8. W przestrzeni teatralnej Dominika Łarionow, Co to jest scenografia? Kilka uwag historycznych i metodologicznych [w:] Odsłony współczesnej scenografii. Problemy – sylwetki – rozmowy, pod red. Katarzyny Fazan, Agnieszki Marszałek i Jadwigi Rożek-Sieraczyńskiej, Kraków 2016, s. 19-36. Temat 9. Narodowy czy publiczny? Teatr jako instytucja. Joanna Krakowska, Teatr publiczny. Konflikt i konsens, 2015. http://www.ptbt.e-teatr.pl/files/zjazd2_pdf/Krakowska-Teatr_publiczny_konflikt_i_konsens.pdf Tematy 10-15. Analiza wybranych dramatów oraz inscenizacji teatralnych (lektury zostaną podane później w trakcie semestru). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.