Wprowadzenie do nauki o teatrze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-WNT-11WDL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do nauki o teatrze |
Jednostka: | Wydział Antropologii i Kulturoznawstwa |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
LUB
1.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Wiedza o teatrze |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - zapoznanie osób studiujących z podstawowymi pojęciami używanymi w teatrologii, - przeglądowe omówienie najważniejszych przemian w teatrze polskim i światowym ostatnich dekad, które przygotuje osoby studiujące do analizy współczesnych zjawisk z obszaru sztuk performatywnych, - zapoznanie osób studiujących z mapą poznańskich instytucji teatralnych i ich specyfiką, - omówienie najważniejszych baz danych i rodzajów źródeł niezbędnych do studiowania na kierunku wiedza o teatrze oraz sposobów ich zastosowania w analizach ustnych i pisemnych. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Ćwiczenia prowadzone w trybie konwersatoriów z elementami wykładu, nie przewiduje się e-learningu. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały są dostępne w bibliotekach (WFPiK, Uniwersyteckiej i innych). |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja, praca z tekstem, pokaz i obserwacja, demonstracje dźwiękowe i/lub video. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 1 |
Skrócony opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - typy widowisk teatralnych i przedmiot badań teatrologii; teatrologia wśród nauk humanistycznych, - znaczące w teatrze - tekst wśród innych znaków teatralnych i ewolucja jego roli we współczesnym teatrze, - najważniejsze pojęcia służące do opisu i analizy spektakli teatralnych, np. reinterpretacje, remix, dramaturg, tekst dla teatru, - najważniejsze teatrologiczne czasopisma, portale internetowe i bazy danych - tematyka, charakterystyka, dostępność, - najważniejsze poznańskie instytucje teatralne - lokalizacja i charakterystyka. |
Pełny opis: |
Wprowadzenie do nauki o teatrze jest przedmiotem, w trakcie którego studenci dowiedzą się czym jest teatrologia i jakie są przedmioty jej badań, zapoznają się także z historią tej dyscypliny. Dowiedzą się czym jest znak teatralny, w jaki sposób można analizować przedstawienie. Nabędą podstawową wiedzę z zakresu terminologii teatralnej (np: przedstawienie, inscenizacja, performans, ruch sceniczny itd.). Poznają metody badania historii teatru. Część zajęć poświęcona będzie wybranym elementom spektaklu teatralnego - posłuży to nie tylko jako materiał do dodatkowej analizy, ale wprowadzi także podstawowe pojęcia i tematy, które będą rozwijane w dalszym toku studiów. Temat 1. Teatrologia i jej przedmioty badań: Erika Fischer-Lichte, Prolog w teatrze; Badania nad rytuałem na początku XX wieku, Teatr jako przedstawienie – narodziny teatrologii [w:] tejże, Performatywność. Wprowadzenie przeł. Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera, Kraków 2018, s. 11-28. Temat 2. Znak w teatrze: Kowzan Tadeusz, Znak w teatrze, [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, wyb. i oprac. Janusz Degler, Wrocław 1988, s. 351-374. Temat 3. Historia i performatywność: Marina Abramović. Artystka obecna, reż. Matthew Akers, 2012 [film]; Amelia Jones, „Artystka obecna”: artystyczne rekonstrukcje i niemożliwość obecności, przeł. Agnieszka Sosnowska, [w:] Re//mix. Performans i dokumentacja, red. Dorota Sajewska i Tomasz Plata, Warszawa 2014, s. 71-105. Temat 4. Dramat – sługa dwóch panów?: Dobrochna Ratajczakowa, Sługa dwóch panów: dwoisty żywot dramatu, [w:] Tejże, W krysztale i w płomieniu. Studia i szkice o dramacie i teatrze, t. 1, Wrocław 2006, s.81-89. Temat 5. Gender: Agata Adamiecka-Sitek, Gender jako narzędzie badania teatru i jako strategia inscenizacyjna, [w:] Wędrowanie. Dziesięć wykładów. Teksty wykładów gościnnych a latach akademickich 2008/2009 i 2009/2010, Białystok 2010, s. 65-77. Temat 6. Aktorzy w pracy: Blok wywiadów Moniki Kwaśniewskiej z aktorami w „Didaskaliach”: wywiady z Janem Sobolewskim i Jaśminą Polak nr136/2016, s. 7-21, wywiad z Dominiką Biernat nr 139-140/2017, s. 51-61. Temat 7. Choreografia: Jérôme Bel, Veronique Doisneau, 2004 [nagranie]. Temat 7. Muzyka w teatrze: Anna Róża Burzyńska, Polski teatr współczesny z ducha muzyki, „Teatr” nr 11/2015, s. 32-36 lub http://www.teatr-pismo.pl/ludzie/1277/polski_teatr_wspolczesny_z_ducha_muzyki/ Temat 8. W przestrzeni teatralnej: Dominika Łarionow, Co to jest scenografia? Kilka uwag historycznych i metodologicznych [w:] Odsłony współczesnej scenografii. Problemy – sylwetki – rozmowy, pod red. Katarzyny Fazan, Agnieszki Marszałek i Jadwigi Rożek-Sieraczyńskiej, Kraków 2016, s. 19-36. Temat 9. Narodowy czy publiczny? Teatr jako instytucja: Joanna Krakowska, Teatr publiczny. Konflikt i konsens, 2015. http://www.ptbt.e-teatr.pl/files/zjazd2_pdf/Krakowska-Teatr_publiczny_konflikt_i_konsens.pdf Tematy 10-15. Analiza wybranych dramatów oraz inscenizacji teatralnych (lektury zostaną podane później w trakcie semestru). |
Literatura: |
Poza wymienionymi wyżej lekturami na zajęcia, studenci mogą sięgnąć także do: Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. zbiorowe, red. Leszek Kolankiewicz, Warszawa 2010; Balme Christopher, Wprowadzenie do nauki o teatrze, przeł. Wojciech Dudzik, Małgorzata Leyko, Warszawa 2005. Erika Fischer-Lichte, Performatywność. Wprowadzenie przeł. Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera, Kraków 2018; Fischer-Lichte Erika, Teatr i teatrologia. Podstawowe pytania, przeł. Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera, Wrocław 2012; Performatyka. Terytoria, pod red. Ewy Bal i Dariusza Kosińskiego, Kraków 2017; Problemy teorii dramatu i teatru, wyb. i oprac.. Janusza Deglera, Wrocław 1988; Ratajczakowa Dobrochna, Galeria gatunków widowiskowych, teatralnych i dramatycznych, Poznań 2015; |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się osoba studiująca: - zna i rozumie podstawowe zagadnienia obejmujące specyfikę przedmiotową badań nad teatrem oraz wybraną terminologię niezbędną do poruszania się w ich obszarze; zna usytuowanie badań nad sztukami performatywnymi wśród innych nauk humanistycznych, - potrafi wyszukiwać i syntetyzować informacje pochodzące z fundamentalnych dla teatrologii źródeł (także elektronicznych), dokonywać oceny ich przydatności oraz wykorzystywać je do omawiania zjawisk z obszaru sztuk performatywnych, - jest gotowa korzystać z wiedzy i umiejętności ekspertów (m.in. pracowników poznańskich instytucji teatralnych) i potrafi w ten sposób wypracowywać narzędzia do samodzielnej pracy i poszerzania swoich kompetencji w przyszłym życiu zawodowym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobry poziom znajomości problematyki teoretycznej poruszanej na zajęciach i umiejętności korzystania z różnych źródeł (także eksperckich), bardzo dobra znajomość charakterystyki czasopism i baz danych oraz poznańskich instytucji kulturalnych. dobry plus (db+; 4,5): jak wyżej, ale z możliwymi drobnymi niedociągnięciami i usterkami. dobry (db; 4,0): dobry poziom znajomości problematyki teoretycznej poruszanej na zajęciach i umiejętności korzystania z różnych źródeł (także eksperckich), dobra znajomość charakterystyki czasopism i baz danych oraz poznańskich instytucji kulturalnych (możliwy szerszy zakres niedociągnięć). dostateczny plus (dst+;3,5): zadowalająca znajomość materiału, ujawniające się sporadyczne problemy z umiejętnością korzystania z różnych źródeł (także eksperckich) i ich charakteryzowania lub sporadyczne, ale istotne błędy wynikające ze słabszej znajomości literatury przedmiotowej albo specyfiki poznańskich instytucji kulturalnych. dostateczny (dst; 3,0): jak wyżej, przy czym istotne błędy wynikające ze słabej znajomości problematyki lub słabo rozwiniętych umiejętności korzystania z różnych źródeł i ich charakteryzowania pojawiają się w większej liczbie. niedostateczny (ndst; 2,0): niewystarczająca znajomość problematyki teoretycznej poruszanej na zajęciach, charakterystyki czasopism i baz danych oraz poznańskich instytucji kulturalnych, niewystarczające umiejętności korzystania z różnych źródeł (także eksperckich), zasadnicze błędy w rozwiązywaniu zadań. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Rewerenda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Rewerenda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Rewerenda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.