Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Kultura popularna i media 08-KUDU-KPM
Semestr letni 2018/2019
Wykład, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Kultura popularna i media 08-KUDU-KPM
Zajęcia Semestr letni 2018/2019 (2019/SL) (zakończony)
Wykład (WYK), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy czwartek, 13:15 - 14:45
sala 33
Szamarzewskiego 89 bl. AB jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 9
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Magdalena Kamińska
Literatura:

Chris Barker, Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Kraków 2005

Dominic Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1988

John Storey, Studia kulturowe i badania kultury popularnej, Kraków 2003

John Fiske, Zrozumieć kulturę popularną, Kraków 2010

Marek Krajewski, Kultury kultury popularnej, Poznań 2003

Pierre Bourdieu, Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, Warszawa 2005

Henry Jenkins, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa 2007

Jakub Nowak, Polityki sieciowej popkultury, Lublin 2017

Pop komunizm. Doświadczenie komunizmu a kultura popularna, red. M. Bogusławska, Z. Grębecka, Kraków 2010.

Marcin Napiórkowski, Mitologia współczesna, Warszawa 2019 (wydanie 2) lub Kod kapitalizmu, Warszawa 2019

Olga Drenda, Duchologia polska. Rzeczy i ludzie w latach transformacji, Kraków 2016 lub Wyroby. Pomysłowość wokół nas, Kraków 2018

Antonina Kłoskowska, „Określenie kultury masowej”, [w:] „Kultura masowa. Krytyka i obrona”, PWN, Warszawa 1980

Zakres tematów:

Kultura ludowa, masowa, popularna, wernakularna – pojęcia odległe czy bliskie?

Kicz, kamp, gust, moda. Estetyki kultury masowej i popularnej.

Konsumpcja, konsumpcjonizm, przyjemność, ludyzm, prosumpcja – klucze do kultury popularnej.

Gatunkowość, serializacja, seryjność. Repetycja jako podstawowy mechanizm kultury popularnej.

Badania odbioru i fandomów. Kłusownictwo tekstualne.

Nostalgia, retro, duchologia.

Konwergencja, transmedialność i franczyzy popkulturowe.

Kultura ludowa, masowa i popularna w PRL.

Mitologie kultury popularnej.

Metody dydaktyczne:

Wykład problemowy z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, Praca z tekstem.

Metody i kryteria oceniania:

Stworzenie i realizacja indywidualnego netnograficznego projektu badawczego wybranej wspólnoty online.

Kryteria oceniania

5. 0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.