Kultura popularna i media [08-KUDU-KPM]
Semestr letni 2018/2019
Wykład,
grupa nr 1
Moodle ID: 302218_1
Przedmiot: | Kultura popularna i media [08-KUDU-KPM] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2018/2019 [2019/SL]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 9 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Magdalena Kamińska |
Literatura: |
Chris Barker, Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Kraków 2005 Dominic Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1988 John Storey, Studia kulturowe i badania kultury popularnej, Kraków 2003 John Fiske, Zrozumieć kulturę popularną, Kraków 2010 Marek Krajewski, Kultury kultury popularnej, Poznań 2003 Pierre Bourdieu, Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, Warszawa 2005 Henry Jenkins, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa 2007 Jakub Nowak, Polityki sieciowej popkultury, Lublin 2017 Pop komunizm. Doświadczenie komunizmu a kultura popularna, red. M. Bogusławska, Z. Grębecka, Kraków 2010. Marcin Napiórkowski, Mitologia współczesna, Warszawa 2019 (wydanie 2) lub Kod kapitalizmu, Warszawa 2019 Olga Drenda, Duchologia polska. Rzeczy i ludzie w latach transformacji, Kraków 2016 lub Wyroby. Pomysłowość wokół nas, Kraków 2018 Antonina Kłoskowska, „Określenie kultury masowej”, [w:] „Kultura masowa. Krytyka i obrona”, PWN, Warszawa 1980 |
Zakres tematów: |
Kultura ludowa, masowa, popularna, wernakularna – pojęcia odległe czy bliskie? Kicz, kamp, gust, moda. Estetyki kultury masowej i popularnej. Konsumpcja, konsumpcjonizm, przyjemność, ludyzm, prosumpcja – klucze do kultury popularnej. Gatunkowość, serializacja, seryjność. Repetycja jako podstawowy mechanizm kultury popularnej. Badania odbioru i fandomów. Kłusownictwo tekstualne. Nostalgia, retro, duchologia. Konwergencja, transmedialność i franczyzy popkulturowe. Kultura ludowa, masowa i popularna w PRL. Mitologie kultury popularnej. |
Metody dydaktyczne: |
Wykład problemowy z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, Praca z tekstem. |
Metody i kryteria oceniania: |
Stworzenie i realizacja indywidualnego netnograficznego projektu badawczego wybranej wspólnoty online. Kryteria oceniania 5. 0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.