Kultura popularna i media
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 08-KUDU-KPM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kultura popularna i media |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty na 2 semestrze kulturoznawstwa II stopnia |
Strona przedmiotu: | http://kulturoznawstwo.amu.edu.pl/ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Kulturoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | C1 Zapoznanie studentów z kluczowymi teoriami współczesnej popkultury oraz medioznawstwa C2 Przekazanie wiedzy na temat idei transmedialności jako podstawowej strategii dla produkcji oraz konsumpcji współczesnej popkultury C3 Analizowanie w trakcie zajęć najbardziej istotnych tekstów popkultury oraz ich naukowych interpretacji C4 Przekazanie studentom wiedzy i umiejętności na temat samodzielnego konstruowania i analizowania popkulturowych tekstów C5 Rozwinięcie umiejętności komunikacyjnych, publicznej dyskusji oraz pracy w grupie |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Zajęcia obowiązkowe |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Znajomość podstawowych teorii z zakresu kultury popularnej oraz medioznawstwa Znajomość idei kultury konwergencji |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | http://kulturoznawstwo.amu.edu.pl/ |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład, dyskusja w grupie |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 h Praca własna studenta# 30 h Praca własna studenta# 30 h SUMA GODZIN 90 h |
Skrócony opis: |
Celem wykładu "Kultura popularna i media" jest zapoznanie studentów z najbardziej aktualnymi koncepcjami dotyczącymi kultury popularnej oraz kultury medialnej. W trakcie zajęć studenci zapoznają się z kluczowymi współczesnymi koncepcjami teoretycznymi - np. kulturą konwergencji Henry'ego Jenkinsa czy też specyfiką tzw. cyfrowego baroku multimedialnego - oraz zyskują umiejętność zastosowania tych teorii dla opisu szeregu zjawisk we współczesnej kulturze popularnej. |
Pełny opis: |
1. Od „starych” mediów do kultury uczestnictwa 2. Nowe media jako media interaktywne 3. Charakterystyka „pokolenia sieci” 4. Wolna kultura prosumpcji a uczestnictwo w kulturze 5. Konwergencja – teoretyczna moda czy popkulturowa (r)ewolucja? 6. Narratologia transmedialna jako nowy paradygmat kreowania i analizowania popkultury 7. Komiks jako (trans)medium kultury 8. Kulturotwórczy wymiar mediów społecznościowych 9. Kultury mediów mobilnych 10. Gra komputerowa jako fenomen ergodyczny 11. O wzrastającym znaczeniu multimedialnych paratekstów 12. Cyfrowy barok jako metafora współczesnej kultury? 13. Immersyjność jako nowy ideał multimedialnej popkultury |
Literatura: |
Brooker, Will, „Using the Force. Creativity, Community and Star Wars Fans”, Nowy Jork 2002, Filiciak, Mirosław, „Media, wersja beta. Film i telewizja w czasach gier komputerowych i Internetu”, Gdańsk 2013, Jenkins, Henry, „Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów”, tł. M. Bernatowicz, M. Filiciak, Warszawa 2007, Johnson, Derek, „Media Franchising. Creative License and Collaboration in the Culture Industries”, Nowy Jork 2013, Martel, Frédéric, „Mainstream. Co podoba się wszędzie na świecie”, tł. K. Sikorska, Warszawa 2011, Reiss, Jon, „Think outside the Box Office”, Austin 2010, Rose, Frank, „The Art of Immersion. How the digital generation is remaking Hollywood, Madison Avenue and the way we tell stories”, Nowy Jork 2011, Siuda, Piotr, „Kultury prosumpcji. O niemożności powstania globalnych i ponadpaństwowych społeczności fanów”, Warszawa 2012 |
Efekty uczenia się: |
K_W01 teoretyczne koncepcje kultury, którą stosuje w perspektywie interdyscyplinarnej K_W02 terminologię oraz koncepcje, dotyczące relacji i procesów zachodzących w kulturze, którą potrafi zastosować do opisu praktyk kulturowych K_W06 zmiany zachodzące we współczesnym życiu kulturalnym oraz narzędzia terminologiczne i koncepcyjne, niezbędne do rozpoznawania, analizowania i interpretowania nowych praktyk kulturowych K_U01 integrować, krytycznie interpretować i twórczo wykorzystywać ujęcia teoretyczne i podejścia badawcze właściwe dla kulturoznawstwa w nietypowych sytuacjach profesjonalnych K_U02 określa znaczenia, oddziaływanie społeczne i miejsce wytworów kultury w procesie historyczno-kulturowym, posługując się odpowiednimi metodami analizy i interpretacji K_K01 pogłębiania kompetencji kulturowych współczesnego człowieka w warunkach komunikacji międzykulturowej, spotkania różnych tradycji i sposobów życia K_K02 wykazywania się aktywnością i inicjatywą w rozwiązywaniu problemów, wynikających ze zmian w kulturze najnowszej |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny 5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.