Proseminarium [03-PRO-31PDL]
Semestr zimowy 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 11
Moodle ID: 286316_11
Przedmiot: | Proseminarium [03-PRO-31PDL] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2018/2019 [2018/SZ]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 11 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Małgorzata Rutkiewicz-Hanczewska | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
A. Gałkowski 2008, Chrematonimy w funkcji kulturowo-użytkowej. Onomastyczne studium porównawcze na materiale polskim, włoskim, francuskim, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. M. Rutkiewicz-Hanczewska 2013, Genologia onimiczna. Nazwa własna w płaszczyźnie motywacyjno-komunikatywnej, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie. M. Rutkiewicz-Hanczewska 2014, Moda w zakresie morfologii współczesnych emporionimów, [w:] Przestrzenie językoznawstwa. Prace dedykowane Profesor Irenie Sarnowskiej-Giefing, pod red. M. Graf, „Poznańskie Spotkania Językoznawcze” 27, s. 135-144. M. Rutkiewicz-Hanczewska 2017, Dyfuzja semantyczna w proprialnej przestrzeni marketingowej, czyli rodzime nazwy odapelatywne w modzie, „Onomastica” LXI/2, s. 413–429. M. Rutkowski 2007, Nazwy własne w strukturze metafory i metonimii. Proces deonimizacji, Olsztyn: Wydawnictwo UWM. M. Rutkowski 2007, Apelatywizacja a deonimizacja. Z rozważań nad zakresem terminów, [w:] Nowe nazwy własne – nowe tendencje badawcze, pod red. A. Cieślikowej, B. Czopek-Kopciuch i K. Skowronek, Kraków: Wydawnictwo PANDIT, s. 63–71. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Od leksyki do semantyki. Nowe słowa, nowe strategie nazywania, nowe wartości Seminarium poświęcone jest zagadnieniom z zakresu głównie leksyki i semantyki: dawnemu i współczesnemu nazewnictwu, powiązaniom między kulturą a nazewnictwem, specyfice wybranych grup nazewniczych, polityce językowej, modzie językowej, zasobom najnowszej polszczyzny. Celem seminarium jest również analiza systemu językowego opisywanego przez pryzmat zaburzeń mowy i języka. 1. Moda językowa, w tym nazewnicza: a. najpopularniejsze imiona, przezwiska, b. charakterystyka współcześnie przyjmowanych nazwisk. 2. Polityka językowa: a. zmiana imion i nazwisk, b. nazwy na pograniczach językowych. 3. Kognitywne podstawy procesów nazywania: a. nazwy własne jako konceptualizacja ludzkiego doświadczenia, b. antropocentryzm w nazwach własnych, c. co mówią nazwy? 4. Tendencje we współczesnym nazewnictwie: a. przezwiska, b. nazwy internetowe (np. blogów, wlogów, witryn internetowych), c. nowe nazwy miejscowe. d. nowe tożsamości – nowe nazwy, 5. Nazewniczy branding: a. nazwy produktów handlowych, b. nazwy firm usługowo-handlowych, c. budowa marki. 6. Język mediów (medionimia): a. analiza tytułów prasowych, audycji radiowych i telewizyjnych, b. słownictwo medialne. 7. Perswazyjna funkcja nazw, funkcje ideologiczne nazw, reklama i nazwy (wartościowanie). 8. Zaburzenia języka i mowy: a. wady wymowy, b. specyfika zaburzeń językowych o podłożu neurologicznym, c. komunikacja werbalna i niewerbalna, d. neurobiologia procesów czytania, pisania. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład, dyskusja |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Wartość merytoryczna przygotowanych preznetacji multimedialnych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.