Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teorie kultury [08-KUDL-TEK] Semestr zimowy 2017/2018
Ćwiczenia, grupa nr 3
Moodle ID: 268759_3

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Teorie kultury [08-KUDL-TEK]
Zajęcia: Semestr zimowy 2017/2018 [2017/SZ] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy piątek, 9:45 - 11:15
sala 12
Szamarzewskiego 89 bl. AB jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 17
Limit miejsc: 13
Zaliczenie: Zaliczenie z notą
Prowadzący: Dorota Jewdokimow
Literatura:

Z. Freud, Kultura jako źródło cierpień, w: Z. Freud, Pisma społeczne, Warszawa 1992, s. 165-227;

S. Tyler, Wprowadzenie do metod antropologii kognitywnej, w: Amerykańska antropologia kognitywna, M. Buchowski (red.), Warszawa 1993;

C. Geertz, Wpływ pojęcia kultury na pojęcie człowieka, w: C. Geertz, Interpretacja kultur, przeł. M.M. Piechaczek, Kraków 2005; J.

Kmita, Późny wnuk filozofii. Wprowadzenie do kulturoznawstwa, Poznań 2007; J. Łotman, B. Uspienski, O semiotycznym mechanizmie kultury, przeł. J. Faryno, w: Semiotyka kultury, wybór i opracowanie E. Janusz, M. R. Mayerowa, Warszawa 1977, s. 147-170.;

U. Hannerz, Skreolizowany świat, w: Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje, M. Kempny E. Nowicka (red.), Warszawa 2004, s. 284-298.;

P. Bourdieu, Męska dominacja, Warszawa 2004, s. 15-63.;

M. Foucault, Czym jest Oświecenie?, w: M. Foucault, Filozofia, historia, polityka, Warszawa 2000, s. 276-293.;

R. Rorty, Nauka jako solidarność, w: R. Rorty, Obiektywność, relatywizm i prawda, Warszawa 1999, s. 55-69.

Zakres tematów:

1) Psychoanalityczna teoria kultury;

2) Antropologia kognitywna;

3) Pojęcie kultury w jej związkach z pojęciem człowieka;

4) Semiotyczna teoria kultury;

5) Społeczno-regulacyjna koncepcja kultury;

6) Koncepcja krolizacji kultury;

7) Opis kultury w ramach opozycji męskości i kobiecości;

8) Kultura według M. Foulcaulta;

9) Kultura w ujęciu neopragmatycznym.

Metody dydaktyczne:

Konwersatorium.

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium pisemne.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)