Teorie kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 08-KUDL-TEK |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.9
|
Nazwa przedmiotu: | Teorie kultury |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty dla 5 semestru Kulturoznawstwa I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | kulturoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Zapoznanie się z klasycznymi teoriami kultury, ich wzajemnymi powiązaniami, a także podejściem krytycznym to tych teorii. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Zaliczenie 1. i 2. roku studiów lic. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Lektorium IK. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Konwersatorium |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 2 |
Pełny opis: |
Teoria kultury a kultura - zagadnienia podstawowe. Przedstawienie i analiza wybranych, klasycznych teorii kultury. Problematyzowanie pojęcia kultury, w tym odnoszenie teorii do praktyki. Krytyka teorii kultury. |
Literatura: |
Z. Freud, Kultura jako źródło cierpień, w: Z. Freud, Pisma społeczne, Warszawa 1992, s. 165-227; S. Tyler, Wprowadzenie do metod antropologii kognitywnej, w: Amerykańska antropologia kognitywna, M. Buchowski (red.), Warszawa 1993; C. Geertz, Wpływ pojęcia kultury na pojęcie człowieka, w: C. Geertz, Interpretacja kultur, przeł. M.M. Piechaczek, Kraków 2005; J. Kmita, Późny wnuk filozofii. Wprowadzenie do kulturoznawstwa, Poznań 2007; J. Łotman, B. Uspienski, O semiotycznym mechanizmie kultury, przeł. J. Faryno, w: Semiotyka kultury, wybór i opracowanie E. Janusz, M. R. Mayerowa, Warszawa 1977, s. 147-170.; U. Hannerz, Skreolizowany świat, w: Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje, M. Kempny E. Nowicka (red.), Warszawa 2004, s. 284-298.; P. Bourdieu, Męska dominacja, Warszawa 2004, s. 15-63.; M. Foucault, Czym jest Oświecenie?, w: M. Foucault, Filozofia, historia, polityka, Warszawa 2000, s. 276-293.; R. Rorty, Nauka jako solidarność, w: R. Rorty, Obiektywność, relatywizm i prawda, Warszawa 1999, s. 55-69. |
Efekty uczenia się: |
Student potrafi: (1) rozpoznawać różne podejścia teoretyczne w odniesieniu do kultury i rekonstruować ich założenia, (2) odnosić teorie kultury do praktyki badań nad kulturą w zakresie ujmowania zjawisk i wytworów, (3) krytycznie odnosić się do różnych propozycji i koncepcji teoretycznych w zakresie przedmiotu, w tym formułować własne stanowisko w omawianych kwestiach. |
Metody i kryteria oceniania: |
Referat na ocenę i kolokwium pisemne |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.