Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Filozofia nauki z elementami naukoznawstwa 08-ZWDL-FNN
Semestr zimowy 2015/2016
Zajęcia laboratoryjne, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Filozofia nauki z elementami naukoznawstwa 08-ZWDL-FNN
Zajęcia Semestr zimowy 2015/2016 (2015/SZ) (zakończony)
Zajęcia laboratoryjne (LAB), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy poniedziałek, 9:45 - 11:15
sala 105
Szamarzewskiego 89 bl. D jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 6
Limit miejsc: 20
Zaliczenie: Zaliczenie z notą
Prowadzący: Radosław Kazibut
Literatura:

FILOZOFIA NAUKI, J.SUCH, M. SZCZEŚNIAK, WYDAWNICTWO NAUKOWE

UAM, POZNAŃ 1997

• Filozofia a nauka. Zarys encyklopedyczny, (red.) Wrocław, 1987

• Hajduk Z., Ogólna metodologia nauk, Lublin 2001

• Hajduk Z., Metodologia nauk przyrodniczych, Lublin 2002

• Heller M., Filozofia przyrody. Zarys historyczny, Kraków 2007

• Krajewski W., Prawa nauki. Przegląd zagadnień metodologicznych i filozoficznych, Książka i Wiedza, Warszawa 1998

• Sady W., Spór o racjonalność naukową. Od Poincarégo do

Zakres tematów:

Jak możliwa jest filozofia w nauce?

Patologia czy konieczność? Społeczne i etyczne kontrowersje w nauce.

Wrogowie i obrończy nauki.

Sztuka badań eksperymentalnych: nauki przyrodnicze a społeczne.

Luminarze nauki. Geniusz i szaleństwo.

Metody dydaktyczne:

prezentacja materiałów multimedialnych, analiza i dyskusja nad postawionymi problemami, praca zespołowa, prezentacja i dyskusja na przygotowanymi przez studentów case studies.

Metody i kryteria oceniania:

ZASADY ZALICZENIE ĆWICZEŃ

1. Obecność na zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność nieusprawiedliwiona)

2. Aktywne uczestnictwo w zajęciach (w prowadzonych dyskusjach i analizach)

3. Samodzielne przygotowanie studium przypadku wpływu determinant pozapoznawczych na rozwój wiedzy naukowej

Kryteria oceny projektu:

- oryginalność przygotowanego przypadku z dziejów nauki (30%)

- głębia analizy, stopień rozpisania problemów i zagadnień (45%)

- opracowanie literatury w oparciu o którą przygotowane zostało studium przypadku (20%)

- autoprezentacja projektu (5%)

Kryteria ogólne

zgodność językowa/znaczeniowa wypowiedzi pisemnej z językiem stosowanym na zajęciach i literaturze fachowej; rozumienia pojęć; spójność i kompletność tekstu; samodzielność przygotowania studium; operowanie wiedzą/informacją w kontekście macierzystym ("głębia" poznawcza); metodycznie prowadzona/systematyczna argumentacja; liczba przykładów; nakład pracy włożonej w wykonanie zadania, staranność; przebieg rozumowania (spójność, kompletność, uproszczenia)

Ocena pozytywna od 60%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.