Filozofia nauki z elementami naukoznawstwa [08-ZWDL-FNN]
Semestr zimowy 2015/2016
Zajęcia laboratoryjne,
grupa nr 1
Moodle ID: 203491_1
Przedmiot: | Filozofia nauki z elementami naukoznawstwa [08-ZWDL-FNN] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2015/2016 [2015/SZ]
(zakończony)
Zajęcia laboratoryjne [LAB], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 6 |
Limit miejsc: | 20 |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Prowadzący: | Radosław Kazibut |
Literatura: |
FILOZOFIA NAUKI, J.SUCH, M. SZCZEŚNIAK, WYDAWNICTWO NAUKOWE UAM, POZNAŃ 1997 • Filozofia a nauka. Zarys encyklopedyczny, (red.) Wrocław, 1987 • Hajduk Z., Ogólna metodologia nauk, Lublin 2001 • Hajduk Z., Metodologia nauk przyrodniczych, Lublin 2002 • Heller M., Filozofia przyrody. Zarys historyczny, Kraków 2007 • Krajewski W., Prawa nauki. Przegląd zagadnień metodologicznych i filozoficznych, Książka i Wiedza, Warszawa 1998 • Sady W., Spór o racjonalność naukową. Od Poincarégo do |
Zakres tematów: |
Jak możliwa jest filozofia w nauce? Patologia czy konieczność? Społeczne i etyczne kontrowersje w nauce. Wrogowie i obrończy nauki. Sztuka badań eksperymentalnych: nauki przyrodnicze a społeczne. Luminarze nauki. Geniusz i szaleństwo. |
Metody dydaktyczne: |
prezentacja materiałów multimedialnych, analiza i dyskusja nad postawionymi problemami, praca zespołowa, prezentacja i dyskusja na przygotowanymi przez studentów case studies. |
Metody i kryteria oceniania: |
ZASADY ZALICZENIE ĆWICZEŃ 1. Obecność na zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność nieusprawiedliwiona) 2. Aktywne uczestnictwo w zajęciach (w prowadzonych dyskusjach i analizach) 3. Samodzielne przygotowanie studium przypadku wpływu determinant pozapoznawczych na rozwój wiedzy naukowej Kryteria oceny projektu: - oryginalność przygotowanego przypadku z dziejów nauki (30%) - głębia analizy, stopień rozpisania problemów i zagadnień (45%) - opracowanie literatury w oparciu o którą przygotowane zostało studium przypadku (20%) - autoprezentacja projektu (5%) Kryteria ogólne zgodność językowa/znaczeniowa wypowiedzi pisemnej z językiem stosowanym na zajęciach i literaturze fachowej; rozumienia pojęć; spójność i kompletność tekstu; samodzielność przygotowania studium; operowanie wiedzą/informacją w kontekście macierzystym ("głębia" poznawcza); metodycznie prowadzona/systematyczna argumentacja; liczba przykładów; nakład pracy włożonej w wykonanie zadania, staranność; przebieg rozumowania (spójność, kompletność, uproszczenia) Ocena pozytywna od 60% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.