Filozofia nauki z elementami naukoznawstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 08-ZWDL-FNN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Filozofia nauki z elementami naukoznawstwa |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty dla 3 semestru zarządzania wiedzą |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Filozofia, - specjalność: Zarządzanie wiedzą |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Przekazanie wiedzy na temat: 1. Rodzajów wiedzy i znaczenia pojęcia nauki, 2. Głównych działów nauki (współczesne klasyfikacje nauk), 3. Metod stosowanych w nauce, 4. Głównych determinantów rozwoju wiedzy naukowej, 5. Znaczenia pojęć: nauka, protonauka, paranauka, pseudonauka (definicje i przykłady historyczne), 6. Etycznych aspektów praktyki badawczej 7. Relacji łączących naukę z poszczególnymi dziedzinami techniki, 8. Społecznego znaczenia praktyki naukowo-badawczej i wytworów nauki. |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | - zajęcia prowadzone w w formie tradycyjnej |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Podstawowa wiedza z zakresu logiki |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Kontakt z prowadzącym |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | - wykład, - dyskusja, - prezentacja materiałów audio-video |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 pkt ECTS |
Skrócony opis: |
Zadaniem wykładu jest omówienie podstawowych zagadnień z zakresu filozofii nauki i naukoznawstwa. W trakcie zajęć omawiane są i analizowane wybrane problemy praktyki naukowej oraz najważniejsze współczesne doktryny metodologiczne. Treści prezentowane i dyskutowane w trakcie wykładów wiążą się zagadnieniami metodologicznymi, epistemologicznymi i logicznymi. |
Pełny opis: |
1. Pojęcie wiedzy i rodzaje wiedzy racjonalnej, 2. Pojęcie nauki i podział nauk, - klasyfikacje historyczne (od Arystotelesa do F. Engelsa), - współczesne podziały nauk, 3. Pojęcie metody naukowej, - metody stosowane w nauce, 4. Redukcjonizm i unifikacjonizm w nauce, 5. Determinanty rozwoju nauki, - determinanty wewnętrzne i stanowisko internalizmu, - determinanty zewnętrzne i stanowisko eksternalizmu, 6. Pojęcie eksperymentu naukowego - perspektywa metodologiczna, - perspektywa historyczna, 7. Zagadnienia etyczne w nauce, - charakterystyka problemu, - etyka eksperymentu naukowego, 8. Charakterystyka wybranych orientacji metodologicznych: - filozofia nauki F. Bacona, - podejście kantowskie, - neopozytywizm, konwencjonalizm, energetyzm - filozofia nauki K. R. Poppera, - filozofia nauki I. Lakatosa, - orientacja historyczno socjologiczna - L. Fleck,T. Kuhn, - nowy eksperymentalizm |
Metody i kryteria oceniania: |
- egzamin końcowy (egzamin ustny w oparciu o listę pytań) |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.