(in Polish) Bioetyka
General data
Course ID: | 22-FUFA-BIO |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Bioetyka |
Organizational unit: | Faculty of Philosophy |
Course groups: |
(in Polish) Fakultety na filozofii II stopnia (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych (in Polish) Przedmioty na Wydziale Filozoficznym Wykład fakultatywny |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Module type: | elective |
Major: | (in Polish) Filozofia (specjalność: Filozofia, Komunikacja Społeczna, Etyka) |
Cycle of studies: | 2nd cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Celem zajęć jest przekazanie podstawowej wiedzy bioetycznej – uwzględniającej bioetykę medyczną oraz etykę środowiskową – drugiej połowy XX wieku oraz dwóch pierszych dziesięcioleci wieku XXI – we wskazaniu na filozoficzny, niezbywalny charakter wielu zagadnień oraz na kontynuację wielu refleksji z lat 80.-90.-tych XX w. debacie bieżącej. Studenci poznają problematykę etyki medycznej i bioetycznych kodeksów medycznych oraz środowiskowych/ekologicznych. Zaprezentowane będą kazusy i sytuacje dylematu moralnego dyskutowane w literaturze przedmiotu jako wzorcowe oraz te najnowsze, z ostatnich 10 lat. |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) Bez e-learningu |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Nie ma żadnych wymagań wstępnych poza bardzo dobrą znajomością języka polskiego oraz podstawową (A2/B1) znajomością języka angielskiego. |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Wszystkie materiały (w tym prezentacje z wykładów) są przesyłane Studentom - używana jest przy tym wyłącznie poczta uczelniana! |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) wykład, wykład konwersatoryjny, praca z tekstem (heureza, interpretacja, recepcja), w tym analiza kazusów bioetycznych, praca w grupach, burza mózgów typu 2x4x8 |
Short description: |
(in Polish) Wykład prezentuje transdyscyplinarną perspektywę bioetyczną: aksjologia, etyka ogólna, etyka zawodowa, etyka środowiskowa, filozofia prawa, filozofia społeczna i filozofia polityczna. Bioetyka jest zatem wykładana jako interdyscyplinarna dziedzina wiedzy. Zającia prowadzone są w formie bloku – 210 min. co dwa tygodnie. Dzięki temu w wykład włączone są inne metody pracy – analiza tekstu źródłowego, panel dyskusyjny, materiał video, praca w grupach, dyskusja. |
Full description: |
(in Polish) Problematyka poszczególnych bloków tematycznych: 1. Status i dylematy bioetyki jako dziedziny interdyscyplinarnej – wykład pierwszy, wprowadzający 2. Podstawy etyki biomedycznej – 5 wykładów 3. Etyka wobec medycyny XXI w. – 2 wykłady 4.Bionika i bio art – 1 wykład 5.Podstawy etyki środowiskowej – 4 wykłady 6.Postęp cywilizacyjny a społeczeństwo światowego ryzyka. Antropocen – 2 wykłady |
Bibliography: |
(in Polish) Baza kazusów bioetycznych z opracowaniem K.Szewczyna: Interdyscyplinarne Centrum Etyki UJ: http://bazy.incet.uj.edu.pl/dzialy.php?l=pl&i=388&p=31&m=27&z=0&kk=1 (dostęp: 30.09.2018) „Ekologia. Przewodnik Krytyki Politycznej”, Warszawa 2009. „Ethos” – nr 102, kwiecień-czerwiec 2013; tytuł numeru: Nasi „bracia mniejsi”, Lublin 2013. S. Bednarz (red.), Etyczne aspekty transplantacji, Kraków 2009. R. Braidotti, Po człowieku, tłum. J. Bednarek, PWN, Warszawa 2014. M.Bogaczyk-Vormayr, Botanical Microphotography in the Perspective of the Philosophy of Culture, “Ethics in Progress”, Vol. 10 (2019). No. 2, W. Chańska, J. Różyńska (red.), Bioetyka, Warszawa 2013. B.Chyrowicz, Bioetyka. Anatomia sporu, Kraków 2015. J.S. Foer, Zjadanie zwierząt, tłum. D.Dymińska, Warszawa 2013. W. Galewicz (red.), Wokół śmierci i umierania, Kraków 2009. J.Habermas, Przyszłość natury ludzkiej. Czy zmierzamy do eugeniki liberalnej?, tłum. M. Łukasiewicz, Warszawa 2003. J.Hartman, Czym jest bioetyka?, https://biotechnologia.pl/informacje/czym-jest-dzisiaj-bioetyka-jan-hartman,11973 (dostęp: 30.09.2018). P.Singer et J.Mason, Etyka a to, co jemy, tłum.E.Lazari, Warszawa 2012. P.Singer, Jeden świat. Etyka globalizacji, tłum. C.Cieśliński, Warszawa 2006. M.Soniewicka, Transhumanizm: kilka uwag na temat filozoficznych źródł sporu o ideę biomedycznego ulepszania moralnego, „Ethics in Progress”, vol. 6 (2015). No. 1, p. 38-55: https://www.elearning.amu.edu.pl/wns/pluginfile.php/21310/mod_resource/content/1/Soniewicka.pdf (dostęp: 30.09.2018).
|
Learning outcomes: |
(in Polish) 1. Studenci rozumieją interdyscyplinarną specyfikę dziedziny wiedzy jaką jest bioetyka. 2. Studenci potrafią sklasyfikować argumentację bioetyczną na dowolny temat (prawo do aborcji, klauzula sumienia, prawo pacjenta do informacji, paternalizm lekarski, samobójstwo wspomagane niemedycznie itd.) według stanowisk wiodących w debacie bioetycznej (np. utylitaryzm, etyka chrześcijańska, etyka eudajmonistyczna, etyka perfekcjonalistyczna itd.) 3.Studenci znają historyczny przebieg zmiany ustawodawstwa - w co najmniej dwóch europejskich krajach oraz w USA - dotyczącego ochrony życia poczętego i prawa do jego przerwania 4. Studenci znają historyczny przebieg zmiany ustawodawstwa dotyczącego ochrony życia pacjenta i prawa do odstąpienia od leczenia lub przerwania życia pacjenta (USA, Japonia, co najmniej dwa kraje europejskie). 5.Studenci potrafią zdefiniować terapię uporczywą, stan terminalny, opiekę paliatywną, eutanazję bierną, eutanazję czynną, samobójstwpo wspomagane medycznie oraz samobójstwo wspomagane niemedycznie. 6. Studenci znają aktualne polskie ustawodawstwo dotyczące transplantologii, aborcji, badań prenatalnych, opieki paliatywnej, ochrony praw pacjenta w stanie wegetatywnym. 7.Studenci znają stanowisko tzw. Wielkich Religii w kwestii medycznej definicji śmierci (tj. śmierci mózgu) oraz transplantologii. 8. Studenci rozumieją rozróżnienie pomiędzy Biokonserwatyzmem a Transhumanizmem i potrafią podać zarys historyczny jak i tematyczną definicję obu stanowisk. 9.Studenci znają podstawowe założenia posthumanizmu, alterity studies i krytyki antropocenu. 10.Studenci rozumieją specyfikę badań na gruncie bioniki, potrafią wskazać kilka przykładów odkryć na tym polu 11.Studenci poznali przykłady bio artu w jego wymiarze artystycznym, proekologicznym i naukowym. 12.Studenci znają historię kształtowania się tematyki praw zwierząt i ochrony środowiska naturalnego w obrębie dwudziestowiecznej etyki środowiskowej oraz stanowiska wiodące współcześnie w tej subdyscyplinie filozoficznej. 13.Studenci rozumieją usytuowanie w obszarze „Bioetyki XXI” zagadnień z obszaru: bioetyki medycznej, etyki środowskowej, etyk zawodowych, filozofii kultury, filozofii polityki, antopologii filozoficznej 14.Studenci potrafią wykorzystać zdobyte informacje, wykazują gotowość do podejmowania działań inspirowanych zdobytą wiedzą. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Studenci przystępują do zaliczenia ustnego (zaliczenie z notą). Obowiązuje ich przygotowanie jednego wybranego zagadnienia (z listy ok. 10). Kryteria ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): Ocena bardzo dobra na zaliczeniu. dobry plus (+db; 4,5): Ocena dobry plus na zaliczeniu . dobry (db; 4,0): Ocena dobra na zaliczeniu. dostateczny plus (+dst; 3,5): Ocena dostateczny plus na zaliczeniu. dostateczny (dst; 3,0): Ocena dostateczna na zaliczeniu. niedostateczny (ndst; 2,0): Student/ka albo (1) nie przystąpił/a do egzaminu i nie odpowiedział/a na mailowe zapytania o przyczynę nieobecności i braku informacji, tj. nie usprawiedliwił/a swej nieobecności, albo (2) był/a nieprzygotowana z zagadnień wybranych z ich oficjalnej listy – zarówno w pierwszym, jak i drugim terminie egzaminu. |
Practical placement: |
(in Polish) Nie dotyczy |
Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Navigate to timetable
MO WYK
TU W TH FR |
Type of class: |
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Małgorzata Bogaczyk-Vormayr | |
Group instructors: | Małgorzata Bogaczyk-Vormayr | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
lecture - Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.