Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Psychological Antropology

General data

Course ID: 22-FUFA-ANP
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Psychological Antropology
Name in Polish: Antropologia psychologiczna
Organizational unit: Faculty of Philosophy
Course groups: (in Polish) Fakultety na filozofii II stopnia
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
(in Polish) Przedmioty na Wydziale Filozoficznym
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Cycle of studies:

2nd cycle

Module learning aims:

(in Polish) (1) Zapoznanie się ze wszystkimi znaczącymi koncepcjami antropologicznymi, jakie wypracowano w XX wieku wraz z rozwojem psychologii i psychoterapii;

(2) Zrozumienie założeń oraz konsekwencji podstawowych paradygmatów psychologicznych, nie tylko w aspekcie teoretycznym, ale także praktyki społecznej;

(3) Dostrzeżenie i określenie ścisłej zależności między psychologicznymi obrazami człowieka a nowożytnymi antropologiami filozoficznymi;

(4) Zdobycie umiejętności rozumienia i krytycznego dyskutowania klasycznych tekstów psychologicznych;

(5) Zrozumienie dwustronnej zależności pomiędzy rozwojem teorii i praktyk psychologicznych a zmianami społeczno-kulturowymi w społeczeństwach zachodnich od XIX wieku, a także krytyczno-społecznego potencjału psychologii.

Year of studies (where relevant):

Year 2

Short description: (in Polish)

Wykład jest wprowadzeniem w najważniejsze psychologiczne paradygmaty i koncepcje człowieka wypracowane w XIX i XX wieku, ze szczególnym uwzględnieniem ich filozoficznych założeń i konsekwencji. Krytycznie dyskutowane są filozoficzno-antropologiczne komponenty tych koncepcji oraz ich historyczno-społeczny kontekst. Podczas wykładu szczegółowo omawiane są kanoniczne teksty dwudziestowiecznej psychologii, które znacząco wpłynęły również na inne dziedziny humanistyki, w tym zwłaszcza na filozofię.

Full description: (in Polish)

Program zajęć:

(1) Historyczne kształtowanie się psychologii jako dyscypliny i narodziny pierwszych paradygmatów badań w XIX wieku. Psychologia XIX-wieczna w relacji do filozofii pokantowskiej, psychiatrii, neurologii i rozwoju nauk biologicznych;

(2) Program Wundta i odpowiedzi na jego realizację (Brentano, gestaltyzm). Narodziny psychopatologii: problem nerwic i nieświadomości, Salpêtrière, Charcot i Janet, kontrowersje wokół histerii. Freud, Breuer i początki psychoanalizy;

(3) Teoria Freuda i psychoanaliza jako antropologia. Freudowska interpretacja kultury i popędowa teoria symbolizacji. Miejsce psychoanalizy w XX-wiecznej humanistyce;

(4) Przeobrażenie antropologii psychoanalitycznej – Carl G. Jung. Teoria nieświadomości zbiorowej i archetypów. Jungowska psychologia religii, psychologia kultury i teoria symbolu;

(5) Psychologia społeczno-kulturowa po szkole frankfurckiej. Erich Fromm, psychologia faszyzmu i psychologia w obliczu przemian ekonomiczno-kulturowych na Zachodzie. Psychologia alienacji, seksualność i psychopatologia w społeczeństwach nowoczesnych;

(6) Paradygmat behawiorystyczny jako antropologia. Procesy poznawcze i motywacyjne w ujęciu behawiorystycznym;

(7) Psychologia humanistyczna i egzystencjalna – paradygmat, kierunki, historyczne tło rozwoju, filozoficzne inspiracje. Psychoterapia humanistyczna (C. Rogers, R. May) na tle przemian społeczno-kulturowych 2. poł. XX w.;

(8) Paradygmat poznawczy w psychologii i jego powiązanie z badaniami kognitywnymi oraz rozwojem neuronauki.

Bibliography: (in Polish)

Zygmunt Freud, "Kultura jako źródło cierpień", Warszawa 1992.

Zygmunt Freud, "Totem i tabu. Kilka zgodności w życiu psychicznym dzikich i neurotyków", Warszawa 1997.

Carl Gustav Jung, "Psychologia a religia", Warszawa 1995.

Erich Fromm, "Ucieczka od wolności", Warszawa 1998.

Herbert Marcuse, "Eros i cywilizacja", Warszawa 1998.

Burrhus Skinner, "Poza wolnością i godnością", Warszawa 1978.

Burrhus F. Skinner, "Pół wieku behawioryzmu", [w:] T.W. Wann (red.), "Behawioryzm i fenomenologia. Różne ujęcia współczesnej psychologii", Kraków 2002, s. 99-121.

Carl R. Rogers, "W stronę nauki o osobie", [w:] T.W. Wann (red.), "Behawioryzm...", dz. cyt., s. 135-161.

Rollo May, "Miłość i wola", Warszawa 1978.

Józef Kozielecki, "Koncepcje psychologiczne człowieka", Warszawa 1977.

George S. Brett, "Historia psychologii", Warszawa 1969.

Calvin S. Hall, Gardner Lindzey, "Teorie osobowości", Warszawa 2001.

Bartłomiej Dobroczyński, "Ciemna strona psychiki. Geneza i historia idei nieświadomości", Kraków 2001.

Eli Zaretsky, "Sekrety duszy. Społeczna i kulturowa historia psychoanalizy", Warszawa 2009.

Bernard Korzeniewski, "Od neuronu do (samo)świadomości", Warszawa 2005.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu zajęć student:

(1) rozróżnia, klasyfikuje i definiuje podstawowe paradygmaty psychologiczne wypracowane w XIX-XX w., wskazuje ich specyfikę i fundamentalne założenia filozoficzne, rozpoznaje relacje między nimi i potrafi wskazać zbieżności oraz sprzeczności;

(2) rozpoznaje i krytycznie omawia konsekwencje założeń przyjmowanych przez rozmaite antropologie psychologiczne, wskazuje ich zalety, słabości, oryginalność bądź zależność; dostrzega związki z nowożytnymi antropologiami filozoficznymi, rozpoznaje historyczne korzenie głównych idei psychologicznych;

(3) swobodnie posługuje się podstawową terminologią głównych teorii psychologicznych, czyta ze zrozumieniem wybrane, klasyczne teksty psychologii;

(4) rozpoznaje dwustronną zależność między ewolucją teorii psychologicznych a przemianami społeczno-kulturowymi na Zachodzie, ma świadomość zależności między rozwojem psychologicznych obrazów człowieka a rozwojem społeczeństw;

(5) przedstawia kierunki rozwoju głównych paradygmatów psychologicznych w kontekście ich wewnętrznych problemów oraz słabości teoretycznych;

(7) potrafi dyskutować o wpływie psychologicznych obrazów człowieka na kulturę i naukę XX wieku, analizuje wpływ teorii psychologicznych i psychoterapii na praktyki społeczne i samorozumienie społeczeństw Zachodu.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

ocenianie znajomości tekstu, przebiegu dyskusji, zdobytej cząstkowej wiedzy oraz charakteru argumentacji

zaliczenie ustne – całościowe sprawdzenie wiedzy przez zadanie pytań szczegółowych oraz problemowych z zakresu dyskutowanego materiału

Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)

Time span: 2020-10-01 - 2021-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Marek Woszczek
Group instructors: Marek Woszczek
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
lecture - Graded credit

Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-02-23
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Marek Woszczek
Group instructors: Marek Woszczek
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
lecture - Graded credit
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-2 (2024-05-20)