Widowiska kulturowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-WK-21WDL |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.3
|
Nazwa przedmiotu: | Widowiska kulturowe |
Jednostka: | Katedra Teatru i Sztuki Mediów |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | wiedza o teatrze |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: Zajęcia mają na celu przybliżenie współczesnych sposobów pojmowania różnych typów praktyk widowiskowych oraz zapoznanie studentek i studentów z kategoriami opisowymi i interpretacyjnymi stosowanymi przez antropologię widowisk i performatykę w badaniach widowisk kulturowych (cultural performances). Głównym zadaniem konwersatorium jest pogłębienie rozumienia przemian dokonujących się we współczesnej kulturze, zdominowanej przez kod wizualny. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Biblioteka Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej, Biblioteka Główna UAM oraz strona: http://grzeg.home.amu.edu.pl/?page_id=2466. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Lektura indywidualna, wprowadzenie teoretyczne do dyskusji, dyskusja w grupie, prezentacja materiałów audiowizualnych, prezentacja mulitimedialna. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 2 |
Skrócony opis: |
W ramach zajęć przedstawione zostaną pojęcia służące do badań różnych typów widowisk kulturowych (cultural performances), funkcjonujących w kontekstach polskim, europejskim i światowym. Studentki i studenci uczyć się będą posługiwania narzędziami stosowanymi w badaniach widowisk kulturowych na gruncie antropologii widowisk i performatyki. Opiszą, zanalizują i zinterpretują wybrane przez siebie współczesne widowisko kulturowe. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone są przybliżeniu współczesnych sposobów pojmowania różnego typu praktyk widowiskowych oraz zapoznaniu studentek i studentów z kategoriami opisowymi i interpretacyjnymi stosowanymi przez antropologię widowisk i performatykę w badaniach widowisk kulturowych (cultural performances). Głównym zadaniem konwersatorium jest pogłębienie rozumienia przemian dokonujących się we współczesnej kulturze, zdominowanej przez kod wizualny. Na zajęciach poruszane są zagadnienia dotyczące społeczno-kulturowych uwarunkowań widowiskowości i performatywności oraz konstruowania i potwierdzania tożsamości za pomocą widowisk. Antropologiczny wymiar zajęć wyraża się w skupieniu na somatyczności jako podstawowej kategorii poznawczej. Oprócz dyskusji poświęconych omawianym zagadnieniom, studentki i studenci przygotowują pod opieką prowadzącego referaty ilustrowane dotyczące współczesnych praktyk widowiskowych i wiążących się z nimi kwestii teoretycznych, a także piszą pracę analityczno-interpretacyjną poświęconą wybranemu przez siebie widowisku współczesnemu. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Literatura obowiązkowa: Diana Taylor, Performans, tłum. Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera, Kraków 2018. Naomi Klein, Nie to za mało. Jak stawić opór polityce szoku i stworzyć świat, jakiego nam trzeba, przeł. Marek Jedliński, Warszawa 2018. Performatyka. Terytoria, pod red. Ewy Bal i Dariusza Kosińskiego, Kraków 2017. Dariusz Kosiński, Performatyka w(y)prowadzenia, Kraków 2016. Literatura uzupełniająca: Marvin Carlson, Performans, przeł. Edyta Kubikowska, red. nauk. wyd. pol. Tomasz Kubikowski, Warszawa 2015. (Wyd. I – 2007). Dobrochna Ratajczakowa, Galeria gatunków widowiskowych, teatralnych i dramatycznych, Poznań 2015. Performance Studies. Sources and Perspectives / Performatyka: źródła i perspektywy, pod red. Juliusza Tyszki, Poznań 2014. Performans, performatywność, performer. Próby definicji i analizy krytyczne, pod red. Ewy Bal i Wandy Świątkowskiej, Kraków 2013. Jacek Wachowski, Performans, Gdańsk 2011. Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, wyd. 2, oprac. Agata Chałupnik, Wojciech Dudzik, Mateusz Kanabrodzki, Leszek Kolankiewicz, wstęp i red. Leszek Kolankiewicz, Warszawa 2010. (Wyd. I – 2005). Rytuał. Dramat. Święto. Spektakl. Wstęp do teorii widowiska kulturowego, pod red. Johna J. MacAloona, przeł. Katarzyna Przyłuska-Urbanowicz, Warszawa 2010. Richard Schechner, Performatyka: wstęp, przeł. Tomasz Kubikowski, red. przekł. Marcin Rochowski, Wrocław 2006. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się osoba studiująca potrafi: - definiować i rozpoznawać typy widowisk kulturowych, - posługiwać się aparatem pojęciowym stosowanym w badaniach widowisk kulturowych, - samodzielnie opisywać, analizować i interpretować widowiska kulturowe, korzystając z narzędzi antropologii widowisk i performatyki. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość głównych kierunków refleksji nad widowiskami kulturowymi, umiejętność formułowania samodzielnych i pogłębionych opinii. dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami. dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsze umiejętności, niższa zdolność krytycznego porównania poszczególnych koncepcji, ograniczony sposób formułowania oryginalnych konkluzji. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach nad widowiskami kulturowymi, zadowalająca umiejętność krytycznego porównania poszczególnych form. dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach nad widowiskami kulturowymi. niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach nad widowiskami kulturowymi. Obecność na zajęciach i ocena: a) obecność na zajęciach jest obowiązkowa, b) nie dopuszcza się nieobecności nieusprawiedliwionych, c) w przypadku nieusprawiedliwionego opuszczenia zajęć student/ka zobowiązany/a jest do zaliczenia materiału, który omawiany był na tych właśnie zajęciach, na konsultacjach. Ocenie podlega: a) postawa studentki/studenta w trakcie zajęć (tzn. punktualność, przygotowanie na zajęcia, aktywność, gotowość do podjęcia współpracy oraz do udziału w dyskusjach), b) poziom referatu prezentującego wybraną partię materiału, c) poziom wypowiedzi w ramach zaliczenia ustnego przeprowadzanego na zakończenie pierwszego semestru zajęć, d) poziom pracy zaliczeniowej poświęconej jednej ze współczesnych form widowiskowych i przedstawianej na zakończenie zajęć. W pierwszym semestrze studentki i studenci zobowiązani są do przygotowania referatu i do zaliczenia materiału w formie ustnej. W drugim podstawę zaliczenia (oprócz obecności i udziału w dyskusjach) stanowi praca zaliczeniowa poświęcona jednej ze współczesnych form widowiskowych. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Krawczak | |
Prowadzący grup: | Joanna Ostrowska, Juliusz Tyszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Joanna Ostrowska, Juliusz Tyszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Joanna Ostrowska, Juliusz Tyszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.