Performans medialny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-PM-11MDM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Performans medialny |
Jednostka: | Katedra Teatru i Sztuki Mediów |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Media Interaktywne i Widowiska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | - zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami dotyczącymi performansów medialnych i ich związku z życiem społecznym i kulturowym; - uporządkowanie wiedzy na temat poszczególnych odmian performansów, a także: performatywności, performatyki, performowania itd. - doskonalenie umiejętności porozumiewania się z ekspertami z dziedziny współczesnej estetyki artystycznej |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | IV rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie dotyczy |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | brak |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | materiały udostępniane przez prowadzącego |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład problemowy, metoda analizy przypadków, dyskusja w grupie, Praca z tekstem, demonstracje wideo |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 4 |
Skrócony opis: |
Performans medialny jako przedmiot badań performatywnych. Odmiany, gatunki, formy performansów medialnych. Strategie odbioru. Główne dyskusje dotyczące performansów medialnych. |
Pełny opis: |
Co to jest performans? Performanse w przestrzeni nowych mediów elektronicznych Odmiany i gatunki performansów medialnych Symulakry Kultura medialna i zmysły Kultura konwergencji Koncepcje komunikacji medialnej Performans cyfrowy Fotografia Dźwięk jako performans medialny |
Literatura: |
P. Auslander, Performance in a mediatized culture. New York 1999. J. Baudrillard, Symulakry i symulacja, tłum. S. Królak. Warszawa 2005. M. Carlson, Performans, tłum. E.T. Kubikowscy. Warszawa 2007. S. Dixon, Digital Performance. London. 2007 R. Goldberg, Performance Art. From Futurism to the Present. New York 2001. H. Jenkins, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, tłum. M. Bernatowicz, M. Filiciak. Warszawa 2007. A. Jelewska, Sensorium. Poznań 2012. R. Schechner, Performatyka. Wstęp, tłum. T. Kubikowski. Wrocław 2006. J. Wachowski, Performans. Gdańsk 2011. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: - rozpoznać znaczenie przemian kulturowych, które zachodzą między tradycyjnymi i współczesnymi odmianami sztuk widowiskowych - wyjaśnić rolę nowych strategii komunikacyjnych (w szczególności nowych mediów elektronicznych) w konstruowaniu performansów - scharakteryzować różne rodzaje performansów medialnych oraz dokonać ich podstawowej analizy i interpretacji w mowie i piśmie - przygotować dyskusję na temat ważnych zjawisk dotyczących współczesnej kultury medialnej - przygotować i przedstawić prezentację o tematyce teoretycznej, dotyczącą wybranej odmiany performansu medialnego - zająć stanowisko w dyskusji na temat problemów współczesnego społeczeństwa, rynku artystycznego i medialnego regionu, kraju i Europy - śledzić i monitorować obieg performansów medialnych |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest wykonanie performansu medialnego oraz: − aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji); − wartość merytoryczna prezentacji oraz sposób jej przedstawienia; - umiejętność zaprezentowania wiedzy nabytej w ramach przedmiotu Skala ocen: 5,0 – bardzo dobra znajomość głównych kierunków refleksji nad perfomansem medialnym, umiejętność formułowania samodzielnych i pogłębionych opinii 4,5 – jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami 4,0 – możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsze umiejętności, niższa zdolność krytycznego porównania poszczególnych koncepcji, ograniczony sposób formułowania oryginalnych konkluzji, 3,5 – zadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach, zadowalająca umiejętność krytycznego porównania poszczególnych koncepcji 3,0 - zadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach nad performansami medialnymi 2,0 - niezadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach dotyczących performansów medialnych. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jacek Wachowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jacek Wachowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jacek Wachowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.