Publicystyka i krytyka artystyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-KUDU-PKA |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.9
|
Nazwa przedmiotu: | Publicystyka i krytyka artystyczna |
Jednostka: | Wydział Antropologii i Kulturoznawstwa |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych Przedmioty na 3 semestrze kulturoznawstwa II stopnia Przedmioty w Instytucie Kulturoznawstwa |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | kulturoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Laboratorium w perspektywie ma dwa zasadnicze cele: - wykształcenie umiejętności analizowania tekstów krytycznych, - wykształcenie umiejętności pisania o wybranych praktykach artystycznych (od kompetencji „patrzenia i widzenia” po formułowanie tez, poglądów, błyskotliwych spostrzeżeń i opinii, fachowego opisu, waloryzacji estetycznej i artystycznej, rzeczowej argumentacji). |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | podana na zajęciach |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | analizy tekstów, prac, dyskusje, omawianie warsztatu krytyka |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 pkty ects |
Skrócony opis: |
W tym celu osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia konieczne będą: - prezentacje różnorodnych form i gatunków publicystyki kulturalnej (w zależności od specyfiki medium); - zbadanie wzajemnych relacji języka sztuki z językiem krytyki; - omówienie uwarunkowań, struktury i funkcji tekstu krytycznego w danym kontekście kulturowym/społecznym; opis vs interpretacja - przedyskutowanie roli krytyka we współczesnej kulturze (rynek sztuki, konteksty instytucjonalne i nieformalne). |
Pełny opis: |
W tym celu osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia konieczne będą: - prezentacje różnorodnych form i gatunków publicystyki kulturalnej (w zależności od specyfiki medium); - zbadanie wzajemnych relacji języka sztuki z językiem krytyki; - omówienie uwarunkowań, struktury i funkcji tekstu krytycznego w danym kontekście kulturowym/społecznym; opis vs interpretacja - przedyskutowanie roli krytyka we współczesnej kulturze (rynek sztuki, konteksty instytucjonalne i nieformalne). |
Literatura: |
Artysta, kurator, instytucja, odbiorca. Przestrzenie autonomii i modele krytyki - red. Marta Kosińska, Karolina Sikorska, Agata Skórzyńska Krytyka sztuki - filozofia, praktyka, dydaktyka red. Łukasz Guzek, Gdańsk 2013; pdf on-line: http://pbc.gda.pl/Content/42837/Krytyka%20Sztuki.pdfDzieje krytyki artystycznej, pod red. M. Geron i J. Malinowskiego, Warszawa 2009; Juszkiewicz P., Od rozkoszy historiozofii do „gry w nic”. Polska krytyka artystyczna czasu odwilży, Poznań 2005 C. Greenberg, Stan krytyki, w: tegoż Obrona modernizmu, tłum. G. Dziamski, M. Śpik-Dziamska, opr. G. Dziamski, Kraków 2006. U. Eco, Jak pisać wstęp do katalogu, tłum. J. Ugniewska, w: tegoż, Semiologia życia codziennego, Warszawa 1996. Przestrzeń sztuki: obrazy, słowa, komentarze, red. M. Popczyk, ASP Katowice 2005. T. Zgółka, O obiektywności krytyki artystycznej, w: Wartość, dzieło, sens, red. J. Kmita, Warszawa 1975. G. Dickie, Czym jest sztuka? Analiza instytucjonalna, tłum. M. Gołaszewska, w: Estetyka na świecie, red. M. Gołaszewska, Kraków 1985 E. Panofsky, Ikonografia i ikonologia, tłum. K. Kamińska, w: tegoż, Studia z historii sztuki, oprac. J. Białostocki, Warszawa 1971 Sławomir Marzec, Sztuka czyli wszystko. Krajobraz po postmodernizmie. Wydawnictwo KUL, Lublin 2008. Robert C. Morgan, Artysta i globalizacja, Galeria Miejska w Lodzi, Łódź 2008. Anda Rottenberg, Przeciąg. Teksty o sztuce polskiej lat 80. opr. Kasia Redzisz, Karol Sienkiewicz, Open Art Project Warszawa 2009 Jerzy Stajuda, O obrazach i innych takich opr. Jola Gola, Maryla Sitkowska, Warszawa 2000 Raster. Macie swoich krytyków. Antologia tekstów red. Jakub Banasiak, Oficyna 40000 malarzy, Warszawa 2009 Dyskursy krytyczne u progu XXI wieku, red. D.Kozicka, T.Cieślak-Sokołowski, Kraków 2007 E.Udalska, Krytyka teatralna: rozważania i analizy, Katowice 2000. Stuart Morgan, Z notatnika kamerdynera sztuki, Gdańsk 1997 Jakub Banasiak, Rewolucjoniści są zmęczeni. Wybór tekstów 2006-2008”, Otwarta Pracownia, Kraków, 2008 Roland Barthes, Krytyka i prawda [w:] „Współczesna teoria badań literackich za granicą”, t. II, Kraków 1976 Mieczysław Porębski, Krytycy i sztuka, Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2004 Anna Raczynski, Sztuka ruchomego obrazu: rozszerzona praktyka dokumentalna w sztuce współczesnej – on-line: http://www.journal.doc.art.pl/pdf9/anna_raczynski_sztuka_ruchomego_obrazu.pdf Magazyn Szum http://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2015/06/SZUM-20151005-09-48.pdf Hans Belting, Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, Kraków 2007 |
Efekty uczenia się: |
wiedza o gatunkach publicystyki kulturalnej, umiejętność analizy tekstów krytycznych i pisania własnych w odn. do PRK: Wiedza: absolwent zna i rozumie - zmiany zachodzące we współczesnym życiu kulturalnym oraz narzędzia terminologiczne i koncepcyjne, niezbędne do rozpoznawania, analizowania i interpretowania nowych praktyk kulturowych - metody analizy konwencji teatralnych i performatywnych, ujęte w perspektywie interdyscyplinarnej oraz aktualizuje swoją wiedzę o nowe nurty i orientacje badawcze w zakresie badań nad teatrem i performansem Umiejętności: absolwent potrafi: - integrować, krytycznie interpretować i twórczo wykorzystywać ujęcia teoretyczne i podejścia badawcze właściwe dla kulturoznawstwa w nietypowych sytuacjach profesjonalnych - określać znaczenia, oddziaływanie społeczne i miejsce wytworów kultury w procesie historyczno-kulturowym, posługując się odpowiednimi metodami analizy i interpretacji - pisać i redagować wyspecjalizowane teksty informacyjne, promocyjne i krytyczne w języku polskim i obcym, wykorzystując aktualny stan wiedzy oraz korzystając w nowoczesnych źródeł i zasobów informacji - wykorzystując zdobytą wiedzę, zwłaszcza z zakresu estetyki, dokonywać samodzielnej i specjalistycznej interpretacji współczesnych wytworów artystycznych oraz wyjaśniać właściwe współczesnej kulturze artystycznej zjawiska i procesy, prezentując wyniki swych dociekań w formie ustnej i pisemnej w języku polskim i obcym - w sposób pogłębiony analizować prace innych autorów, dokonywać syntez różnych idei i poglądów, dobierać metody i konstruować narzędzia badawcze, opracowywać i prezentować wyniki, pozwalające na rozwiązywanie także nietypowych problemów z zakresu wiedzy o mediach - stosować wiedzę z zakresu teatrologii i performatyki w jej powiązaniu z innymi nurtami we współczesnej humanistyce do autorskiej analizy, interpretacji oraz krytyki współczesnych praktyk performatywnych Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do: - świadomego i aktywnego uczestnictwa w życiu artystycznym, przyczyniając się do utrzymywania elementów tradycji artystycznej oraz proponując rozwiązania alternatywne dla istniejącego ładu artystycznego, jest także przygotowany do pracy w organizacjach i instytucjach związanych ze sztuką - aktywnego uczestnictwa w debacie publicznej, dotyczącej znaczenia i wpływu przekazów i praktyk medialnych na współczesne życie społeczne i kulturę, formułując własne, krytyczne stanowiska i opinie - trafnego interpretowania sensów symbolicznych ludzkiej myśli i działań w swojej i obcej grupie społecznej, pogłębiania swojego uczestnictwa w kulturze oraz rozwijania umiejętności komunikacji kulturowej i międzykulturowej |
Metody i kryteria oceniania: |
aktywność na zajęciach, minimum dwa teksty własne w ciągu semestru |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia laboratoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Zydorowicz | |
Prowadzący grup: | Jacek Zydorowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Zajęcia laboratoryjne - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia laboratoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Piepiórka | |
Prowadzący grup: | Michał Piepiórka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Zajęcia laboratoryjne - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia laboratoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Piepiórka | |
Prowadzący grup: | Michał Piepiórka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Zajęcia laboratoryjne - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LAB
|
Typ zajęć: |
Zajęcia laboratoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Piepiórka | |
Prowadzący grup: | Michał Piepiórka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Zajęcia laboratoryjne - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.