Branding miejski i terytorialny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-KUDU-BMT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Branding miejski i terytorialny |
Jednostka: | Wydział Antropologii i Kulturoznawstwa |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych Przedmioty na 3 semestrze kulturoznawstwa II stopnia Przedmioty w Instytucie Kulturoznawstwa |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | kulturoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | 1. Cele zajęć/przedmiotu: a) Zapoznanie studentów z wyspecjalizowanymi metodami budowania wizerunku miasta w oparciu o historyczne i kulturowe aspekty brandingu miejskiego b) Przygotowanie absolwentów do współpracy z samorządowymi instytucjami i organizacjami zajmującymi się marketingiem terytorialnym c) Zdobycie praktycznej umiejętności projektowania elementów strategii wizerunkowej miasta d) Przygotowanie absolwentów do uczestnictwa w debatach eksperckich i działaniach partycypacyjnych na rzecz promocji regionu |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | brak wymagań wstępnych |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały są przekazywane w postaci wydruków, dłuższe opracowania wysyłane są pod wskazane przez studentów mailowe adresy kontaktowe grup zajęciowych. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład konwersatoryjny, dyskusja, analiza przypadków, gra symulacyjna, rozwiązywanie zadań artystycznych, metoda warsztatowa, metoda projektu, demonstracja video, metody aktywizujące ("burza mózgów" itp) |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 |
Skrócony opis: |
Program przedmiotu związany jest z rynkiem pracy, możliwością zatrudnienia absolwenta kulturoznawstwa w strukturach urzędów miejskich, wojewódzkich, ośrodków kultury oraz innych instytucji powołanych do promowania regionu. Wiedza i umiejętności zdobyte podczas zajęć odpowiadają praktyce działań samorządów w kwestii budowania wizerunku wewnętrznego i zewnętrznego, zwiększania konkurencyjności i atrakcyjności turystycznej. W części zajęć omawiane są przykłady pochodzące z inicjatywy i osobistego zainteresowanie studentów konkretnym, miastem lub regionem w Polsce. |
Pełny opis: |
1. Główne pojęcia związane z marketingiem terytorialnym, ich rozumienie w perspektywie kulturoznawczej. 2. Marka miasta wobec doświadczeń reklamy produktowej. Podobieństwa i różnice. 3. Branding miejski w praktyce. Ludzie – zespoły – decyzje. 4. Atrakcyjność miasta w pojęciu produktu turystycznego, analiza przydatności wiedzy kulturoznawczej w projektowaniu materiałów promocyjnych emitowanych poza zasięgiem kraju. 5. Branding miejski w kontekście wartości kultury i kodowania uniwersalnych znaczeń międzykulturowych. 6. „Święto ulicy” jako casus działań promocyjnych. Analiza przykładów, dyskusja, praca nad scenariuszem dedykowanym wybranemu patronowi ulicy. 7. „Obchody 400-lecia” jako otwarty schemat działań promocyjnych. Analiza aktualnych przykładów, praca nad twórczymi i wyróżniającymi scenariuszami obchodów. 8. Tożsamość miasta w świetle badań marketingowych. 9. Segmentacja przekazów marketingowych związana z różnymi grupami odbiorców 10. Styl funkcjonowania organizacji pozarządowych i konkursy miejskie na rzecz promocji miasta. 11. Filmy promocyjne. Ich miejsce w strategii oddziaływania zewnętrznego i wewnętrznego. 12. City Placement, czyli polskie miasta w filmach i serialach. Analiza i dyskusja. 13. Twórcze rozwiązywania problemów wizerunkowych. Miasto – gmina – ulica. 14. Monitorowanie wizerunku miasta w rankingach. 15. Branding miejski w ocenie mieszkańców – monitorowanie mediów społecznościowych |
Literatura: |
- Brańka S., Aktywność promocyjna polskich miast, edu-Libri 2018 - Florek M., Podstawy marketingu terytorialnego, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, 2007 - Glińska E., Budowanie marki miasta - koncepcje, warunki, modele, Wolters Kluwer Polska, 2016 - Majer A., Mikropolis. Socjologia miasta osobistego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016 - Miasto w sztuce - sztuka miasta, red. Rewers E., Universitas, 2010 - Stępowski R., City Placement. Miasto w filmie. Film w mieście, Roster, 2017 - Szromnik A., Marketing terytorialny, miasto i region na rynku, Wolters Kluwer Business, 2010 - Zeidler-Janiszewska A., Słowo wstępne, w: Pisanie miasta – czytanie miasta, Poznań 1997 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: zna wyspecjalizowane metody pracy działów promocji w jednostkach samorządowych, rozumie sens pracy marketingowej, nakładów finansowych i działań z otoczeniem biznesowym na rzecz budowania marki miasta i regionu, zna historyczne i kulturowe aspekty funkcjonowania wybranych miast polskich w zakresie zarządzania miejskimi i regionalnymi instytucjami kultury powołanymi do pozycjonowania marki miasta lub regionu. potrafi inicjować, organizować i koordynować pracę zespołów zajętych powiększaniem atrakcyjności obiektów, szlaków oraz usług zespolonych pojmowanych jako produkt turystyczny potrafi pozyskiwać i wykorzystywać informacje pochodzący z doświadczeń innych krajów na temat brandingu miejskiego i terytorialnego oraz wykorzystać je do projektów kulturalnych w Polsce, potrafi wstępnie zaprojektować logotyp miejski przeznaczony do internetowego promowania obchodów miejskich, napisać twórczy tekst promocyjny przeznaczony na strony www, wstępnie opisać wizje eventów miejskich i regionalnych wykorzystujących ekrany, transmisje i zapowiedzi wydarzenia na nośnikach mobilnych, jest gotów/gotowa do aktywnego uczestnictwa w debacie publicznej, dotyczącej realizacji strategii promocji miast i regionów, odniesienia się w tej dyskusji z perspektywy kulturoznawczej, posiada kompetencje pozwalające rozpoznawać typowe konflikty i problemy związane z zarządzaniem marką miejską we współczesnej rzeczywistości społecznej, brać udział w konkursach miejskich służących promocji, składać formalne oferty w tej sprawie. |
Metody i kryteria oceniania: |
kolokwium ustne, prezentacja, projekt bardzo dobry (bdb; 5,0): student w bardzo dobrym stopniu opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych dobry plus (+db; 4,5): student w stopniu dobrym z plusem opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych dobry (db; 4,0): student w dobrym stopniu opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych dostateczny plus (+dst; 3,5): student w stopniu dostatecznym z plusem opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych dostateczny (dst; 3,0): student w stopniu dostatecznym opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych niedostateczny (ndst; 2,0): student w stopniu niedostatecznym opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Chojnacki | |
Prowadzący grup: | Marek Chojnacki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Chojnacki | |
Prowadzący grup: | Marek Chojnacki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Chojnacki | |
Prowadzący grup: | Marek Chojnacki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Chojnacki | |
Prowadzący grup: | Marek Chojnacki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.