Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Branding miejski i terytorialny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-KUDU-BMT
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Branding miejski i terytorialny
Jednostka: Wydział Antropologii i Kulturoznawstwa
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
Przedmioty na 3 semestrze kulturoznawstwa II stopnia
Przedmioty w Instytucie Kulturoznawstwa
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

kulturoznawstwo

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

1. Cele zajęć/przedmiotu:

a) Zapoznanie studentów z wyspecjalizowanymi metodami budowania wizerunku miasta w oparciu o historyczne i kulturowe aspekty brandingu miejskiego

b) Przygotowanie absolwentów do współpracy z samorządowymi instytucjami i organizacjami zajmującymi się marketingiem terytorialnym

c) Zdobycie praktycznej umiejętności projektowania elementów strategii wizerunkowej miasta

d) Przygotowanie absolwentów do uczestnictwa w debatach eksperckich i działaniach partycypacyjnych na rzecz promocji regionu


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

brak wymagań wstępnych

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Materiały są przekazywane w postaci wydruków, dłuższe opracowania wysyłane są pod wskazane przez studentów mailowe adresy kontaktowe grup zajęciowych.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład konwersatoryjny, dyskusja, analiza przypadków, gra symulacyjna,

rozwiązywanie zadań artystycznych, metoda warsztatowa, metoda projektu, demonstracja video, metody aktywizujące ("burza mózgów" itp)

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

3

Skrócony opis:

Program przedmiotu związany jest z rynkiem pracy, możliwością zatrudnienia absolwenta kulturoznawstwa w strukturach urzędów miejskich, wojewódzkich, ośrodków kultury oraz innych instytucji powołanych do promowania regionu. Wiedza i umiejętności zdobyte podczas zajęć odpowiadają praktyce działań samorządów w kwestii budowania wizerunku wewnętrznego i zewnętrznego, zwiększania konkurencyjności i atrakcyjności turystycznej. W części zajęć omawiane są przykłady pochodzące z inicjatywy i osobistego zainteresowanie studentów konkretnym, miastem lub regionem w Polsce.

Pełny opis:

1. Główne pojęcia związane z marketingiem terytorialnym, ich rozumienie w perspektywie kulturoznawczej.

2. Marka miasta wobec doświadczeń reklamy produktowej. Podobieństwa i różnice.

3. Branding miejski w praktyce. Ludzie – zespoły – decyzje.

4. Atrakcyjność miasta w pojęciu produktu turystycznego, analiza przydatności wiedzy kulturoznawczej w projektowaniu materiałów promocyjnych emitowanych poza zasięgiem kraju.

5. Branding miejski w kontekście wartości kultury i kodowania uniwersalnych znaczeń międzykulturowych.

6. „Święto ulicy” jako casus działań promocyjnych. Analiza przykładów, dyskusja, praca nad scenariuszem dedykowanym wybranemu patronowi ulicy.

7. „Obchody 400-lecia” jako otwarty schemat działań promocyjnych. Analiza aktualnych przykładów, praca nad twórczymi i wyróżniającymi scenariuszami obchodów.

8. Tożsamość miasta w świetle badań marketingowych.

9. Segmentacja przekazów marketingowych związana z różnymi grupami odbiorców

10. Styl funkcjonowania organizacji pozarządowych i konkursy miejskie na rzecz promocji miasta.

11. Filmy promocyjne. Ich miejsce w strategii oddziaływania zewnętrznego i wewnętrznego.

12. City Placement, czyli polskie miasta w filmach i serialach. Analiza i dyskusja.

13. Twórcze rozwiązywania problemów wizerunkowych. Miasto – gmina – ulica.

14. Monitorowanie wizerunku miasta w rankingach.

15. Branding miejski w ocenie mieszkańców – monitorowanie mediów społecznościowych

Literatura:

- Brańka S., Aktywność promocyjna polskich miast, edu-Libri 2018

- Florek M., Podstawy marketingu terytorialnego, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, 2007

- Glińska E., Budowanie marki miasta - koncepcje, warunki, modele, Wolters Kluwer Polska, 2016

- Majer A., Mikropolis. Socjologia miasta osobistego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016

- Miasto w sztuce - sztuka miasta, red. Rewers E., Universitas, 2010

- Stępowski R., City Placement. Miasto w filmie. Film w mieście, Roster, 2017

- Szromnik A., Marketing terytorialny, miasto i region na rynku, Wolters Kluwer Business, 2010

- Zeidler-Janiszewska A., Słowo wstępne, w: Pisanie miasta – czytanie miasta, Poznań 1997

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU

student/ka:

zna wyspecjalizowane metody pracy działów promocji w jednostkach samorządowych,

rozumie sens pracy marketingowej, nakładów finansowych i działań z otoczeniem biznesowym na rzecz budowania marki miasta i regionu,

zna historyczne i kulturowe aspekty funkcjonowania wybranych miast polskich w zakresie zarządzania miejskimi i regionalnymi instytucjami kultury powołanymi do pozycjonowania marki miasta lub regionu.

potrafi inicjować, organizować i koordynować pracę zespołów zajętych powiększaniem atrakcyjności obiektów, szlaków oraz usług zespolonych pojmowanych jako produkt turystyczny

potrafi pozyskiwać i wykorzystywać informacje pochodzący z doświadczeń innych krajów na temat brandingu miejskiego i terytorialnego oraz wykorzystać je do projektów kulturalnych w Polsce,

potrafi wstępnie zaprojektować logotyp miejski przeznaczony do internetowego promowania obchodów miejskich, napisać twórczy tekst promocyjny przeznaczony na strony www, wstępnie opisać wizje eventów miejskich i regionalnych wykorzystujących ekrany, transmisje i zapowiedzi wydarzenia na nośnikach mobilnych,

jest gotów/gotowa do aktywnego uczestnictwa w debacie publicznej, dotyczącej realizacji strategii promocji miast i regionów, odniesienia się w tej dyskusji z perspektywy kulturoznawczej,

posiada kompetencje pozwalające rozpoznawać typowe konflikty i problemy związane z zarządzaniem marką miejską we współczesnej rzeczywistości społecznej, brać udział w konkursach miejskich służących promocji, składać formalne oferty w tej sprawie.

Metody i kryteria oceniania:

kolokwium ustne, prezentacja, projekt

bardzo dobry (bdb; 5,0): student w bardzo dobrym stopniu opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych

dobry plus (+db; 4,5): student w stopniu dobrym z plusem opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych dobry

(db; 4,0): student w dobrym stopniu opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych dostateczny plus

(+dst; 3,5): student w stopniu dostatecznym z plusem opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych dostateczny

(dst; 3,0): student w stopniu dostatecznym opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych niedostateczny

(ndst; 2,0): student w stopniu niedostatecznym opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Chojnacki
Prowadzący grup: Marek Chojnacki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Chojnacki
Prowadzący grup: Marek Chojnacki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Chojnacki
Prowadzący grup: Marek Chojnacki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Chojnacki
Prowadzący grup: Marek Chojnacki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)