Teoria uczestnictwa w kulturze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-KUDL-TUK |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.9
|
Nazwa przedmiotu: | Teoria uczestnictwa w kulturze |
Jednostka: | Wydział Antropologii i Kulturoznawstwa |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych Przedmioty dla 4 semestru Kulturoznawstwa I stopnia Przedmioty w Instytucie Kulturoznawstwa |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Nie jest prowadzony zdalnie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Znajomość koncepcji kultury prezentowanych w ramach przedmiotu Wstęp do kulturoznawstwa |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Literatura przedmiotu |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład problemowy |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem - 30 h Czytanie wskazanej literatury - 45 h Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia - 15 h Rzem 90 h Punkty ETCS - 3 |
Skrócony opis: |
Teoria uczestnictwa w kulturze jako pochodna określonej koncepcji (teorii) kultury Przykładowe zagadnienia (pełna lista udostępniona na zajęciach): Zagadnienie związku między pojęciem kultury a pojęciem uczestnictwa kulturowego Charakterystyka różnych koncepcji kultury i implikowanych przez nie określonych ujęć procesu uczestnictwa kulturowego Analiza i typologia przyjmowanych w naukach humanistycznych stanowisk w rozważanych kwestiach |
Pełny opis: |
Orientacja w różnych koncepcjach uczestnictwa kulturowego i ich zależności od przyjmowanego explicite bądź implicite pojęcia kultury Umiejętność analizy i typologii różnych koncepcji uczestnictwa w kulturze jednostek lub grup czy zespołów pod kątem zagadnienia głównego |
Literatura: |
Wybrane prace z psychologii, socjologii, antropologii społeczno-kulturowej zawierające określone koncepcje bądź to kultury samej, bądź uczestnictwa w kulturze, pomijające jednak problem wzajemnego związku tych kategorii. Także takie, w których rozważaniom nad kulturą towarzyszy uwzględnienie także procesów/przejawów partycypacji kulturowej. |
Efekty uczenia się: |
K_W02 Zna i rozumie podstawową terminologię oraz koncepcje kultury i uczestnictwa w kulturze oraz człowieka jako uczestnika i twórcy kultury K_W11 Zna i rozumie specyfikę partycypacji kulturowej w różnych dziedzinach kultury K_U11 Potrafi posługiwać się koncepcjami życia społeczno-kulturowego obejmującymi problematykę uczestnictwa w kulturze K_K03 Jest gotów do wyjaśniania nowych form uczestnictwa w kulturze |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny Ocena bardzo dobra (5,0) Student opanował wiedzę, niemal wyczerpująca treści kształcenia, swobodnie posługuje się właściwymi pojęciami i teoretycznymi koncepcjami uczestnictwa w kulturze występującymi często jako ujęcia relacji: kultura a osobowość, osobowości kulturowej lub osobowości społecznej. Potrafi określić specyfikę partycypacji w różnych sferach i dziedzinach kultury i jej uwarunkowania. Orientuje się w stopniu wysoce zadowalającym w teoretyczno-metodologicznych zagadnieniach empirycznych badań recepcji kultury artystycznej. Posiadana wiedza daje mu wystarczającą podstawę do rozpoznawania nowych zjawisk w sferze uczestnictwa w kulturze współczesnej. Dobry plus (4,5) Student posiada bardzo szeroki zakres wiedzy obejmujący merytorycznie treści kształcenia z pewnymi niedostatkami w stosunku do programowych treści kształcenia, ale nie utrudniającymi mu trafnego posługiwania się właściwymi pojęciami i teoretycznymi koncepcjami uczestnictwa w kulturze występującymi często jako ujęcia relacji: kultura a osobowość, osobowości kulturowej lub osobowości społecznej. Potrafi określić specyfikę partycypacji w różnych sferach i dziedzinach kultury i jej uwarunkowania. Orientuje się w stopniu wysoce zadowalającym w teoretyczno-metodologicznych zagadnieniach empirycznych badań recepcji kultury artystycznej. Posiadana wiedza daje mu wystarczającą podstawę do rozpoznawania nowych zjawisk w sferze uczestnictwa w kulturze współczesnej. Dobry (4,0) Student posiada szeroki zasób wiedzy, z niewielkimi lukami w porównaniu z zakresem treści kształcenia, zadowalające umiejętności w posługiwaniu się odpowiednimi pojęciami i teoretycznymi koncepcjami uczestnictwa w kulturze występującymi często jako ujęcia relacji: kultura a osobowość, osobowości kulturowej lub osobowości społecznej. Zna specyfikę partycypacji w różnych sferach i dziedzinach kultury i jej uwarunkowania. Orientuje się w stopniu zadowalającym w teoretyczno-metodologicznych zagadnieniach empirycznych badań recepcji kultury artystycznej. Posiadana wiedza pozwala mu na zidentyfikowanie wielu nowych zjawisk w sferze uczestnictwa w kulturze. Dostateczny plus (3,5) Student wykazał się zadowalającą wiedzą z widocznymi jednak lukami w porównaniu z zakresem treści kształcenia i znajomością i rozumieniem niezbędnych pojęć i teoretycznych koncepcji uczestnictwa w kulturze występującymi często jako ujęcia relacji: kultura a osobowość, osobowości kulturowej lub osobowości społecznej. Potrafi wskazać istotne odmienności partycypacji w różnych sferach i dziedzinach kultury i jej uwarunkowania oraz omówić podstawowe teoretyczno-metodologiczne założenia empirycznych badań recepcji kultury artystycznej. Posiadana wiedza pozwala mu na zorientowanie się w wielu nowych zjawiskach w sferze uczestnictwa w kulturze Dostateczny (3,0) Zakres i poziom wiedzy uzyskany przez studenta pozwala mu na wskazanie problemów i zagadnień przedstawianych w ramach treści kształcenia i ich mniej lub bardziej ogólną charakterystykę. W omówieniu teoretycznych koncepcji uczestnictwa w kulturze występującymi często jako ujęcia relacji: kultura a osobowość, osobowości kulturowej lub osobowości społecznej zauważalne są pewne błędy merytoryczne, ale nie zniekształcające istoty ujęć. Podobnie w charakterystyce partycypacji w różnych sferach i dziedzinach kultury. Uzyskana wiedza daje mu jednak możliwości rozpoznawania nowych zjawisk w sferze uczestnictwa w kulturze Niedostateczny (3,0) Student ma zasadnicze braki w wiedzy wymaganej przez program przedmiotu, uniemożliwiające mu osiągnięcie założonych dla nauczanego przedmiotu efektów kształcenia. |
Praktyki zawodowe: |
Nie przewiduje się praktyk zawodowych w tym zakresie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Grad | |
Prowadzący grup: | Jan Grad | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Grad | |
Prowadzący grup: | Jan Grad | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Grad | |
Prowadzący grup: | Jan Grad | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Grad | |
Prowadzący grup: | Jan Grad | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.