Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria uczestnictwa w kulturze

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-KUDL-TUK
Kod Erasmus / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0319) Nauki społeczne i psychologiczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Teoria uczestnictwa w kulturze
Jednostka: Wydział Antropologii i Kulturoznawstwa
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
Przedmioty dla 4 semestru Kulturoznawstwa I stopnia
Przedmioty w Instytucie Kulturoznawstwa
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom przedmiotu:

I stopień

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

Nie jest prowadzony zdalnie

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Znajomość koncepcji kultury prezentowanych w ramach przedmiotu Wstęp do kulturoznawstwa

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Literatura przedmiotu

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład problemowy

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem - 30 h

Czytanie wskazanej literatury - 45 h

Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia - 15 h

Rzem 90 h

Punkty ETCS - 3

Skrócony opis:

Teoria uczestnictwa w kulturze jako pochodna określonej koncepcji (teorii) kultury

Przykładowe zagadnienia (pełna lista udostępniona na zajęciach):

Zagadnienie związku między pojęciem kultury a pojęciem uczestnictwa kulturowego

Charakterystyka różnych koncepcji kultury i implikowanych przez nie określonych ujęć procesu uczestnictwa kulturowego

Analiza i typologia przyjmowanych w naukach humanistycznych stanowisk w rozważanych kwestiach

Pełny opis:

Orientacja w różnych koncepcjach uczestnictwa kulturowego i ich zależności od przyjmowanego explicite bądź implicite pojęcia kultury

Umiejętność analizy i typologii różnych koncepcji uczestnictwa w kulturze jednostek lub grup czy zespołów pod kątem zagadnienia głównego

Literatura:

Wybrane prace z psychologii, socjologii, antropologii społeczno-kulturowej zawierające określone koncepcje bądź to kultury samej, bądź uczestnictwa w kulturze, pomijające jednak problem wzajemnego związku tych kategorii. Także takie, w których rozważaniom nad kulturą towarzyszy uwzględnienie także procesów/przejawów partycypacji kulturowej.

Efekty uczenia się:

K_W02 Zna i rozumie podstawową terminologię oraz koncepcje kultury i uczestnictwa w kulturze oraz człowieka jako uczestnika i twórcy kultury

K_W11 Zna i rozumie specyfikę partycypacji kulturowej w różnych dziedzinach kultury

K_U11 Potrafi posługiwać się koncepcjami życia społeczno-kulturowego obejmującymi problematykę uczestnictwa w kulturze

K_K03 Jest gotów do wyjaśniania nowych form uczestnictwa w kulturze

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny

Ocena bardzo dobra (5,0)

Student opanował wiedzę, niemal wyczerpująca treści kształcenia, swobodnie posługuje się właściwymi pojęciami i teoretycznymi koncepcjami uczestnictwa w kulturze występującymi często jako ujęcia relacji: kultura a osobowość, osobowości kulturowej lub osobowości społecznej. Potrafi określić specyfikę partycypacji w różnych sferach i dziedzinach kultury i jej uwarunkowania. Orientuje się w stopniu wysoce zadowalającym w teoretyczno-metodologicznych zagadnieniach empirycznych badań recepcji kultury artystycznej. Posiadana wiedza daje mu wystarczającą podstawę do rozpoznawania nowych zjawisk w sferze uczestnictwa w kulturze współczesnej.

Dobry plus (4,5)

Student posiada bardzo szeroki zakres wiedzy obejmujący merytorycznie treści kształcenia

z pewnymi niedostatkami w stosunku do programowych treści kształcenia, ale nie utrudniającymi mu trafnego posługiwania się właściwymi pojęciami i teoretycznymi koncepcjami uczestnictwa w kulturze występującymi często jako ujęcia relacji: kultura a osobowość, osobowości kulturowej lub osobowości społecznej. Potrafi określić specyfikę partycypacji w różnych sferach i dziedzinach kultury i jej uwarunkowania. Orientuje się w stopniu wysoce zadowalającym w teoretyczno-metodologicznych zagadnieniach empirycznych badań recepcji kultury artystycznej. Posiadana wiedza daje mu wystarczającą podstawę do rozpoznawania nowych zjawisk w sferze uczestnictwa w kulturze współczesnej.

Dobry (4,0)

Student posiada szeroki zasób wiedzy, z niewielkimi lukami w porównaniu z zakresem treści kształcenia, zadowalające umiejętności w posługiwaniu się odpowiednimi pojęciami i teoretycznymi koncepcjami uczestnictwa w kulturze występującymi często jako ujęcia relacji: kultura

a osobowość, osobowości kulturowej lub osobowości społecznej. Zna specyfikę partycypacji

w różnych sferach i dziedzinach kultury i jej uwarunkowania. Orientuje się w stopniu zadowalającym w teoretyczno-metodologicznych zagadnieniach empirycznych badań recepcji kultury artystycznej. Posiadana wiedza pozwala mu na zidentyfikowanie wielu nowych zjawisk w sferze uczestnictwa

w kulturze.

Dostateczny plus (3,5)

Student wykazał się zadowalającą wiedzą z widocznymi jednak lukami w porównaniu z zakresem treści kształcenia i znajomością i rozumieniem niezbędnych pojęć i teoretycznych koncepcji uczestnictwa w kulturze występującymi często jako ujęcia relacji: kultura a osobowość, osobowości kulturowej lub osobowości społecznej. Potrafi wskazać istotne odmienności partycypacji

w różnych sferach i dziedzinach kultury i jej uwarunkowania oraz omówić podstawowe teoretyczno-metodologiczne założenia empirycznych badań recepcji kultury artystycznej. Posiadana wiedza pozwala mu na zorientowanie się w wielu nowych zjawiskach w sferze uczestnictwa w kulturze

Dostateczny (3,0)

Zakres i poziom wiedzy uzyskany przez studenta pozwala mu na wskazanie problemów i zagadnień przedstawianych w ramach treści kształcenia i ich mniej lub bardziej ogólną charakterystykę. W omówieniu teoretycznych koncepcji uczestnictwa w kulturze występującymi często jako ujęcia relacji: kultura a osobowość, osobowości kulturowej lub osobowości społecznej zauważalne są pewne błędy merytoryczne, ale nie zniekształcające istoty ujęć. Podobnie w charakterystyce partycypacji w różnych sferach i dziedzinach kultury. Uzyskana wiedza daje mu jednak możliwości rozpoznawania nowych zjawisk w sferze uczestnictwa w kulturze

Niedostateczny (3,0)

Student ma zasadnicze braki w wiedzy wymaganej przez program przedmiotu, uniemożliwiające mu osiągnięcie założonych dla nauczanego przedmiotu efektów kształcenia.

Praktyki zawodowe:

Nie przewiduje się praktyk zawodowych w tym zakresie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Grad
Prowadzący grup: Jan Grad
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Grad
Prowadzący grup: Jan Grad
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Grad
Prowadzący grup: Jan Grad
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Grad
Prowadzący grup: Jan Grad
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)