Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia filozofii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-KUDL-HFL
Kod Erasmus / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0319) Nauki społeczne i psychologiczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia filozofii
Jednostka: Wydział Antropologii i Kulturoznawstwa
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
Przedmioty dla 1 semestru Kulturoznawstwa I stopnia
Przedmioty w Instytucie Kulturoznawstwa
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Kulturoznawstwo

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Wyposażenie studenta w wiedzę z zakresu historii filozofii oraz w umiejętności dwojakiego rodzaju. Po pierwsze, poznane doktryny filozoficzne ma on traktować jak narzędzia użyteczne w badaniach kulturoznawczych. Po drugie, ma on orientować się w tym, co na temat kultury (jej pojęciowych ekwiwalentów) mieli do powiedzenia filozofowie od czasów antycznych greckich do narodzin nowoczesnej formacji kulturowej w XVIII wieku.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Wykład ma charakter wprowadzający. Warunkiem rozumienia przez jego uczestników omawianych zagadnień jest umiejętność posługiwania się wiedzą wyniesioną ze szkoły średniej oraz bieżące przygotowanie się do (kolejnych) zajęć.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Czytelnia instytutowa

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład

Skrócony opis:

Wykłady z historii filozofii, poza prezentacją doktryn filozoficznych reprezentatywnych dla tej dyscypliny - obejmują wiedzę o koncepcjach światopoglądowych konkurujących z owymi doktrynami. Do rangi symbolu urastają tu tragediopisarze antyczni oraz pisarze chrześcijańscy. Jedni i drudzy podają w wątpliwość wartość arche jako wiedzy chroniącej człowieka to przed wpływem fatum, w wersji chrześcijańskiej przybierającego postać wszechmocnego Boga. W przypadku studentów kulturoznawstwa rozszerzenie to służy czemuś więcej, niż wskazywaniu alternatywy dla myślenia filozoficznego. Celem przedsięwzięcia, jest odkrywanie kultury jako fenomenu (od zawsze) wymykającego filozofom usiłującym zamknąć go w ontologicznym projekcie.

Pełny opis:

Wykłady z historii filozofii, poza prezentacją doktryn filozoficznych reprezentatywnych dla tej dyscypliny - obejmują wiedzę o koncepcjach światopoglądowych konkurujących z owymi doktrynami. Do rangi symbolu urastają tu tragediopisarze antyczni oraz pisarze chrześcijańscy. Jedni i drudzy podają w wątpliwość wartość arche jako wiedzy chroniącej człowieka to przed wpływem fatum, w wersji chrześcijańskiej przybierającego postać wszechmocnego Boga. W przypadku studentów kulturoznawstwa rozszerzenie to służy czemuś więcej, niż wskazywaniu alternatywy dla myślenia filozoficznego. Celem przedsięwzięcia, jest odkrywanie kultury jako fenomenu (od zawsze) wymykającego filozofom usiłującym zamknąć go w ontologicznym projekcie.

Tematy zajęć:

- Jońscy filozofowie przyrody

- Heraklit i Parmenides

- Tragediopisarze antyczni i sofiści

- Sokrates

- Platon

- Arystoteles

- Szkoły filozoficzne późnego antyku (epikurejczycy, stoicy, sceptycy)

- Narodziny chrześcijaństwa

- Św. Augustyn

- Św. Anzelm z Canterbury

- Św. Tomasz i św. Bonawentura

- Filozofia renesansu (G. Boccaccio, G. Pico della Mirandola, N. Machiavelli)

- Reformacja i kontrreformacja

- Filozofowie angielscy XVII wieku (Fr. Bacon, Th. Hobbes, J. Locke)

- Filozofowie francuscy XVII wieku (Kartezjusz, B. Pascal)

- Oświecenie angielskie (D. Hume, A. Smith)

- Oświecenie francuskie (Wielka Encyklopedia Francuska, Monteskiusz. J.-J. Rousseau)

- Oświecenie niemieckie (I. Kant)

Literatura:

- Wł. Tatarkiewicz, Historia filozofii. T I-III, PWN Warszawa

- St. Świeżawski, Dzieje europejskiej filozofii klasycznej PWN, Warszawa

- P. Rotengruber, Ideologia, anarchia, etyka. Dyskurs ponowoczesny a dialog. Humaniora, Poznań 2000

- P. Rotengruber, Kultura jako przedmiot badania, kultura jako horyzont wartości. Pragmatyczny zwrot Floriana Znanieckiego. Humaniora. Czasopismo Internetowe Nr 1 (13)/2016, s. 83–95

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu student dysponuje wiedzą z zakresu historii filozofii. Wiedzę tę potrafi wykorzystać w dwojaki sposób. Po pierwsze, poznane doktryny filozoficzne traktuje on jako narzędzia użyteczne w badaniach kulturoznawczych. Po drugie, potrafi on odtworzyć genezę refleksji nad kulturą poprzez (chronologiczne) zestawienie tego, co na jej temat mieli do powiedzenia filozofowie wszystkich epok. Kluczowe w tej umiejętności jest wyodrębnienie kultury jako sfery ludzkiej aktywności tyleż niemieszczącej się w ramach projektu ontologicznego, co rozpoznanej jako warunek wiarygodności tegoż projektu. Kultura zdefiniowana jako świat wartości heterogenicznych (Nietzsche, Znaniecki, Deleuze, Vattimo itd.) stawia pod znakiem zapytania poznawczą wartość sprawozdania z tego, co jest podporządkowanego (Arystotelesowskiej) zasadzie niesprzeczności.

Metody i kryteria oceniania:

egzamin pisemny; standardowa skala ocen (5.0-2.0):

5.0 - znakomita wiedza w zakresie treści kształcenia zawartych w programie przedmiotu

4.5 – bardzo dobra wiedza w zakresie treści kształcenia zawartych w programie przedmiotu

4.0 - dobra wiedza w zakresie treści kształcenia zawartych w programie przedmiotu

3.5 - zadowalająca wiedza w zakresie treści kształcenia zawartych w programie przedmiotu

3.0 - zadowalająca wiedza w zakresie treści kształcenia zawartych w programie przedmiotu

2.0 - niezadowalająca wiedza w zakresie treści kształcenia zawartych w programie przedmiotu.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Przemysław Rotengruber
Prowadzący grup: Wiesław Małecki, Przemysław Rotengruber
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Przemysław Rotengruber
Prowadzący grup: Agnieszka Doda-Wyszyńska, Przemysław Rotengruber
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Przemysław Rotengruber
Prowadzący grup: Agnieszka Doda-Wyszyńska, Przemysław Rotengruber
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)