Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka humanistyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-KUDL-F-DYH
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka humanistyki
Jednostka: Wydział Antropologii i Kulturoznawstwa
Grupy: Fakultety na kulturoznawstwie I stopnia
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
Przedmioty dla 4 semestru Kulturoznawstwa I stopnia
Przedmioty dla 6 semestru Kulturoznawstwa I stopnia
Przedmioty w Instytucie Kulturoznawstwa
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Cele kształcenia:

Celem kształcenia jest wypracowanie nowego modelu (lub etosu) humanisty (nie tylko kulturoznawcy), zarówno po stronie uczącego jak i nauczanego. Jest to oczywiście cel dalekosiężny, dotyczący całego systemu edukacji, więc na zajęciach pracujemy głównie nad językiem komunikacji problemów humanistyki i dylematów upolitycznionego coraz bardziej nauczania (dydaktyka).

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Biblioteka, czytelnia, internet, moja strona www: agnieszkadoda.pl zakładka: DYDAKTYKA

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, problemowy, dyskusja, praca z tekstem i z materiałem filmowym, metoda analizy przypadków, uczenie problemowe, metoda laboratoryjna, metoda dociekania naukowego, metoda projektu, metody aktywizujące, praca w grupach.

Skrócony opis:

Humanistyka dzisiaj ulega coraz większemu rozmyciu, zwłaszcza w kontekście kryzysu Uniwersytetu. Nie wiadomo w jaki sposób jej "nauczać", i nie tylko chodzi o to kto ma to robić (jakiego rodzaju naukowcy, badacze, nauczyciele?), ale też jakie tematy warte są podjęcia i w jaki sposób to robić.

Pełny opis:

Humanistyka dzisiaj ulega coraz większemu rozmyciu, zwłaszcza w kontekście kryzysu Uniwersytetu. Dominuje we współczesnej kulturze mit człowieka elastycznego, z nieograniczonym potencjałem, napędzany coraz powszechniejszymi kursami samorozwoju, narracją o omnipotencji i przewidywalności naszych wyborów. Filozoficzne pojęcie sensu synonimicznie odpowiadać ma pojęciu celu, jednak to nie to samo, dlatego filozofia rozróżnia sens absolutystyczny i nieabsolutystyczny. O ten drugi pytamy, gdy chcemy wiedzieć, dlaczego się nim kierujemy i potrafimy wyjaśnić, co i jak do niego prowadzi. Sens absolutystyczny to cel, po którego sformułowaniu nie można już zapytać „dlaczego?”, ponieważ jest to cel porządkujący wszystkie pozostałe, tworzący sens życia, bardziej opisywalny poprzez idee i wartości (takie jak zbawienie, miłość, dobro) niż pojęcia czy cele konkretne (wykształcenie, ciekawa praca, rodzina itp.).

Humanistyka została dziś wyparta przez różnego rodzaju terapie, mentoring, coaching, które rzadko biorą pod uwagę konflikt interesów, z jakim możemy zetknąć się po zmianie życia i priorytetów. Wynika to z dominacji w kulturze współczesnej standardów przedmiotowych (K. Obuchowski), a z drugiej strony - resentymentu (M. Scheler). Humanistyka kiedyś rozwiązywała przede wszystkim dominujące w społeczeństwie problemy i konflikty związane ze standardami podmiotowymi. Druga płaszczyzna, która spycha humanistykę z pola zainteresowań to scjentyzm i technokracja.

Dlaczego humanistyka wydaje się coraz mniej potrzebna, podczas gdy dopiero na jej gruncie można zadać ważkie pytania nie tylko egzystencjalne, ale o przyszłość nauki i edukacji. Czy media, sposób nauczania, osoba nauczyciela, metody, mają duży wpływ na treść, czy nie aż tak duży. Na ile biurokracja w systemie edukacji wpływa na humanistykę? (B. Readings)

Literatura:

Arendt H (2005), Polityka jako obietnica,

Carr N. (2013), Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg,

Cialdini R. (2018), Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka,

Doda-Wyszyńska A. (2020), BRAK KANONU I RESENTYMENT WSPÓŁCZESNEGO HUMANISTY w: "Człowiek i Społeczeństwo" XLIX

Foucault M. (2014), Bezpieczeństwo, terytorium, populacja,

Hayek F.A. (2012), Intelektualiści a socjalizm,

Ilnicki R. (2020), ŚWIAT BEZ DYDAKTYKI, PRACOWNICY NAUKOWI JAKO PUBLIKACJE, STUDENCI JAKO EFEKTY KSZTAŁCENIA w: "Człowiek i Społeczeństwo" XLIX

Luhmann N. (2007), Systemy społeczne,

Luhmann N. (2009), Realność mediów masowych,

Miczka T. (2002), O zmianie zachowań komunikacyjnych. Konsumenci w nowych sytuacjach audiowizualnych,

Obuchowski K. (1993), Człowiek intencjonalny,

Ranciere J. (2008), Nienawiść do demokracji,

Readings B. (2017), Uniwersytet w ruinie,

Scheler M. (dowolne wydanie), Resentyment a moralność,

Sokal A., Bricmont. (1998), Modne bzdury,

literaturę będziemy uzupełniać na bieżąco.

Metody i kryteria oceniania:

bardzo dobry (bdb; 5,0): student uczestniczy aktywnie w zajęciach, analizuje wybrany przez siebie temat, przygotowuje bardzo dobrze (wyróżniającą się na tle pozostałych) sproblemtyzowaną prezentację projektu stanowiącego komentarz do ćwiczeń,

dobry plus (+db; 4,5): student uczestniczy aktywnie w zajęciach, analizuje wybrany przez siebie temat, przygotowuje bardzo dobrze sproblemtyzowaną prezentację projektu stanowiącego komentarz do ćwiczeń,

dobry (db; 4,0): student znacząco uczestniczy w zajęciach, przygotowuje dobrze sproblemtyzowaną prezentację projektu stanowiącego komentarz do ćwiczeń,

dostateczny plus (+dst; 3,5): student uczestniczy w zajęciach, przygotowuje wystarczająco dobrze sproblemtyzowaną prezentację projektu stanowiącego komentarz do ćwiczeń,

dostateczny (dst; 3,0): niewystarczające uczestnictwo w zajęciach, prezentacja projektu zostaje odnotowana lecz nie stanowi znaczącego komentarza do ćwiczeń,

niedostateczny (ndst; 2,0): niewystarczające uczestnictwo w zajęciach, brak prezentacji projektu.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia laboratoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Doda-Wyszyńska
Prowadzący grup: Agnieszka Doda-Wyszyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Zajęcia laboratoryjne - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia laboratoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Doda-Wyszyńska
Prowadzący grup: Agnieszka Doda-Wyszyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Zajęcia laboratoryjne - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)