Konwersatorium wschodoznawcze cz.1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 18-KON-11uWsch |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium wschodoznawcze cz.1 |
Jednostka: | Wydział Historii |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | wschodoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Dyskusja nad bieżącymi wydarzeniami polityczno-gospodarczymi oraz społeczno-kulturowym na obszarze postradzieckim, poprzez którą odbywa się doskonalenie nawyków i umiejętności pozyskiwania i selekcji informacji oraz kompetencji analitycznych. Moduł służy także weryfikowaniu umiejętności pracy z mediami jako zasobem pozyskiwania materiału badawczego do pracy naukowej oraz szkole dyskusji. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Ogólna wiedza humanistyczna. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Biblioteka Główna UAM, Biblioteka Wydziału Historycznego UAM, Internet. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Konwersatorium Wykład Uczestnictwo w konferencji |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 1 |
Pełny opis: |
1. Analiza bieżących wydarzeń na obszarze postradzieckim. 2. Dyskusja na wybrane przez studentów tematy z zakresu aktualności i historii najnowszej obszaru postradzieckiego. 3. Wykłady gości zaproszonych gości. 4. Uczestnictwo w konferencjach o tematyce wschodoznawczej. |
Literatura: |
a) „Gazeta Wyborcza” b) „Tygodnik Powszechny” c) „Polityka” d) Publikacje Ośrodka Studiów Wschodnich: www.osw.waw.pl e) Publikacje dwumiesięcznika „Nowa Europa Wschodnia” f) Publikacje dwumiesięcznika „New Eastern Europe” g) Wybrana prasa zagraniczna h) Wybrane portale internetowe o tematyce wschodoznawczej |
Efekty uczenia się: |
1. Ma szczegółową wiedzę o rozwoju wschodoznawstwa jako interdyscyplinarnych studiów regionalnych w Polsce i na świecie, orientuje się w specyfice przedmiotowej i metodologicznej, zna i stosuje narzędzia badawcze właściwe dla tej dyscypliny naukowej. 2. Rozumie i samodzielnie interpretuje zmiany w stosunkach międzynarodowych ze szczególnym uwzględnieniem obszaru postradzieckiego. Rozpoznaje praktyczny wpływ globalizacji na życie polityczne i społeczne omawianego obszaru. Wskazuje cele oraz rozumie i wyjaśnia mechanizmy polityki, zarówno wewnętrznej jak i zagranicznej państw obszaru postradzieckiego. 3. Zna i sprawnie posługuje się wschodoznawczym czasopismami branżowymi. Wyszukuje informacje o obszarze postradzieckim w prasie codziennej i tygodnikach opiniotwórczych. Zna i korzysta z zasobów ośrodków analityczno-eksperckich podejmujących tematykę wschodoznawczą. Zna i korzysta ze wschodoznawczych portali internetowych. Dojrzale analizuje i selekcjonuje pozyskany materiał. 4. Samodzielnie zdobywa wiedzę na temat obszaru postradzieckiego, poszerza umiejętności badawcze i analityczne. Jest gotowy do samodzielnego planowania projektów badawczych. 5. Samodzielnie formułuje hipotezy dotyczące szeroko pojętego rozwoju państw i społeczeństw obszaru postradzieckiego. 6. Dostrzega problemy etyczne związane z pracą badawczą i publikacyjną. Ma świadomość złożoności historycznych i współczesnych stosunków Polski z państwami obszaru postradzieckiego. Rozumie i działa na rzecz poszanowania dobrosąsiedzkich stosunków Rzeczypospolitej z państwami b. ZSRR, a w szczególności z jej sąsiadami. Swoje poglądy formułuje w zgodzie z naukowym obiektywizmem oraz ogólnoludzkimi i europejskimi wartościami demokracji i tolerancji. |
Metody i kryteria oceniania: |
obecność na zajęciach, obserwacja aktywności |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.