Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kontakt pomocny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 12-DS2st19
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kontakt pomocny
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Skrócony opis:

Cele modułu kształcenia

Student powinien posiadać wiedzę dotyczącą definicji, zasad i warunków kontaktu pomocnego. Będzie posiadał praktyczne zdolności nawiązania kontaktu terapeuta – klient z uwzględnieniem odpowiedniego kontraktu terapeutycznego. Będzie potrafił omówić rolę religii w procesie pomocowym oraz wskazać zastosowanie kontaktu pomocowego w konkretnych sytuacjach duszpasterskich (pastoral counseling)

Pełny opis:

Opis treści kształcenia

Definicja i teoria kontaktu pomocnego koncepcji

Zasady i warunki zaistnienia kontaktu pomocnego

Kontrakt terapeuta - klient

Rola religii w procesie dojrzewania człowieka

Analiza przypadków

Literatura:

Zalecana literatura

Allport G. W., Osobowość i religia, Warszawa 1988.

Carkhuff R., The art of helping, Amherst 2008.

Cantelmini T., Laselva P., Paluzzi S., Dialog psychologii z teologią, Poznań 2006.

Frankl V., Psychoterapia dla każdego, Warszawa 1978.

Kożuch M., Chrześcijańska formacja indywidualna, Kraków 2001.

Krzysteczko H., Poradnictwo duszpasterskie. Teoria i praktyka rogeriańskiego kontaktu pomocnego, Katowice 1998.

Rogers C. R., O stawaniu się osobą, Poznań 2014.

Płużek Z., Psychologia pastoralna, Kraków 1991.

Szentmártoni M., Psychologia pastoralna, Kraków1995.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

Zna definicję kontaktu pomocnego. Zna teorię terapeutyczną C. Rogersa

Zna koncepcję właściwego i niewłaściwego rozwoju osobowości

Potrafi omówić zasady kontaktu pomocnego

Potrafi szczegółowo omówić warunki jakie są konieczne do zaistnienia kontaktu pomocnego

Opisać zasady nawiązywania kontraktu terapeutycznego

Umie wskazać na wykorzystanie religii w procesach kształtowania i dojrzewania osobowości

Potrafi omówić zastosowanie kontaktu pomocowego w poszczególnych przypadkach – (case study)

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania

5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu

3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu

2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Małgorzata Kubacka, Dorota Mroczkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Małgorzata Kubacka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Dobroniega Głębocka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30

Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Paulina Peret-Drążewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)