Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Aktywizowanie osób z niepełnosprawnościami

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 12-DS2st01
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Aktywizowanie osób z niepełnosprawnościami
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Teologicznego
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Skrócony opis:

Cele modułu kształcenia

a) Uświadomienie studentom inności w obrazowaniu postrzegania świata przez osoby z niepełnosprawnościami

b) zapoznanie studentów z niestandardowym i kreatywnym podejściem do aktywizowania osób z niepełnosprawnościami.

c) przekazanie wiedzy o sposobach rozwijania możliwości obrazowania osób z niepełnosprawnościami w ramach heurystyki.

d) poznanie sposobów wykształcenia umiejętności działań w obszarach analityczno – krytycznym, praktyczno – kontekstualnym, kreatywno – syntetycznym.

e) wyrobienie umiejętności gromadzenia informacji poprzez zbilansowane wykorzystanie obu półkul mózgowych

f) rozwiniecie umiejętności tworzenia powiązań skojarzeń od liniowych po mapy umysłu

g) zmotywowanie do rozwijania osobistego ujęcia integralnego własnego życia oraz wobec osób z niepełnosprawnościami w każdym aspekcie.

Pełny opis:

Opis treści kształcenia

Czy słyszę siebie? Warsztat psychologiczny

Czy słyszę innych? Warsztat psychologiczny

Wczucie, empatia, sympatia w relacjach miedzyludzkich

Przeciwdziałanie audyzmowi i dyskryminacji osób niewidzących oraz nadopiekuńczości

Mnemotechniki, działania ludzkiego mózgu osób widzących i słyszących - powtórzenie

Zasady współpracy półkul mózgowych dla osób niesłyszących i niewidzących

Mnemotechniki dla niewidzących i niedowidzących – „widzenie uchem”

Mnemotechniki dla osób niesłyszących i z niedosłuchem – „słyszenie oczami”

Tworzenie sieci powiązań skojarzeń dla niesłyszących

Tworzenie sieci powiązań skojarzeń dla niewidzących

Postrzeganie świata osób z niepełnosprawnościami a zasady myślenia analityczno-krytycznego, praktyczno-kontekstualnego, syntetyczno-kreatywnego

Literatura:

Zalecana literatura

Student z niepełnosprawnością w szkole wyższej, red. Beata Tylewska-Nowak, Władysław Dykcik, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM 2013.

Osoby z ograniczoną sprawnością na rynku pracy, Anna Brzezińska, Zbigniew Woźniak, Konrad Maj , Warszawa, Wydawnictwo SWPS "Academica” 2007.

Osoby z ograniczoną sprawnością na rynku pracy - portret środowiska, red. Wojciech Łukowski, Warszawa, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej "Academica", 2008

(Nie) warto się różnić? Dylematy i wyzwania metodologiczne edukacji antydyskryminacyjnej. Notatki z pracy trenerskiej, red. Maja Branka, Dominika Cieślikowska

Louise Spear-Swerling, Robert J. Sternberg, Jak nauczyć dzieci myślenia, tłum. O. W. Kubińscy, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2003.

Jagoda Latkowska, Warszawa, Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej 2013, [online], [przeglądane 19.05.2016], dostępne w Internecie, http://www.tea.org.pl/userfiles/nie_warto_sie_roznic._wyzwania_metodologiczne.pdf

Edyta Stein, O zagadnieniu wczucia, tłum. Danuta Gierulanka, Jerzy F. Gierula, Warszawa, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak 1968.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

Pozna zasady „słyszenia siebie” w kontekście kategorii wczucia, empatii i sympatii

Rozwinie wiedzę na temat przeciwstawiania się marginalizacji i nadopiekuńczości wobec osób z niepełnosprawnościami

Pozna w stopniu zaawansowanym stosowanie zasad mnemotechnicznych w sytuacjach szczególnych

Zastosuje wiedzę i umiejętności w celowym ukierunkowaniu myślenia osób z niepełnosprawnościami

Powiąże zasady myślenia analityczno-krytyczne, praktyczno-kontekstualne, syntetyczno-kreatywne ze sposobem obrazowania rzeczywistości osób z niepełnosprawnościami

Metody i kryteria oceniania:

Przykładoww zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.

1. Opisz specyfikę obrazowania osób niewidzących/niesłyszących

2. Wczuwając się w osobę z niepełnosprawnością opracuj mnemotechniki zapamiętywania liczb, definicji, nazwisk itp.

Kryteria oceniania

w semestrze zimowym

ćwiczenia: przygotowanie do ćwiczeń, aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach, kolokwium zaliczeniowe, opracowanie projektu wdrażającego mnemotechniki, przeprowadzenie samodzielne aktywizujących działań wobec osób z niepełnosprawnościami

5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu

3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu

2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 24 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Celina Czech-Włodarczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 24 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Celina Czech-Włodarczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 24 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Celina Czech-Włodarczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)