Aktywizowanie osób z niepełnosprawnościami
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-DS2st01 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Aktywizowanie osób z niepełnosprawnościami |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Teologicznego Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Skrócony opis: |
Cele modułu kształcenia a) Uświadomienie studentom inności w obrazowaniu postrzegania świata przez osoby z niepełnosprawnościami b) zapoznanie studentów z niestandardowym i kreatywnym podejściem do aktywizowania osób z niepełnosprawnościami. c) przekazanie wiedzy o sposobach rozwijania możliwości obrazowania osób z niepełnosprawnościami w ramach heurystyki. d) poznanie sposobów wykształcenia umiejętności działań w obszarach analityczno – krytycznym, praktyczno – kontekstualnym, kreatywno – syntetycznym. e) wyrobienie umiejętności gromadzenia informacji poprzez zbilansowane wykorzystanie obu półkul mózgowych f) rozwiniecie umiejętności tworzenia powiązań skojarzeń od liniowych po mapy umysłu g) zmotywowanie do rozwijania osobistego ujęcia integralnego własnego życia oraz wobec osób z niepełnosprawnościami w każdym aspekcie. |
Pełny opis: |
Opis treści kształcenia Czy słyszę siebie? Warsztat psychologiczny Czy słyszę innych? Warsztat psychologiczny Wczucie, empatia, sympatia w relacjach miedzyludzkich Przeciwdziałanie audyzmowi i dyskryminacji osób niewidzących oraz nadopiekuńczości Mnemotechniki, działania ludzkiego mózgu osób widzących i słyszących - powtórzenie Zasady współpracy półkul mózgowych dla osób niesłyszących i niewidzących Mnemotechniki dla niewidzących i niedowidzących – „widzenie uchem” Mnemotechniki dla osób niesłyszących i z niedosłuchem – „słyszenie oczami” Tworzenie sieci powiązań skojarzeń dla niesłyszących Tworzenie sieci powiązań skojarzeń dla niewidzących Postrzeganie świata osób z niepełnosprawnościami a zasady myślenia analityczno-krytycznego, praktyczno-kontekstualnego, syntetyczno-kreatywnego |
Literatura: |
Zalecana literatura Student z niepełnosprawnością w szkole wyższej, red. Beata Tylewska-Nowak, Władysław Dykcik, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM 2013. Osoby z ograniczoną sprawnością na rynku pracy, Anna Brzezińska, Zbigniew Woźniak, Konrad Maj , Warszawa, Wydawnictwo SWPS "Academica” 2007. Osoby z ograniczoną sprawnością na rynku pracy - portret środowiska, red. Wojciech Łukowski, Warszawa, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej "Academica", 2008 (Nie) warto się różnić? Dylematy i wyzwania metodologiczne edukacji antydyskryminacyjnej. Notatki z pracy trenerskiej, red. Maja Branka, Dominika Cieślikowska Louise Spear-Swerling, Robert J. Sternberg, Jak nauczyć dzieci myślenia, tłum. O. W. Kubińscy, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2003. Jagoda Latkowska, Warszawa, Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej 2013, [online], [przeglądane 19.05.2016], dostępne w Internecie, http://www.tea.org.pl/userfiles/nie_warto_sie_roznic._wyzwania_metodologiczne.pdf Edyta Stein, O zagadnieniu wczucia, tłum. Danuta Gierulanka, Jerzy F. Gierula, Warszawa, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak 1968. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: Pozna zasady „słyszenia siebie” w kontekście kategorii wczucia, empatii i sympatii Rozwinie wiedzę na temat przeciwstawiania się marginalizacji i nadopiekuńczości wobec osób z niepełnosprawnościami Pozna w stopniu zaawansowanym stosowanie zasad mnemotechnicznych w sytuacjach szczególnych Zastosuje wiedzę i umiejętności w celowym ukierunkowaniu myślenia osób z niepełnosprawnościami Powiąże zasady myślenia analityczno-krytyczne, praktyczno-kontekstualne, syntetyczno-kreatywne ze sposobem obrazowania rzeczywistości osób z niepełnosprawnościami |
Metody i kryteria oceniania: |
Przykładoww zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia. 1. Opisz specyfikę obrazowania osób niewidzących/niesłyszących 2. Wczuwając się w osobę z niepełnosprawnością opracuj mnemotechniki zapamiętywania liczb, definicji, nazwisk itp. Kryteria oceniania w semestrze zimowym ćwiczenia: przygotowanie do ćwiczeń, aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach, kolokwium zaliczeniowe, opracowanie projektu wdrażającego mnemotechniki, przeprowadzenie samodzielne aktywizujących działań wobec osób z niepełnosprawnościami 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Celina Czech-Włodarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Celina Czech-Włodarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Celina Czech-Włodarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.