Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody kształcenia dorosłych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 12-DDS58m
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody kształcenia dorosłych
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Skrócony opis:

cele) modułu kształcenia

a) przekazanie podstawowej wiedzy w zakresie współczesnej andragogiki;

b) wykształcenie zdolności rozróżniania i interpretowania różnych stylów uczenia się ludzi dorosłych;

c) wyrobienie umiejętności diagnozowania i planowania rozwoju kluczowych kompetencji ze szczególnym uwzględnieniem modelu rozwoju pracowników;

d) zapoznanie z metodami nauczania ludzi dorosłych z uwzględnieniem podziału na metody pracy indywidualnej oraz w małych i w dużych grupach;

e) wykształcenie umiejętności przygotowania materiałów szkoleniowych oraz posługiwania się pomocami dydaktycznymi;

f) przygotowanie do samodzielnego prowadzenia warsztatów, projektów i szkoleń;

g) wyrobienie umiejętności aktywizacji dorosłych oraz motywowania ich do nauki;

h) rozwijanie umiejętności pracy w zespole;

i) zapoznanie ze sposobami ewaluacji zajęć edukacyjnych z dorosłymi

Pełny opis:

Opis treści kształcenia - wykłady

Andragogika - zarys teorii nauczania/uczenia się dorosłych

Style uczenia się dorosłych i ich diagnozowanie

Kontrakt edukacyjny w nauczaniu/uczeniu się dorosłych

Rola nauczyciela/trenera/facylitatora

Trudności w nauczaniu/uczeniu się dorosłych - aktywizacja i motywowanie do nauki

Planowanie/organizacja/logistyka szkoleń i warsztatów

Specyfika i metodologia szkoleń pracowniczych

Ćwiczenia i narzędzia do pracy indywidualnej, w małych grupach i w dużej grupie

Gry edukacyjne, demonstracje dydaktyczne i metody aktywizujące w nauczaniu/uczeniu się dorosłych

Materiały szkoleniowe i pomoce dydaktyczne

Ewaluacja zajęć; przeniesienie treści warsztatów i szkoleń na grunt zawodowy

Opis treści kształcenia - ćiwczenia

Style uczenia się dorosłych i ich diagnozowanie

Kontrakt edukacyjny w nauczaniu/uczeniu się dorosłych

Trudności w nauczaniu/uczeniu się dorosłych - aktywizacja i motywowanie do nauki

Planowanie/organizacja/logistyka szkoleń i warsztatów

Specyfika i metodologia szkoleń pracowniczych

Ćwiczenia i narzędzia do pracy indywidualnej, w małych grupach i w dużej grupie

Gry edukacyjne, demonstracje dydaktyczne i metody aktywizujące w nauczaniu/uczeniu się dorosłych

Materiały szkoleniowe i pomoce dydaktyczne

Ewaluacja zajęć; przeniesienie treści warsztatów i szkoleń na grunt zawodowy

Literatura:

Zalecana literatura

Aleksander P. N., Udane szkolenie. Przewodnik szkoleń i warsztatów, Kielce 2007.

Knowles S. M., Holton III E. F., Swanson R. A., Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki, Warszawa 2009.

Maksim A., Wojnowska M., Motywacja osób dorosłych do podejmowania dalszego kształcenia, „Edukacja Dorosłych” 2-3 (2002) s. 73-80

Malewski M., Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław 2010.

Malewski M., Trzy modele pracy edukacyjnej z ludźmi dorosłymi w : M. Cylkowska-Nowak (red.), Edukacja. Społeczne konstruowanie idei i rzeczywistości, Poznań 2000.

Matlakiewicz A., Solarczyk – Szwec H., Dorośli uczą się inaczej. Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, Toruń 2005.

Stopińska–Pająk A., Fabiś A. (red.), Uczący się dorosły w zmieniającym się świecie, Bielsko-Biała 2010.

Walulik A., Edukacyjne wspomaganie dorosłych w refleksji nad życiem, Kraków 2012.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

samodzielnie charakteryzuje specyfikę kształcenia dorosłych

wskazuje różnice między stylami uczenia się człowieka dorosłego

zna metody diagnozowania i planowania rozwoju kluczowych kompetencji człowieka dorosłego

dobiera metody właściwe dla pracy warsztatowej i szkolenia dorosłych

wyszukuje i poprawnie stosuje środki dydaktyczne odpowiednie dla kształcenia dorosłych

samodzielnie lub w zespole sporządza projekt warsztatów i szkolenia

zna i stosuje metody aktywizacji i motywowania dorosłych do nauki

jest otwarty i kreatywny w korzystaniu z dziedzictwa kulturowego ludzkości w nauczaniu dorosłych

korzysta z osiągnięć współczesnej andragogiki i nauk o komunikacji

wybiera i prawidłowo stosuje metody ewaluacji zajęć

Metody i kryteria oceniania:

od 2021/2022

Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

bardzo dobry (bdb; 5,0):

dobry plus (+db; 4,5):

dobry (db; 4,0):

dostateczny plus (+dst; 3,5):

dostateczny (dst; 3,0):

niedostateczny (ndst; 2,0):

5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu

3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu

2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

do 2020/2021

Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.

Jakie są specyficzne cechy nauczania i uczenia się ludzi dorosłych?

Proszę wymienić i omówić style uczenia się dorosłych?

Jakie metody i środki dydaktyczne są najbardziej skuteczne w kształceniu dorosłych?

Kryteria oceniania

wykłady: test z wyłożonego materiału oraz znajomości zadanej literatury

ćwiczenia: przygotowanie się do zajęć i zaangażowanie podczas nich

5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu

3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu

2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Łukasz Boruch, Mirosław Gogolik, Joanna Staniś-Rzepka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anna Wieradzka-Pilarczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jolanta Kurosz, Anna Wieradzka-Pilarczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30

Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jolanta Kurosz, Anna Wieradzka-Pilarczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)