Metody kształcenia dorosłych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-DDS58m |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody kształcenia dorosłych |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Skrócony opis: |
cele) modułu kształcenia a) przekazanie podstawowej wiedzy w zakresie współczesnej andragogiki; b) wykształcenie zdolności rozróżniania i interpretowania różnych stylów uczenia się ludzi dorosłych; c) wyrobienie umiejętności diagnozowania i planowania rozwoju kluczowych kompetencji ze szczególnym uwzględnieniem modelu rozwoju pracowników; d) zapoznanie z metodami nauczania ludzi dorosłych z uwzględnieniem podziału na metody pracy indywidualnej oraz w małych i w dużych grupach; e) wykształcenie umiejętności przygotowania materiałów szkoleniowych oraz posługiwania się pomocami dydaktycznymi; f) przygotowanie do samodzielnego prowadzenia warsztatów, projektów i szkoleń; g) wyrobienie umiejętności aktywizacji dorosłych oraz motywowania ich do nauki; h) rozwijanie umiejętności pracy w zespole; i) zapoznanie ze sposobami ewaluacji zajęć edukacyjnych z dorosłymi |
Pełny opis: |
Opis treści kształcenia - wykłady Andragogika - zarys teorii nauczania/uczenia się dorosłych Style uczenia się dorosłych i ich diagnozowanie Kontrakt edukacyjny w nauczaniu/uczeniu się dorosłych Rola nauczyciela/trenera/facylitatora Trudności w nauczaniu/uczeniu się dorosłych - aktywizacja i motywowanie do nauki Planowanie/organizacja/logistyka szkoleń i warsztatów Specyfika i metodologia szkoleń pracowniczych Ćwiczenia i narzędzia do pracy indywidualnej, w małych grupach i w dużej grupie Gry edukacyjne, demonstracje dydaktyczne i metody aktywizujące w nauczaniu/uczeniu się dorosłych Materiały szkoleniowe i pomoce dydaktyczne Ewaluacja zajęć; przeniesienie treści warsztatów i szkoleń na grunt zawodowy Opis treści kształcenia - ćiwczenia Style uczenia się dorosłych i ich diagnozowanie Kontrakt edukacyjny w nauczaniu/uczeniu się dorosłych Trudności w nauczaniu/uczeniu się dorosłych - aktywizacja i motywowanie do nauki Planowanie/organizacja/logistyka szkoleń i warsztatów Specyfika i metodologia szkoleń pracowniczych Ćwiczenia i narzędzia do pracy indywidualnej, w małych grupach i w dużej grupie Gry edukacyjne, demonstracje dydaktyczne i metody aktywizujące w nauczaniu/uczeniu się dorosłych Materiały szkoleniowe i pomoce dydaktyczne Ewaluacja zajęć; przeniesienie treści warsztatów i szkoleń na grunt zawodowy |
Literatura: |
Zalecana literatura Aleksander P. N., Udane szkolenie. Przewodnik szkoleń i warsztatów, Kielce 2007. Knowles S. M., Holton III E. F., Swanson R. A., Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki, Warszawa 2009. Maksim A., Wojnowska M., Motywacja osób dorosłych do podejmowania dalszego kształcenia, „Edukacja Dorosłych” 2-3 (2002) s. 73-80 Malewski M., Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław 2010. Malewski M., Trzy modele pracy edukacyjnej z ludźmi dorosłymi w : M. Cylkowska-Nowak (red.), Edukacja. Społeczne konstruowanie idei i rzeczywistości, Poznań 2000. Matlakiewicz A., Solarczyk – Szwec H., Dorośli uczą się inaczej. Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, Toruń 2005. Stopińska–Pająk A., Fabiś A. (red.), Uczący się dorosły w zmieniającym się świecie, Bielsko-Biała 2010. Walulik A., Edukacyjne wspomaganie dorosłych w refleksji nad życiem, Kraków 2012. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: samodzielnie charakteryzuje specyfikę kształcenia dorosłych wskazuje różnice między stylami uczenia się człowieka dorosłego zna metody diagnozowania i planowania rozwoju kluczowych kompetencji człowieka dorosłego dobiera metody właściwe dla pracy warsztatowej i szkolenia dorosłych wyszukuje i poprawnie stosuje środki dydaktyczne odpowiednie dla kształcenia dorosłych samodzielnie lub w zespole sporządza projekt warsztatów i szkolenia zna i stosuje metody aktywizacji i motywowania dorosłych do nauki jest otwarty i kreatywny w korzystaniu z dziedzictwa kulturowego ludzkości w nauczaniu dorosłych korzysta z osiągnięć współczesnej andragogiki i nauk o komunikacji wybiera i prawidłowo stosuje metody ewaluacji zajęć |
Metody i kryteria oceniania: |
od 2021/2022 Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): dobry plus (+db; 4,5): dobry (db; 4,0): dostateczny plus (+dst; 3,5): dostateczny (dst; 3,0): niedostateczny (ndst; 2,0): 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu do 2020/2021 Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia. Jakie są specyficzne cechy nauczania i uczenia się ludzi dorosłych? Proszę wymienić i omówić style uczenia się dorosłych? Jakie metody i środki dydaktyczne są najbardziej skuteczne w kształceniu dorosłych? Kryteria oceniania wykłady: test z wyłożonego materiału oraz znajomości zadanej literatury ćwiczenia: przygotowanie się do zajęć i zaangażowanie podczas nich 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Łukasz Boruch, Mirosław Gogolik, Joanna Staniś-Rzepka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Wieradzka-Pilarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jolanta Kurosz, Anna Wieradzka-Pilarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jolanta Kurosz, Anna Wieradzka-Pilarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.