Mass media i komunikacja społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-DDS19 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Mass media i komunikacja społeczna |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Skrócony opis: |
od 2021/22 Cele zajęć/przedmiotu: a) przekazanie wiedzy na temat obowiązków moralnych twórców i odbiorców mass mediów b) zapoznanie z podstawowymi pojęciami w dziedzinie komunikacji społecznej c) wyrobienie umiejętności interpretacji języka środków społecznego przekazu d) rozwinięcie umiejętności komunikacji społecznej i pracy zespołowej e) analiza funkcjonowania mediów masowych do 2020/2021 Cele modułu kształcenia a/ przekazanie wiedzy na temat obowiązków moralnych twórców i odbiorców mass mediów b/ zapoznanie z podstawowymi pojęciami w dziedzinie komunikacji społecznej c/ wyrobienie umiejętności interpretacji języka środków społecznego przekazu d/ rozwinięcie umiejętności komunikacji interpersonalnej i pracy zespołowej e/ zapoznanie z nauczaniem Kościoła na temat wymogów moralnych stawianych twórcom i odbiorcom mass mediów |
Pełny opis: |
od 2021/22 Wykład Różne aspekty komunikacji społecznej Środki i formy komunikowania Modele procesu komunikowania Efekty medialne Oddziaływanie środków społecznego przekazu Działanie i organizacja mass mediów Wybrane środki i formy komunikowania Public relations Analiza funkcjonowania mediów masowych Media w perspektywie kulturoznawczej Ćwiczenia Etyka w reklamie Organizacja redakcji mediów masowych Funkcjonalność stron internetowych i portali społecznościowych Film a dialog społeczny Wypowiedzi medialne do 2020/21 Treści kształcenia - wykłady Różne aspekty komunikacji społecznej Środki i formy komunikowania Modele procesu komunikowania Efekty medialne Oddziaływanie środków społecznego przekazu Działanie i organizacja mass mediów Wybrane środki i formy komunikowania Public relations Mass media a ewangelizacja Dokumenty Kościoła na temat mass mediów treści kształcenia - ćwiczenia Etyka i reklama Zapoznanie się ze studiem radiowym i techniką przekazu radiowego Funkcjonalność stron internetowych Miejsce teologiczne a film Orędzia papieskie na Dzień Środków Społecznego Przekazu – aktualizacja ewangelijnego przesłania |
Literatura: |
od 2021/22 Zalecana literatura: ‒ R.T. Craig, Communication as a Practical Discipline, w: B. Dervin, L. Grossberg, B. O’Keefe, E. Wartella (red.), Rethinking communication, vol. 1, Newbury Park 1989, s. 97-122. ‒ T. A. van Dijk (red.), Dyskurs jako struktura i proces, Warszawa 2001. ‒ T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe, Warszawa – Kraków, 1999 ‒ J. Goody, Poskromienie myśli nieoswojonej, Warszawa 2011. ‒ D. McQuail, Mass Communication Theory, London, 2000. ‒ P. Levinson, Nowe nowe media, Kraków 2010. ‒ D. Mersch, Teorie mediów, Warszawa 2010. ‒ Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Etyka w reklamie, Rzym 1997. ‒ T. Zasępa (red.), Internet - fenomen społeczeństwa informacyjnego, Częstochowa 2001. ‒ Dodatkowe publikacje wskazane przez wykładowcę do 2020/21 Zalecana literatura Sobór Watykański II, Inter mirifica, Dekret o środkach społecznego przekazywania myśli, 1963. Papieska Komisja ds. Środków Społecznego Przekazu, Instrukcja duszpasterska Communio et progressio, 1971. Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Instrukcja duszpasterska Aetatis novae, 1992. Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Etyka w reklamie , 1997. Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Etyka w środkach społecznego przekazu, 2000. Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Etyka w Internecie , 2002. Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Kościół a Internet , 2002. Jan Paweł II, List Apostolski Szybki Rozwój, 2005. Orędzia papieskie na Światowe Dni Środków Społecznego Przekazu, 1967-. T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe, Warszawa – Kraków, 1999 J. Góral, K. Klauza (red.), Kościół o środkach komunikowania myśli, Częstochowa, 1997. D. McQuail, Mass Communication Theory, London, 2000. T. A. van Dijk (red.), Dyskurs jako struktura i proces, Warszawa 2001. T. Zasępa (red.), Internet - fenomen społeczeństwa informacyjnego, Częstochowa 2001 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: posiada znajomość dokumentów Kościoła na temat środków społecznego przekazu rozumie różnorodność języka mass mediów posiada zdolność krytycznej oceny treści medialnych, która przekłada się na rozumienie języka środków przekazu dostrzega edukacyjną rolę mass mediów i potrafi ją wykorzystać w dialogu społecznym rozumie potrzebę wymogów moralnych stawianych twórcom i użytkownikom mass mediów |
Metody i kryteria oceniania: |
od 2021/22 Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): dobry plus (+db; 4,5): dobry (db; 4,0): dostateczny plus (+dst; 3,5): dostateczny (dst; 3,0): niedostateczny (ndst; 2,0): 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu do 2020/21 Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia. Proszę omówić etymologię słowa komunikacja. W jaki sposób rozwiązywać sytuacje kryzysowe w Kościele? Kryteria oceniania wykłady: pisemne zaliczenie ćwiczenia: przygotowanie się do zajęć oraz zaangażowanie podczas nich 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne 3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Maciej Szczepaniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Maciej Szczepaniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Maciej Szczepaniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Maciej Szczepaniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.