Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Developmental Psychology

General data

Course ID: 12-DDS04
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Developmental Psychology
Name in Polish: Psychologia rozwojowa
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups: (in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Teologicznego
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 2.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Short description: (in Polish)

Cel (cele) modułu kształcenia

a) uzyskanie pogłębionej wiedzy na temat rozwoju człowieka,

b) rozumie uwarunkowań biologiczno – środowiskowych rozwoju, procesów wpływających na prawidłowe funkcjonowanie każdego człowieka,

c) wykształcenie zdolności prawidłowej oceny podstawowych zasad rozwoju i ewentualnych zaburzeń na różnych etapach,

d) opanowanie umiejętności autorefleksji nad własnym rozwojem osobowościowym, intelektualnym i duchowym.

Full description: (in Polish)

od 2020/2021

Wykłady

Przedmiot, metody i działy psychologii rozwojowej

Historia psychologii rozwojowej

Czynniki determinujące rozwój psychiczny człowieka w ontogenezie

Rozwój fizyczny i psychiczny w okresie prenatalnym i perinatalnym

Rozwój poszczególnych funkcji psychicznych dziecka

Teorie współczesnej psychologii rozwojowej

Poznawczo-rozwojowe koncepcje Piageta oraz Kohlberga

Etapy rozwoju człowieka dorosłego wg koncepcji Havighursta oraz Levinsona

ćwiczenia

Rozwój fizyczny i psychiczny w okresie prenatalnym

Rozwój poszczególnych funkcji psychicznych dziecka

Rozwój poznawczy i moralny

Rozwój religijności

do 2019/2020

Wykłady:

Symbol treści kształcenia / Opis treści kształcenia

TK_01 Metody psychologii rozwojowej, jej historia

TK_02 Psychologia filogenetyczna z uwzględnieniem współczesnej nauki Kościoła

TK_03 Czynniki determinujące w ontogenezie rozwój psychiczny człowieka

TK_04 Rozwój fizyczny i psychiczny w okresie prenatalnym i perinatalnym

TK_05 Rozwój poszczególnych funkcji psychicznych dziecka

TK_06 Teorie współczesnej psychologii rozwojowej

TK_07 Problemy okresu adolescencji

TK_08 poznawczo-rozwojowe koncepcje Piageta oraz Kohlberga

TK_09 Rozwój religijności z uwzględnienie teorii rozwoju wiary

TK_10 Etapy rozwoju człowieka dorosłego wg koncepcji Havighursta oraz Levinsona

Ćwiczenia:

Symbol treści kształcenia /Opis treści kształcenia

TK_04 Rozwój fizyczny i psychiczny w okresie prenatalnym

TK_05 Rozwój poszczególnych funkcji psychicznych dziecka

TK_07 Problemy okresu adolescencji

TK_08 Rozwój poznawczy i moralny

Bibliography: (in Polish)

od 2020/2021

Zalecana literatura:

Literatura podstawowa:

Bee H., Psychologia rozwoju człowieka, Poznań 2004;

Brzezińska A. I., Appelt K., Ziółkowska B., Psychologia rozwoju człowieka, Gdańsk 2015;

Harwas-Napierała B., J.Trempała (red.) , Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa 2019

Kornas-Biela D., Wokół początków życia ludzkiego, Warszawa 2004;

Król J., ks., Psychologiczna teoria rozwoju moralnego Lawrence'a Kohlberga, w: P. Morciniec (red.), Ad libertatem in veritate. księga pamiątkowa dedykowana księdzu profesorowi Alojzemu Marcolowi w 65 rocznicę urodzin i 35-lecie pracy naukowej, Opole, 1996, s. 705-718;

Podstawowe zagadnienia z psychologii religii, red. Głaz S., Kraków 2006;

Psychologia dla służb społecznych, red. K. Ostrowska, Warszawa 2015;

Rydz E., Tendencje rozwojowe religijności młodych dorosłych, Lublin 2012;

Walesa Cz., Rozwój religijności człowieka. T. 1, Dziecko, Lublin 2005;

Wieradzka-Pilarczyk A., Tożsamość religijna młodych Polaków, Poznań 2015.

Literatura uzupełniająca:

Bakiera L., Stelter Ż., Leksykon psychologii rozwoju człowieka, tom 1 i 2, Warszawa 2011;

Oleszkowicz A., A. Senejko, Psychologia dorastania, Warszawa 2019;

Oleś P., Psychologia człowieka dorosłego, Warszawa, 2016;

Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, red. Brzezińska A., Gdańsk 2006;

Schaffer H.R., Psychologia dziecka, Warszawa 2016;

Steuden S., Psychologia starzenia się i starości, Warszawa, 2019;

Studia z psychologii rozwoju, red. Makselon J. , Kraków 2002;

do 2019/2020

Zalecana literatura

1. Fijałkowski W., Ku afirmacji życia, Lublin 2003;

2. Głaz S. (red.), Podstawowe zagadnienia z psychologii religii, Kraków 2006;

3. Goddard B. S., Harmonijny rozwój dziecka, Warszawa 2010;

4. Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka, T.1. Warszawa 2002

5. Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka, T.2. Warszawa 2001

6. Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka, T.3. Warszawa 2002

7. Kornas-Biela D., Wokół początków życia ludzkiego, Warszawa 2004;

8. Król J., ks., Koncepcja rozwoju wiary Jamesa W. Fowlera, „Studia teologiczno-historyczne Śląska Opolskiego”, 22 (2002), s. 83-98.

9. Król J., ks., Psychologiczna teoria rozwoju moralnego Lawrence'a Kohlberga, w: P. Morciniec (red.), Ad libertatem in veritate. księga pamiątkowa dedykowana księdzu profesorowi Alojzemu Marcolowi w 65 rocznicę urodzin i 35-lecie pracy naukowej, Opole, 1996, (Opolska Biblioteka Teologiczna, 10), s. 705-718;

10. Makselon J. (red.), Studia z psychologii rozwoju, Kraków 2002;

11. Pilecka W., i inni (red.), Podstawy psychologii. Podręcznik dla studentów kierunków nauczycielskich, Kraków 2005;

12. Rydz E., Tendencje rozwojowe religijności młodych dorosłych, Lublin 2012;

13. Rydz E., Musiał D., Z zagadnień psychologii rozwoju człowieka, T. III, Lublin 2010;

14. Trempała J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki, Warszawa 2011;

15. Walesa Cz., Rozwój religijności człowieka. T. 1, Dziecko, Lublin 2005

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

rozumie całościowo rozwój człowieka od poczęcia do naturalnej śmierci

posiada znajomość współczesnych teorii rozwojowych

opisuje funkcje psychiczne dziecka

jest zdeterminowany do znajomości etapów życia człowieka

objaśnia i charakteryzuje problemy dorastania

jest przygotowany do pracy z młodzieżą

orientuje się w sytuacjach krytycznych związanych z nowymi zadaniami rozwojowymi człowieka dorosłego

jest wyczulony na religijny rozwój człowieka

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

od 2020/21

Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

bardzo dobry (bdb; 5,0):

dobry plus (+db; 4,5):

dobry (db; 4,0):

dostateczny plus (+dst; 3,5):

dostateczny (dst; 3,0):

niedostateczny (ndst; 2,0):

5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu

3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu

2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

do 2019/20

wykłady: pisemne zaliczenie

ćwiczenia: przygotowanie się do zajęć oraz zaangażowanie podczas nich

5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami

2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)

Time span: 2020-10-01 - 2021-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 14 hours more information
lecture, 16 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Jacek Soiński, Olga Węglerska, Anna Wieradzka-Pilarczyk
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Graded credit

Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-02-23
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 14 hours more information
lecture, 16 hours more information
Coordinators: Jacek Soiński
Group instructors: Joanna Jarmużek, Jacek Soiński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Graded credit

Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-02-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 14 hours more information
lecture, 16 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Jacek Soiński, Anna Wieradzka-Pilarczyk
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Graded credit
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)