Developmental Psychology
General data
Course ID: | 12-DDS04 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Developmental Psychology |
Name in Polish: | Psychologia rozwojowa |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: |
(in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Teologicznego (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
2.00
(depends on study program)
|
Language: | (unknown) |
Short description: |
(in Polish) Cel (cele) modułu kształcenia a) uzyskanie pogłębionej wiedzy na temat rozwoju człowieka, b) rozumie uwarunkowań biologiczno – środowiskowych rozwoju, procesów wpływających na prawidłowe funkcjonowanie każdego człowieka, c) wykształcenie zdolności prawidłowej oceny podstawowych zasad rozwoju i ewentualnych zaburzeń na różnych etapach, d) opanowanie umiejętności autorefleksji nad własnym rozwojem osobowościowym, intelektualnym i duchowym. |
Full description: |
(in Polish) od 2020/2021 Wykłady Przedmiot, metody i działy psychologii rozwojowej Historia psychologii rozwojowej Czynniki determinujące rozwój psychiczny człowieka w ontogenezie Rozwój fizyczny i psychiczny w okresie prenatalnym i perinatalnym Rozwój poszczególnych funkcji psychicznych dziecka Teorie współczesnej psychologii rozwojowej Poznawczo-rozwojowe koncepcje Piageta oraz Kohlberga Etapy rozwoju człowieka dorosłego wg koncepcji Havighursta oraz Levinsona ćwiczenia Rozwój fizyczny i psychiczny w okresie prenatalnym Rozwój poszczególnych funkcji psychicznych dziecka Rozwój poznawczy i moralny Rozwój religijności do 2019/2020 Wykłady: Symbol treści kształcenia / Opis treści kształcenia TK_01 Metody psychologii rozwojowej, jej historia TK_02 Psychologia filogenetyczna z uwzględnieniem współczesnej nauki Kościoła TK_03 Czynniki determinujące w ontogenezie rozwój psychiczny człowieka TK_04 Rozwój fizyczny i psychiczny w okresie prenatalnym i perinatalnym TK_05 Rozwój poszczególnych funkcji psychicznych dziecka TK_06 Teorie współczesnej psychologii rozwojowej TK_07 Problemy okresu adolescencji TK_08 poznawczo-rozwojowe koncepcje Piageta oraz Kohlberga TK_09 Rozwój religijności z uwzględnienie teorii rozwoju wiary TK_10 Etapy rozwoju człowieka dorosłego wg koncepcji Havighursta oraz Levinsona Ćwiczenia: Symbol treści kształcenia /Opis treści kształcenia TK_04 Rozwój fizyczny i psychiczny w okresie prenatalnym TK_05 Rozwój poszczególnych funkcji psychicznych dziecka TK_07 Problemy okresu adolescencji TK_08 Rozwój poznawczy i moralny |
Bibliography: |
(in Polish) od 2020/2021 Zalecana literatura: Literatura podstawowa: Bee H., Psychologia rozwoju człowieka, Poznań 2004; Brzezińska A. I., Appelt K., Ziółkowska B., Psychologia rozwoju człowieka, Gdańsk 2015; Harwas-Napierała B., J.Trempała (red.) , Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa 2019 Kornas-Biela D., Wokół początków życia ludzkiego, Warszawa 2004; Król J., ks., Psychologiczna teoria rozwoju moralnego Lawrence'a Kohlberga, w: P. Morciniec (red.), Ad libertatem in veritate. księga pamiątkowa dedykowana księdzu profesorowi Alojzemu Marcolowi w 65 rocznicę urodzin i 35-lecie pracy naukowej, Opole, 1996, s. 705-718; Podstawowe zagadnienia z psychologii religii, red. Głaz S., Kraków 2006; Psychologia dla służb społecznych, red. K. Ostrowska, Warszawa 2015; Rydz E., Tendencje rozwojowe religijności młodych dorosłych, Lublin 2012; Walesa Cz., Rozwój religijności człowieka. T. 1, Dziecko, Lublin 2005; Wieradzka-Pilarczyk A., Tożsamość religijna młodych Polaków, Poznań 2015. Literatura uzupełniająca: Bakiera L., Stelter Ż., Leksykon psychologii rozwoju człowieka, tom 1 i 2, Warszawa 2011; Oleszkowicz A., A. Senejko, Psychologia dorastania, Warszawa 2019; Oleś P., Psychologia człowieka dorosłego, Warszawa, 2016; Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, red. Brzezińska A., Gdańsk 2006; Schaffer H.R., Psychologia dziecka, Warszawa 2016; Steuden S., Psychologia starzenia się i starości, Warszawa, 2019; Studia z psychologii rozwoju, red. Makselon J. , Kraków 2002; do 2019/2020 Zalecana literatura 1. Fijałkowski W., Ku afirmacji życia, Lublin 2003; 2. Głaz S. (red.), Podstawowe zagadnienia z psychologii religii, Kraków 2006; 3. Goddard B. S., Harmonijny rozwój dziecka, Warszawa 2010; 4. Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka, T.1. Warszawa 2002 5. Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka, T.2. Warszawa 2001 6. Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka, T.3. Warszawa 2002 7. Kornas-Biela D., Wokół początków życia ludzkiego, Warszawa 2004; 8. Król J., ks., Koncepcja rozwoju wiary Jamesa W. Fowlera, „Studia teologiczno-historyczne Śląska Opolskiego”, 22 (2002), s. 83-98. 9. Król J., ks., Psychologiczna teoria rozwoju moralnego Lawrence'a Kohlberga, w: P. Morciniec (red.), Ad libertatem in veritate. księga pamiątkowa dedykowana księdzu profesorowi Alojzemu Marcolowi w 65 rocznicę urodzin i 35-lecie pracy naukowej, Opole, 1996, (Opolska Biblioteka Teologiczna, 10), s. 705-718; 10. Makselon J. (red.), Studia z psychologii rozwoju, Kraków 2002; 11. Pilecka W., i inni (red.), Podstawy psychologii. Podręcznik dla studentów kierunków nauczycielskich, Kraków 2005; 12. Rydz E., Tendencje rozwojowe religijności młodych dorosłych, Lublin 2012; 13. Rydz E., Musiał D., Z zagadnień psychologii rozwoju człowieka, T. III, Lublin 2010; 14. Trempała J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki, Warszawa 2011; 15. Walesa Cz., Rozwój religijności człowieka. T. 1, Dziecko, Lublin 2005 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: rozumie całościowo rozwój człowieka od poczęcia do naturalnej śmierci posiada znajomość współczesnych teorii rozwojowych opisuje funkcje psychiczne dziecka jest zdeterminowany do znajomości etapów życia człowieka objaśnia i charakteryzuje problemy dorastania jest przygotowany do pracy z młodzieżą orientuje się w sytuacjach krytycznych związanych z nowymi zadaniami rozwojowymi człowieka dorosłego jest wyczulony na religijny rozwój człowieka |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) od 2020/21 Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): dobry plus (+db; 4,5): dobry (db; 4,0): dostateczny plus (+dst; 3,5): dostateczny (dst; 3,0): niedostateczny (ndst; 2,0): 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu do 2019/20 wykłady: pisemne zaliczenie ćwiczenia: przygotowanie się do zajęć oraz zaangażowanie podczas nich 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne 3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne |
Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)
Time span: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
classes, 14 hours
lecture, 16 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Jacek Soiński, Olga Węglerska, Anna Wieradzka-Pilarczyk | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Graded credit |
Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
classes, 14 hours
lecture, 16 hours
|
|
Coordinators: | Jacek Soiński | |
Group instructors: | Joanna Jarmużek, Jacek Soiński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Graded credit |
Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
classes, 14 hours
lecture, 16 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Jacek Soiński, Anna Wieradzka-Pilarczyk | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.