Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka pedagogiczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 12-A100-22
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyka pedagogiczna
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
Punkty ECTS i inne: 3.00 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Skrócony opis:

Cele modułu kształcenia

a) praktyczne przygotowanie do realizacji zadań zawodowych katechety: dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych;

b) zapoznanie ze specyfiką przedszkoli, szkół, innych placówek oświatowych, w szczególności poznanie realizowanych zadań wychowawczo – dydaktycznych;

c) wykształcenie umiejętności planowania, projektowania i realizowania działań wychowawczych;

d) wykształcenie umiejętności związanych z komunikacją interpersonalną.

Pełny opis:

Opis treści kształcenia

Zapoznanie ze specyfiką placówki, w której odbywa się praktykę, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań opiekuńczo - wychowawczych

Prowadzenie wieloaspektowej obserwacji pedagogicznej, zwłaszcza dynamiki grup, komunikacji interpersonalnej, czynności opiekuńczo – wychowawczych podejmowanych przez opiekuna praktyk

Podejmowanie współdziałania z opiekunem praktyk w prowadzeniu działań opiekuńczo - wychowawczych

Pełnienie roli opiekuna - wychowawcy

Analiza i interpretacja zdarzeń związanych z procesami komunikacji interpersonalnej i społecznej w grupach wychowawczych

Literatura:

Zalecana literatura

Przetacznik – Gierowska M., Włodarski Z., Psychologia wychowawcza, Warszawa 1998.

Włodarski Z., Człowiek jako wychowawca i nauczyciel, Warszawa 1992.

Paris S. G., Ayres L. R., Stawanie się refleksyjnym uczniem i nauczycielem, Warszawa 1997.

Dodatkowe publikacje wskazane przez wykładowcę

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

Ma wiedzę o funkcjach i strukturze systemu edukacji, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych

Ma wiedzę o środowiskach wychowawczych i katechetycznych, zna ich specyfikę i procesy w nich zachodzące

Zna metodykę wykonywania zadań pedagogiczno katechetycznych

Posiada wiedzę na temat zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w placówkach edukacyjnych i oświatowych

Potrafi dokonywać obserwacji i interpretacji zjawisk pedagogiczno- katechetycznych

Konfrontuje wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii i katechetyki z praktyką szkolną

Metody i kryteria oceniania:

Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.

Omówić procesy komunikacji interpersonalnej i społecznej w obserwowanych grupach wychowawczych, ich prawidłowości i zakłócenia.

Dokonać analizy własnego funkcjonowania w toku realizacji zadań opiekuńczo – wychowawczych.

Kryteria oceniania :

5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu

3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu

2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka, 40 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Mirosław Gogolik, Teresa Kowalczyk, Michał Krych, Katarzyna Maciejewska, Jarosław Powąska, Jacek Zjawin
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka, 40 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Mirosław Gogolik, Teresa Kowalczyk, Michał Krych, Katarzyna Maciejewska, Joanna Staniś-Rzepka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)