Ćwiczenia z teologii pastoralnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-A085 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ćwiczenia z teologii pastoralnej |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Skrócony opis: |
Cele modułu kształcenia a) przekazanie wiedzy o podstawowych wymogach działalności duszpasterskiej w poszczególnych jej obszarach, b) przekazanie wiedzy o podstawowych miejscach realizacji działalności duszpasterskiej Kościoła, c) rozwinięcie umiejętności zastosowania metody badań teologii pastoralnej w analizie duszpasterskiej, d) mkształtowanie podstawowych kompetencji duszpasterskich, e) rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy zespołowej. |
Pełny opis: |
Opis treści kształcenia Duszpasterstwo w misji Kościoła – podstawy Duszpasterstwo działalnością zorganizowaną Duszpasterstwo działalnością planowaną Duszpasterstwo działalnością zespołową Parafia miejscem duszpasterstwa zwyczajnego Problemy współczesnej parafii Odnowa parafii Diecezja i dekanat miejsce duszpasterstwa nadzwyczajnego Duszpasterstwo nadzwyczajne –specjalne Duszpasterstwo specjalistyczne |
Literatura: |
Zalecana literatura Sobór Watykański II: Konstytucja dogmatyczna o Kościele Lumen gentium. Sobór Watykański II: Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gadium et spes. R. Kamiński: Duszpasterstwo w społeczeństwie pluralistycznym. Lublin 1997. R. Rak: Duszpasterstwo w Kościele po II Soborze Watykańskim. „Ateneum Kapłańskie”. T. 107: 1986 z. 1 (464) s. 97–112. A. Schulz: Ruchy i stowarzyszenia katolickie środowiskiem formacji i działalności apostolskiej. W. Kościół niosący Ewangelię nadziei. Program duszpasterski Kościoła w Polsce na lata 2006–2010. Rok 2007/2008. Bądźmy uczniami Chrystusa. Red. S. Stułkowski. Poznań 2007 s. 211–226. M. Polak: Parafia dzisiaj. Podstawy i kierunki duszpasterskiej odnowy. Poznań 2007 Teologia pastoralna. T. 2. Teologia pastoralna szczegółowa. Red. R. Kamiński. Lublin 2002; Teologia pastoralna. Materiały do ćwiczeń. Część druga. Teologia pastoralna szczegółowa. Teologia laikatu i apostolstwa. Red. J. Kurosz. Poznań 2012. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: zna źródła i zasady formułowania kryteriów działalności duszpasterskiej wymienia podstawowe miejsca realizacji duszpasterstwa i wyjaśnia ich specyfikę stosuje metodę analizy pastoralnej w odniesieniu do poszczególnych obszarów działalności duszpasterskiej potrafi ocenić konkretną sytuację duszpasterską w świetle jej zasad i kryteriów zna i kształtuje w sobie podstawowe kompetencje duszpasterskie posiada zdolność do wykorzystania zasad kierowania zespołem jest otwarty na prowadzenie wspólnie z innymi badań z zakresu teologii pastoralnej |
Metody i kryteria oceniania: |
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia. 1. Stwórz projekt pracy duszpasterskiej, którego celem będzie kształtowanie postawy współodpowiedzialności wiernych za życie parafii (lub wspólnoty). Uwzględnij aktualnie obowiązujący program duszpasterski. 2. Jakie widzisz możliwości duszpasterskiego oddziaływania w parafii? W odpowiedzi wykorzystaj wiedzę z zakresu teologii pastoralnej ogólnej, zwłaszcza tematyki dotyczącej urzeczywistnia się Kościoła w liturgii, martyrii i diakonii. 3. Przedstaw działalność duszpasterską w parafii wśród chorych. Jakie widzisz możliwości dalszego rozwoju tej działalności? Kryteria oceniania 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jolanta Kurosz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jolanta Kurosz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jolanta Kurosz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.