Homiletyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-A061-22 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Homiletyka |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Skrócony opis: |
Cele modułu kształcenia a) wprowadzenie w historię i teologię homilii b) ukazanie historii i specyfiki kaznodziejstwa dziecięcego; zarysowanie sylwetek psychologicznych dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym; przybliżenie zjawiska tzw. „teologii dziecięcej”; nauka prowadzenia dialogu kaznodziejskiego z dziećmi (np. poprawnego zadawania pytań); nauka głoszenia homilii dla dzieci z wykorzystaniem środków poglądowych; praca nad homiliami do dzieci na I Komunię Św. c) ukazanie specyfiki homilii do młodzieży d) przekazanie wiedzy na temat kaznodziejstwa maryjnego; praca nad kazaniem maryjnym na nabożeństwo majowe e) podanie wiedzy na temat kazań seryjnych (rekolekcje, misje święte, kazania pasyjne) i przygotowanie do ich tworzenienia i wygłaszania f) przybliżenie charakterystycznych znamion homilii obrzędowej (pogrzebowej, ślubnej, chrzcielnej) Uwaga: Przedmiot dwusemestralny - opis dotyczy obu semestrów |
Pełny opis: |
Opis treści kształcenia Historia i teologia homilii Proces powstawania homilii oraz nauka jej tworzenia i wygłaszania Homilie obrzędowe: pogrzebowe, ślubne, chrzcielne Kazania maryjne Kaznodziejstwo seryjne: kazania pasyjne, rekolekcje parafialne, misje święte (ludowe) Historia i specyfika kaznodziejstwa dziecięcego, psychologia rozwojowa dziecka, „teologia dziecięca” Dialog kaznodziejski z dziećmi; homilie do dzieci z użyciem obrazu, symbolu, rekwizytu Homilia do młodzieży Uwaga: Przedmiot dwusemestralny - opis dotyczy obu semestrów |
Literatura: |
Zalecana literatura R. Zerfass, Od perykopy do homilii, Kraków 1995; L. Szewczyk, Homilia w liturgii, w: Umiłować Chrystusa. Program duszpasterski na rok 2002/2003, Katowice 2002, s. 252-269. R. Hajduk, Posłani głosić dobrą nowinę, Kraków br. W. Guzik, Biblijny wymiar przepowiadania w świetle polskich publikacji homiletycznych po II Soborze Watykańskim, Poznań 2008; J. Goraj, Praca nad homilią dla dzieci, „Biblioteka Kaznodziejska” 6 (153), s. 9-22. Uwaga: Przedmiot dwusemestralny - opis dotyczy obu semestrów |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: potrafi ukazać różnicę pomiędzy homilią a kazaniem potrafi tworzyć i wygłaszać homilie biblijne, liturgiczne, katechetyczne (tematyczne), do młodzieży, pogrzebowe, ślubne, chrzcielne ma wiedzę na temat psychologii rozwojowej dziecka wieku przedszkolnego i szkolnego; potrafi przygotowywać i wygłaszać homilie do dzieci, prowadzić z nimi dialog kaznodziejski, poprawie zadawać pytania, wykorzystywać w homiliach obrazy, symbole i rekwizyty potrafi przygotować i wygłosić kazania maryjne, jak też serię kazań rekolekcyjnych, pasyjnych Uwaga: Przedmiot dwusemestralny - opis dotyczy obu semestrów |
Metody i kryteria oceniania: |
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia. Proszę opisać rolę pytania w kaznodziejskim dialogu z dziećmi. Na czym polega różnica między rekolekcjami parafialnymi a misjami świętymi (ludowymi)? Kryteria oceniania 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu Uwaga: Przedmiot dwusemestralny - opis dotyczy obu semestrów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 8 godzin
Wykład, 22 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Włodzimierz Guzik, Adam Kalbarczyk, Łukasz Krauze, Michał Popowski, Marian Twardawa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 8 godzin
Wykład, 22 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Adam Kalbarczyk, Łukasz Krauze, Remigiusz Malewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 8 godzin
Wykład, 22 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Adam Kalbarczyk, Sebastian Wiśniewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.