Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Katechetyka materialna i specjalna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 12-A058
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Katechetyka materialna i specjalna
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Skrócony opis:

Cele modułu kształcenia:

a) przekazanie wiedzy na temat zasadniczych wymiarów katechezy: miejsca i roli Pisma Świętego, liturgii, moralności, kultury oraz życia i nauczania Kościoła w katechezie;

b) wyrobienie umiejętności operacjonalizowania wiedzy zdobytej podczas wykładu, korzystania z dokumentów, wyszukiwania dzieł kultury nawiązujących do tematyki religijnej, dowartościowania kultury w przekazie katechetycznym;

c) wdrożenie do posługiwania się metodami nauczania odpowiednimi dla zasadniczych wymiarów katechezy;

d) zapoznanie z podstawowymi pojęciami pedagogiki i katechetyki specjalnej;

e) zaznajomienie z metodyką nauczania specjalnego w katechezie;

f) kształtowanie umiejętności zastosowania właściwych metod i środków dydaktyczne w katechezie specjalnej

g) rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w zespole przy tworzeniu scenariuszy katechetycznych.

Pełny opis:

Opis treści kształcenia

Pismo Święte jako źródło katechezy, zasady korzystania z Biblii w katechezie,

metody pracy z tekstami biblijnymi podczas katechezy

charakterystyczne cechy katechezy biblijnej na poszczególnych etapach rozwoju ucznia;

chrześcijańskie koncepcje wychowania moralnego w katechezie

psychologiczne podstawy rozwoju moralnego człowieka

katecheza a liturgia, wychowanie do rozumienia i przeżywania symboli

Kościół jako podmiot i przedmiot katechezy

katecheza a kultura, zasady korzystania z dziedzictwa kulturowego ludzkości w katechezie

pedagogika specjalna a katecheza specjalna

surdokatecheza, tyflokatecheza, katecheza osób niedostosowanych społecznie

katechizacja osób niepełnosprawnych intelektualnie, ich rozwój psychiczny i emocjonalno-społeczny, metody pracy

przygotowanie osób niepełnosprawnych intelektualnie do sakramentów

Literatura:

Zalecana lista lektur:

A. Katechetyka materialna:

 Charytański J. (red.), W kręgu zadań i treści katechezy, Kraków 1992.

 Hajduk A., Katecheza i liturgia, Kraków 1999.

 Kudasiewicz J. (red.), Biblia w nauczaniu chrześcijańskim, Lublin 1991.

 Majewski M. (red.), Podstawowe wymiary katechezy, Kraków 1991.

 Marek Z., Biblia w katechetycznej posłudze słowa, Kraków 1998.

 Stala J. (red), Katechetyka materialna, Tarnów 2002.

 Szubartowska A., Kulturowy wymiar katechezy, Lublin 1997.

B. Katechetyka specjalna:

 Dykcik W., (red.), Pedagogika specjalna, Poznań 2000.

 Hulek A., (red.), Pedagogika rewalidacyjna, Warszawa 1988.

 Lausch K., Teoretyczne podstawy katechizacji osób głębiej upośledzonych umysłowo, Warszawa 1987.

 Obuchowska J., Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Warszawa 1999.

 Rozen B., Katecheza specjalna, Olsztyn 2003.

 Kiciński A. Katecheza osób niepełnosprawnością intelektualną w Polsce po Soborze Watykańskim II, Lublin 2007.

 Katecheza osób szczególnej troski. Stan aktualny, propozycje na przyszłość, red. A. Kiciński, Kraków 2008.

 Człowiek i autyzm, red. J. Kocki, A. Kiciński, Lublin 2010.

Efekty uczenia się:

Po zakończenie przedmiotu i potwierdzeniu

osiągnięcia efektów kształcenia student:

samodzielnie charakteryzuje wymiar biblijny, moralny, liturgiczny, eklezjalny i kulturowy katechezy;

wskazuje różnice w postrzeganiu poszczególnych wymiarów katechezy na różnych etapach jej historycznego rozwoju oraz w ujęciu współczesnych kierunków katechetycznych

dobiera metody właściwe do przekazywanych treści zgodnie z wymiarami nauczania katechetycznego oraz odpowiednie dla danego etapu rozwoju psychospołecznego uczniów

samodzielnie lub w grupie sporządza scenariusz zajęć katechetycznych do tematu wskazanego przez prowadzącego zajęcia

wyszukuje i poprawnie stosuje środki dydaktyczne odpowiednie dla wybranej przez siebie metody;

jest otwarty i kreatywny w korzystaniu z dziedzictwa kulturowego ludzkości w nauczaniu katechetycznym

wymienia najważniejsze rodzaje niepełnosprawności i opisuje ich symptomatologię oraz charakteryzuje zasadnicze działy katechetyki specjalnej (surdo-, tyflo- i oligokatecheza)

korzysta z osiągnięć pedagogiki specjalnej i stosuje je do nauczania w katechezie specjalnej;

wybiera i prawidłowo stosuje metody i środki dydaktyczne właściwe dla katechezy specjalnej;

jest wrażliwy na szczególne potrzeby edukacyjne uczniów z różnymi typami niepełnosprawności

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania

5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu

3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu

2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 16 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Mirosław Gogolik, Teresa Kowalczyk, Tomasz Lenczewski, Sebastian Łagódka, Jacek Zjawin
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 16 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jacek Zjawin
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 16 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Mirosław Gogolik, Magdalena Kudełka-Lwowska, Joanna Staniś-Rzepka, Jan Szpet, Jacek Zjawin
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 16 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Teresa Kowalczyk, Jacek Zjawin
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)