Katechetyka materialna i specjalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-A058 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Katechetyka materialna i specjalna |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Skrócony opis: |
Cele modułu kształcenia: a) przekazanie wiedzy na temat zasadniczych wymiarów katechezy: miejsca i roli Pisma Świętego, liturgii, moralności, kultury oraz życia i nauczania Kościoła w katechezie; b) wyrobienie umiejętności operacjonalizowania wiedzy zdobytej podczas wykładu, korzystania z dokumentów, wyszukiwania dzieł kultury nawiązujących do tematyki religijnej, dowartościowania kultury w przekazie katechetycznym; c) wdrożenie do posługiwania się metodami nauczania odpowiednimi dla zasadniczych wymiarów katechezy; d) zapoznanie z podstawowymi pojęciami pedagogiki i katechetyki specjalnej; e) zaznajomienie z metodyką nauczania specjalnego w katechezie; f) kształtowanie umiejętności zastosowania właściwych metod i środków dydaktyczne w katechezie specjalnej g) rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w zespole przy tworzeniu scenariuszy katechetycznych. |
Pełny opis: |
Opis treści kształcenia Pismo Święte jako źródło katechezy, zasady korzystania z Biblii w katechezie, metody pracy z tekstami biblijnymi podczas katechezy charakterystyczne cechy katechezy biblijnej na poszczególnych etapach rozwoju ucznia; chrześcijańskie koncepcje wychowania moralnego w katechezie psychologiczne podstawy rozwoju moralnego człowieka katecheza a liturgia, wychowanie do rozumienia i przeżywania symboli Kościół jako podmiot i przedmiot katechezy katecheza a kultura, zasady korzystania z dziedzictwa kulturowego ludzkości w katechezie pedagogika specjalna a katecheza specjalna surdokatecheza, tyflokatecheza, katecheza osób niedostosowanych społecznie katechizacja osób niepełnosprawnych intelektualnie, ich rozwój psychiczny i emocjonalno-społeczny, metody pracy przygotowanie osób niepełnosprawnych intelektualnie do sakramentów |
Literatura: |
Zalecana lista lektur: A. Katechetyka materialna: Charytański J. (red.), W kręgu zadań i treści katechezy, Kraków 1992. Hajduk A., Katecheza i liturgia, Kraków 1999. Kudasiewicz J. (red.), Biblia w nauczaniu chrześcijańskim, Lublin 1991. Majewski M. (red.), Podstawowe wymiary katechezy, Kraków 1991. Marek Z., Biblia w katechetycznej posłudze słowa, Kraków 1998. Stala J. (red), Katechetyka materialna, Tarnów 2002. Szubartowska A., Kulturowy wymiar katechezy, Lublin 1997. B. Katechetyka specjalna: Dykcik W., (red.), Pedagogika specjalna, Poznań 2000. Hulek A., (red.), Pedagogika rewalidacyjna, Warszawa 1988. Lausch K., Teoretyczne podstawy katechizacji osób głębiej upośledzonych umysłowo, Warszawa 1987. Obuchowska J., Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Warszawa 1999. Rozen B., Katecheza specjalna, Olsztyn 2003. Kiciński A. Katecheza osób niepełnosprawnością intelektualną w Polsce po Soborze Watykańskim II, Lublin 2007. Katecheza osób szczególnej troski. Stan aktualny, propozycje na przyszłość, red. A. Kiciński, Kraków 2008. Człowiek i autyzm, red. J. Kocki, A. Kiciński, Lublin 2010. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończenie przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: samodzielnie charakteryzuje wymiar biblijny, moralny, liturgiczny, eklezjalny i kulturowy katechezy; wskazuje różnice w postrzeganiu poszczególnych wymiarów katechezy na różnych etapach jej historycznego rozwoju oraz w ujęciu współczesnych kierunków katechetycznych dobiera metody właściwe do przekazywanych treści zgodnie z wymiarami nauczania katechetycznego oraz odpowiednie dla danego etapu rozwoju psychospołecznego uczniów samodzielnie lub w grupie sporządza scenariusz zajęć katechetycznych do tematu wskazanego przez prowadzącego zajęcia wyszukuje i poprawnie stosuje środki dydaktyczne odpowiednie dla wybranej przez siebie metody; jest otwarty i kreatywny w korzystaniu z dziedzictwa kulturowego ludzkości w nauczaniu katechetycznym wymienia najważniejsze rodzaje niepełnosprawności i opisuje ich symptomatologię oraz charakteryzuje zasadnicze działy katechetyki specjalnej (surdo-, tyflo- i oligokatecheza) korzysta z osiągnięć pedagogiki specjalnej i stosuje je do nauczania w katechezie specjalnej; wybiera i prawidłowo stosuje metody i środki dydaktyczne właściwe dla katechezy specjalnej; jest wrażliwy na szczególne potrzeby edukacyjne uczniów z różnymi typami niepełnosprawności |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Mirosław Gogolik, Teresa Kowalczyk, Tomasz Lenczewski, Sebastian Łagódka, Jacek Zjawin | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jacek Zjawin | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Mirosław Gogolik, Magdalena Kudełka-Lwowska, Joanna Staniś-Rzepka, Jan Szpet, Jacek Zjawin | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Teresa Kowalczyk, Jacek Zjawin | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.