Metafizyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-A009 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metafizyka |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Skrócony opis: |
Cel modułu kształcenia a) ukazanie specyfiki poznania metafizycznego na tle innych nauk, b) ukazanie konieczności poznania metafizycznego c) ukazanie różnych metod poznania metafizycznego d) zapoznanie z podstawowymi zasady rzeczywistości ze szczególnym uwzględnieniem metafizyki św. Tomasza z Akwinu e) ukazanie racjonalności argumentacji stojącej za tego typu wizją rzeczywistości f) ukazanie konsekwencji wynikających z założonego schematu rzeczywistości |
Pełny opis: |
Treści programowe / Opis treści kształcenia TK_01 specyfika poznania metafizycznego na tle innych nauk TK_02 konieczności poznania metafizycznego TK_03 różne metody poznania metafizycznego TK_04 podstawowe zasady rzeczywistości ze szczególnym uwzględnieniem metafizyki św. Tomasza z Akwinu TK_05 racjonalność argumentacji stojącej za tego typu wizją rzeczywistości TK_06 konsekwencje wynikających z założonego schematu rzeczywistości |
Literatura: |
Zalecana lista lektur J. Disse, Metafizyka od Platona do Hegla, Kraków 2005. N. Farouki, Metafizyka, tłum. M. Gałuszka, Katowice 2000. P. Gutowski, Filozofia procesu i jej metafilozofia, Lublin 1995. S. Kowalczyk, Metafizyka ogólna, Lublin 1998. M.A. Krąpiec, Metafizyka. Zarys teorii bytu, Lublin 1988. R. S. Niziński, Człowiek i trwoga. Nicość u ujęciu Martina Heideggera, Poznań 2004. A. B. Stępień, Wprowadzenie do metafizyki, Kraków 1964. P. F. Strawson, Analiza i metafizyka, tłum. A. Grobler, Kraków 1994. W. Stróżewski, Ontologia, Kraków 2003. S. Swieżawski, Byt. Zagadnienia metafizyki tomistycznej, Kraków 1999 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: zna różnicę między metafizycznym a niemetafizycznym poznaniem rzeczywistości Widzi konieczność poznania metafizycznego dla pełniejszego poznania rzeczywistości Zna różne metody poznania metafizycznego Zna podstawowe zasady rzeczywistości, w tym te zaprezentowane przez św. Tomasza z Akwinu Umie uzasadnić przyjęcie pewnych metafizycznych zasad rzeczywistości Zna konsekwencje płynące z tego typu metafizycznej wizji rzeczywistości |
Metody i kryteria oceniania: |
Przykładowe zadania (pytania) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia. Jakie są rozumienia bytu? Przyczyny bytu. Oceny: 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.